2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Lichtschakelaar
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 05 juni 2005 12:46 AM
  [ # 16 ]
Lelijke Eend schreef:

Zal ik even apart spelfoutentopic maken ?

Doe maar gelijk een heel forum voor al die zijkers,

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 05 juni 2005 12:48 AM
  [ # 17 ]
Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 05 juni 2005 12:59 AM
  [ # 18 ]

Hoe zat het nou ook al weer met het voksgip?

G

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 06 juni 2005 12:23 PM
  [ # 19 ]

Fijn dat jullie jezelf zo leuk met spelling bezig houden, maar ik heb van het weekend toevallig het licht gezien!  Althans, ik heb mijn dame voor een winkelruit geparkeerd om het relais bekrachtigd te zien worden, eigenlijk voor het eerst “ontkrachtigd” zien worden…

gREEtings

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 juni 2005 12:30 PM
  [ # 20 ]

SuperPeter,
Het lijkt erop dat er met je licht schakelaar gekloot is….

Verder: het relais wordt bekrachtigd door er met de licht schakelaar tijdelijk stroom op te zetten. Het relais zorgt er zelf voor dat het bekrachtigd blijft! Dat doet het relais echt zelf.
Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 10 juni 2005 11:22 PM
  [ # 21 ]

Heb ik het toch voor mekaar! Meedraaiende koplampen werken! Ben inmiddels bekend met de hele anatomie van de verlichting. Wat denk je dat het was? ER ZATEN GEEN LAMPJES IN!!!?? Lekker slim van me om daar niet eerst naar te kijken. Maar ja wie verwacht nou zoiets. Maar toch een hoop geleerd. Bedankt iedereen.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7315
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 juni 2005 12:26 AM
  [ # 22 ]
Mink schreef:

Heb ik het toch voor mekaar! Meedraaiende koplampen werken! Ben inmiddels bekend met de hele anatomie van de verlichting. Wat denk je dat het was? ER ZATEN GEEN LAMPJES IN!!!?? Lekker slim van me om daar niet eerst naar te kijken. Maar ja wie verwacht nou zoiets. Maar toch een hoop geleerd. Bedankt iedereen.

ach,........zoiets had ik ook bij m’n eerste autodiagnose’s
alles nalopen en stel ik mezelf aan het eind de vraag:
is die zekering nog wel goed/heel Surprisedops:
kijk ik dus nou als 1e naar Laughing

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 11 juni 2005 01:04 AM
  [ # 23 ]

Shocked

Om het relaisverhaal nog enige kracht bij te zetten: als het relais zichzelf bekrachtigd houdt, waarom zijn de meedraaiers niet uit als nadat de auto van het contactt is gezet en de verlichting uit?? Als dit zo zou wezen zou de accu binnen de kortste keren leeglopen als het relais stroom trekt. Ergo: het drukcontact in de hendel is gewoon voorzien van een wisselfunctie( mechanisch). Je kunt dan ook een grootlichtsein geven als je er voor zorgt dat de meedraaiers zijn ingeschakeld ( beide met de verlichtingshendel).

Groet G

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7315
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 juni 2005 03:05 AM
  [ # 24 ]

een relais bekrachtigd betekend: een spoel bekrachtigd maar dit wordt mogelijk gemaakt door (in dit geval) een (licht)schakelaar te sluiten.
d.m.v. inductie wordt een magnetisch veld opgewekt welk het contact in het relais doet sluiten.

Dus een zelfbekrachtigd relais is je reinste flauwekul…..... Laughing 
ga ermee naar een docent en hij lacht je uit Laughing
men is dus gewaarschuwd Exclamation
zolang het zelfbekrachtigde Laughing relais zich beperkt tot het rondwaren/spoken op dit forum heb ik er geen problemen (meer) mee
maar,.................zal erom blijven lachen Laughing

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 11 juni 2005 11:36 AM
  [ # 25 ]

Idea
Je hebt twee soorten relais: gewone die omgeschakeld blijven als er spanning op staat en wisselrelais, die na een spanningspuls omschakelen.

