Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 17-03-2008
- HY kampeerauto verlengd LWB
- GS/GSA Club Break 1220
- 2CV Charleston
- Jumper L2 H2 Kampeerauto
Hoi Jasper,
Ik heb net alle posts uit je onderwerp gelezen. Leuk om je zo actief met een GS én op het forum bezig te zien. Van de discussies heb ik ook weer e.e.a. opgestoken.
Ik had via via al gehoord dat jouw GS op je stond te wachten. Ik rijd zelf in een break. Moet je gezien hebben in omgeving van Zwolle. Kom regelmatig in Wezep en soms in Oldebroek voor m’n HY.
Via onderstaande link kom je op een pagina waar mijn GS in Zwolle te zien is.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=179609&postdays=0&postorder=asc&start=375
Het clubblad van de GS/GSA vereniging is niet echt super, maar voor een betrekkelijk kleine club niet slecht. Lid van de club ben je gewoon om met elkaar alles te delen wat boeit rond de GS. Ik zie je graag op de nieuwjaarsborrel van de club.
Maar met een pa met een DS weet je toch wel dat er verder volop te lezen, te meeten en te gebeuren is rond alles wat Citroën heet en GS-en zijn altijd overal welkom. Waarom? Omdat ze echt heel bijzonder tof zijn en redelijk zeldzaam worden.
Als je engels net zo goed is als het mijne kan ik je de NL-versie van het GS autohandboek aanraden. Het is te koop bij de club of ff naar Zwolle op je Kreidler als je een bladzijde of zo gekopieerd wilt hebben.
Ik houd van sleutelen, maar in de autotechniek op het niveau van een beginnend amateur.
Heel wat GS-liefhebbers rijden in een 2cv of Dyane omdat de GS té veel tijd en geld kost. Laat je niet ontmoedigen door tegenvallers. Je hebt een fantastische auto en fantastische mensen op het forum.
Succes en hopelijk ontmoeten onze GS-en elkaar gauw een keertje.
Grijze GHYS
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Grijze GHYS schreef:
Het clubblad van de GS/GSA vereniging is niet echt super, maar voor een betrekkelijk kleine club niet slecht. GS. .
Schrijf eens een stukje zal ik zeggen….
Nou ben een ditributieriem+spanroller+ontsteking+ T-mof rijker.
en een dikke portomonnee armer
als morgen de zin er is en het weer meewerkt dat maar is een begin maken met me riemen.
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jasper08 schreef:Nou ben een ditributieriem+spanroller+ontsteking+ T-mof rijker.
en een dikke portomonnee armerals morgen de zin er is en het weer meewerkt dat maar is een begin maken met me riemen.
Hoeveel moest je nou betalen? Kloptte die 130 euro die ik riep een beetje?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zoo,.. nog klein update’je.
Vandaag was 1 rampendag zal me best doen om alles zo goed mogelijk uit te leggen.
Als je je krukas neemt. vallen daar 2 tandwielen overheen gescheiden met een bus.
dus wat er is gebeurd. ik stook de schuur lekker op, lampen aan, muziek aan. zoek de benodigde sleutels en de slinger.
kijk even in mijn boek, en kijk even in de handleiding van DR.Pallas.
conclusie moet even de krukas een slag geven zodat de marketing boven valt. dus ik geef een slag. nou gaat mooi de richting in. moest nog iets verder. maar die grote bout+moer waar je je slinger inzet draaide mee, dus ik moest hem nog een slagje aanzetten. nou prima geef nog een slag. draaid ineens alleen mijn achterste distributieriem. ik denk hoooow dat gaat niet goed. even aan me pa vragen. en even staan kijken wat er kon zijn. wat bleek. dat voorste tandwiel van me krukas was van ze spie gelopen. hoe dat kan mag joost weten!
me pa boos want k had de boel moeten markeren voordat ik iets ging doen. ene kant heeft hij gelijk maar ander zeids slinger geven aan je krukas heeft weinig impact. aangezien je hem ook aan moet kunnen slingeren en het mij handiger leek te markeren zodra de krukas op ze goede moment stond.
Dus het probleem was de timing van me 1e riem was dus na ze grootje.
wat ik heb gedaan en ik hoop dat dit goed is
heb voor de zekerheid verder nog maar niet gestart of iets denk eerst ff checken op t forum of dit goed is.
even wat dingen gemarkeerd aan me riem en tanwielen en motor. zodat ik altijd alles kon terugbouwen als ik dat wou!
voorts heb ik me riemen er af gehaald.( de markering van de krukas boven!!!) als je er voor staat me linker nokkenas de markering beneden. rechter nokkenas markering boven. de pomp markering onder. alles goed nagelopen kijken of geen tandjes beter konden etc.
toen nieuwe spanrollen gemonteerd en weer alles gechecked of t goed is gegaan en niet ergens een tandje verlopen is. dit alles leek goed.
heb nu momentsleutel klaargelegd voor t spannen van de rollen.
controle: spannen van de distributieriemen doe je zo?
12. Smeer een mini beetje vet op het schroefdraad en draai de moeren B en C nu goed
aan. Als je een moment sleutel hebt (raad ik jonge sleutelaars er aan, hun
portemonnaie helaas niet), met 18 Nm.
13. Met de slinger draai de krukas nu 90 graden / kwart slag rond.
14. Draai de moer C los en zet hem weer vast, met 18 Nm.
15. Met de slinger draai de krukas nu 360 graden / hele slag rond.
16. Draai de moer B los en zet hem weer vast, met 18 Nm
want in het boek van olslager drukt hij de veren van de kleppen in.
dus dat is nogal verschil van aanpak.
Nou ik hoor het wel en hoop dat jullie beetje smullen van mijn gestuntel maarja je leert er wel heel veel en snel van.
want ik ga volgende keer voor de 4 uurtjes sleuteltijd en montagetijd hoor
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Wacht nog even de reacties van anderen af, maar als dat tandwiel wat van zijn spie gelopen is op de krukas zat, is het volgens mij gewoon een kwestie van terug monteren en alles staat weer/nog steeds op tijd.
En €130,- aan onderdelen is NIETS. Wie auto wil rijden moet investeren, onderhoud is behoud. Je wilt niet weten wat de reparatie van ene motor kost die in de soep gedraaid is wegens een geknapte distributieriem.
Schijt aan originaliteit.
En €130,- aan onderdelen is NIETS. Wie auto wil rijden moet investeren, onderhoud is behoud. Je wilt niet weten wat de reparatie van ene motor kost die in de soep gedraaid is wegens een geknapte distributieriem.
staat ook niet dat ik het erg of vervelend vind. alleen als je autotje koopt wil je op zn minst toch 500-1000 km even rijden en genieten voordat je meteen reparaties en andere dingen krijgt.
Je kan de boel ook wel terugmonteren. alleen als je krukas een aantal slagen heeft gemaakt dan word het wat lastiger geloof ik, want als ik met me krukas 1 omwenteling maak maak er maar een half met mijn nokkenas. en dat was het probleem wat ik contstateerde na montage van t tandwiel. want beide merktekens van me nokkenas stonden na beneden en links moet naar beneden staan rechts naar boven.
dus zit wel degelijk verschil in.
maar we zullen horen
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Draai hoe dan ook voor je de motor start eerst de motor met behulp van de slinger rond. Dwz de krukas moet 2x! rond geweest zijn. Dit moet vrij makkelijk gaan. Afgezien van compressie mag je geen weestand voelen anders is het foute boel
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Is toch logisch dat de krukas 1x rond is de nokkenas maar een halve draai heeft gemaakt ?
Het tandwiel is toch 1x zo groot van de nokkenas.
Als je de motor op tijd hebt gezet en de distributieriemen erom hebt gelegd staan de streepjes die op de riemen staan exact op de merktekens
van de tandwielen. Dat verschuifd weer zodra je de motor verdraaid.
Ik stel de spanning nooit zo af als in de boeken staat. Gewoon zorgen dat de langste kant van de riem een kwart slag in de breedte verdraaien kan.
jasper08 schreef:En €130,- aan onderdelen is NIETS. Wie auto wil rijden moet investeren, onderhoud is behoud. Je wilt niet weten wat de reparatie van ene motor kost die in de soep gedraaid is wegens een geknapte distributieriem.
staat ook niet dat ik het erg of vervelend vind. alleen als je autotje koopt wil je op zn minst toch 500-1000 km even rijden en genieten voordat je meteen reparaties en andere dingen krijgt. (...)
Dat zou super zijn ja, maar met de gemiddelde oude Citroën niet realistisch. Mijn BX-en (nieuwer dan een GS ) gingen ook altijd gelijk in reparatie/onderhoud voor ik er mee reed. Uitgezonderd het naar de reparatielocatie brengen natuurlijk.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zet de boel even op de juiste merktekens en maak een foto. Post de foto dan hier, en dan kunnen wij even kijken
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Aan het op tijd zetten en de riemen erom leggen met de streepjes op de merktekens kun je niets aan vekeerd doen. Kan maar op 1 manier.
Ik zet de riemen altijd opspannig zoals mijn bericht eerder maar daar schrijft elk reparatie boek weer anders voor.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je hier wat aan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Jasper, er is zo te horen niets aan de hand. Waarschijnlijk is het eerste tandwiel van de spie gelopen omdat de ventilator niet op de krukas was gemonteerd. Dit geeft speling. Stel je voor dat je de motor zo had gestart….
Bij demontage maakt het verder niet uit waar de steepjes op de nokkenas tandwielen staan. Het belangrijkste is dat de krukas in de goede positie staat (streep middelste flens naar boven) en dat je de nokkenassen in de goede positie draaid voor hermontage van de riemen.
Volg verder precies mijn instructies en alles komt verder goed!
Waterman, je tandwielen staan niet op de goede plek voor de timing. En het streepje op de fles van de krukas is op de verkeerde flens aangegeven. Het moet de middelste van de 3 zijn.
citro-power schreef:
Ik stel de spanning nooit zo af als in de boeken staat. Gewoon zorgen dat de langste kant van de riem een kwart slag in de breedte verdraaien kan.
Zou je dit stp beter uit kunnen leggen?