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 13 juni 2005 01:15 AM
  [ # 26 ]

ik moet toch Joris even bijvallen met zijn opmerking over het relais wat zichzelf bekrachtigd. Misschien komt de woordkeus wat merkwaardig over, maar het bestaat toch echt. Wordt ook wel een houd-schakeling genoemd. Heel eenvoudig:

Dezelfde spanning wordt gebruikt op de spoel en over het schakelcontact (net als in een auto). Het relais wordt bekrachtigd op het moment dat spanning op de spoel wordt gezet door het linkercontact in te drukken. Het schakelcontact sluit en zorgt voor spanning op de spoel. Die spanning op de spoel blijft bestaan, ook als je het linkercontact verbreekt. Het schakelcontact maakt onderdeel uit van het relais, dus het relais houdt zichzelf bekrachtigd.

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 13 juni 2005 11:07 AM
  [ # 27 ]

Dit relaisverhaal houdt zichzelf wel bekrachtigd…

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 13 juni 2005 11:43 AM
  [ # 28 ]

Dus als ik de meedraaiers aan heb en ik maak de klem van de accu los en weer vast, zullen de meedraaiers uit zijn?
Is te testen he?

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 juni 2005 12:08 PM
  [ # 29 ]

Dank ID!

@frank: Nee dan gaan ze weer aan.
Er zal inderdaad nog wel iest slimmigs in de lichtschakelaar zelf zitten.


@citroen23: Kijk uit he ik ben tegenwoordig de BModeratorFH hier dus don’t f**k with the wrong guy!!

Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 13 juni 2005 10:32 PM
  [ # 30 ]

Nah, tijd om weer eens on topic te komen!
Moddergooiers of niet Surprisedops:
Wat betreft die fijne verlichting nog even mijn laatste ervaringen.
Tijdens de rit van afgelopen vrijdag (na het geklooi met de hydrauliek, een schokkend stuurwiel en dure tikken vanuit het dashboard) viel het wijzertje van de benzinetankvulling opeens naar beneden, en ging de temperatuurmeter weer in ruststand. Dus maar echtsomkeert, zekeringenkastje opengemaakt, niks gevonden. Gezien de aard, het wijzertje zakte langzaam omlaag, verdenk ik de elektronica van mijn dame. Niet onterecht. Tijdens het vervolg van de rit sprong de benzinemeter dan weer naar de “gewenste” plek, om 5 tellen later weer als een baksteen naar beneden te pletteren. Niet echt prettig, als je in de buurt van de 0 rondrijdt op die meter.
Uiteindelijk de testknop maar eens ingedrukt, en wat denk je Evil or Very Mad ?
Inderdaad, er brandde geen ene lamp van het 3 tal dat het zou moeten doen hmz
Dus op de plaats van bestemming als eerste de kap maar eens omhoog gegooid, hetgeen de campingeigenaar alweer enige grapige opmerkingen deed ontlokken :madloser
Gelukkig, hij rijdt zelf ook DS, dus dat valt ook wel mee.
Onder de kap alle zekeringen maar eens losgemaakt, een beetje schoongemaakt inclusief de klemmetjes, en daarmee het probleem schijnbaar verholpen, sindsdien deden ze het allemaal weer Laughing
Dacht ik Surprisedops:
Schakelde ik op de terugweg naar huis de verlichting in, brandt het groene lampje niet :burninhell
Testknop, hé, de rest doet het wel perfect Confused:
En, na een tijdje floepte het lampje opeens wel weer aan Confused
Uitermate hinderlijk, omdat je bij daglicht met de lampen aan er op het dash niks van ziet als je groen lampje niet brandt, de verlichting van de wijzerplaat is en blijft een gloeiende spijker in het donker, laat staan bij daglicht.
Wie het weet, mag het in dit geval ook weer zeggen, maar het lijtk wel of mijn dame na elke uitdaging wel weer een nieuwe weet te vinden :gorgeous

MVG, Peter
die er soms ook gene Idea  meer in ziet Laughing

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook