Hoi
Ik ben 20 jaar en heb binnekort een degelijke wagen nodig . Mijn ouders rijden allebei citroën , niet omdat ze arm zijn , maar omdat ze van het principe zijn dat een wagen maar een gebruiksvoorwerp is. Ik denk er gedeeltelijk ook zo over , wat niet wil zeggen dat ik Mercedes en BMW niet mooi vind . Maar om even ter zake te komen , ik studeer bachelor autotechnologie en dien binnekort stage te lopen. Hiervoor zal ik toch dagelijks een kleine 100 kilometer moeten rijden. Ik ben dan ook van plan een eigen auto te kopen en dacht aan een berlingo lichte vracht 1.9D van 2004 /2005. Kort gesteld max 5 jaar oud. Voor een kleine 6000 euro kan ik één krijgen met garantie en 120000 km. Nu was mijn vraag wat jullie bevindingen zijn van de citroën berlingo’s ? Ik zou er ook deze zomer naar italië en zuid-frankrijk mee moeten rijden. Zijn deze wagens betrouwbaar genoeg om lange afstanden te doen? Valt het verbruik wat mee? Comfort is voor mij niet zo belangrijk , ik wil eerder een wagen waar ik kan instappen en 1000 km rijden dan een BMW full option die na de hoek al warm loopt .
Groetjes
Pieter
Citroen is niet voor arme mensen. C5 en 6 zijn dacht ik net zo duur als een MB of BMW. Maar goed, ik heb een Berlingo 1.9D uit 1999 waar ik ca 40 a 50 keer mee op en neer ben gereden van NL naar Portugal en hij heeft me nooit laten staan. Meestal ca 1000 km per dag en zo rond de 100 km per uur. verbruik 1:16.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Het zijn dus wel degelijk betrouwbare wagens. Eigenlijk heb ik ook nog niet veel slecht gehoord over die partners/berlingo’s , buiten het feit dat ze wat traag zijn ,maar dat geeft mij niet. Sorry het was niet de bedoeling om citroën rijders in een hokje te plaatsen. Ik zie dat je ook een HDI hebt , is het verschil in rijgedrag groot en op vlak van verbruik? Bij ons in belgië zijn ze tweehands minder te vinden en uiteraard ook prijselijker .Heeft iemand een idee van de gemiddelde levensduur van zo een berlingo 1.9D , 250000 km mag normaal toch geen probleem zijn?
groetjes
Pieter
Welkom.
De Berlingo is absoluut betrouwbaar, hij heeft me nog maar ooit 1 keer laten staan en dat was nogwel mijn eigen schuld, nu toch al + 300.000 (denk zelfs 350.000) met alle 4 tesamen (2keer een 1.9D, 1keer een 1.6Hdi en de 1.4I).
Als je vaak richting Italië en Zuid-Frankrijk gaat rijden raad ik je zeker een Hdi aan.
De 1.9D is bulletproof maar bergop blijf je schakelen, een klein voorbeel : de helling voor Luik als je van Antwerpen komt red je met een 1.9D tegen -80/uur, de 1.6Hdi kan je halverwege de helling laten vertrekken en dan kom je nog tegen 120 boven.
En over de MB dat dit een wagen voor rijkere mensen is, ooit vertelde een MB verkoper me dat de duurste modellen steevast op loodzware afbetaling gekocht worden door mensen uit de midenklasse.
Ik rij Citroën voor het comfort.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Mooi al die vooroordelen in 1 topic
Maarreh berlingo’s zijn auto’s van beproefde techniek. Motoren uit de XU en HDI range. Deze worden in vele cit’s en peug’s toegepast.
Daarnaast is er aan het carrosserie ook niks spectaculairs of hydropneumatisch wat extra onderhoudsgevoelig is. Gewoon functioneel en degelijk dus.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Kakelbont schreef:
Deze worden in vele cit’s en peug’s toegepast.
En in Volvo’s,en in Ford,En in mazda’s,En in de Mini D
Ola Knapen,
de 2.0 HDi is idd supersnel ten opzichte van de 1.9D. De HDi heb ik pas sinds kort en nog niet verder mee geweest dan Sevilla dus daar kan ik je niets over vertellen. Ik heb nu zowat 270.000 km met de 1.9D gereden, maar wel altijd optijd onderhoud laten plegen. Ook iedere 120.000 km de distributieketting laten vernieuwen. Dus als je er eentje koopt maar beter eerst controleren of die ketting ook vernieuwd is.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Jammer dat ze die 1.9 turbodiesel niet in die berlingo’s hebben uitgebracht. In mijn vader zijn xantia is die wat loom , maar toch een betrouwbare motor. In een berlingo zou je een vlotte wagen hebben…
Jammer dat de HDI’s moeilijk te vinden zijn voor een goede prijs en in degelijke staat. Ik ga sowieso achter men exames de 1.9d bezichtigen en dan beslissen of ik hem neem of verder uitkijk. Nog 1 vraagje , is 5900 te veel voor een berlingo van 2004 1.9d met 120000 km en garantie van 1 jaar ? Of is dat de normale prijs? Ik heb het gevoel dat veel goedkoper niet mogelijk is , tenzij particulier . Ik ken de garage goed , heb er nog vakantiewerk gedaan , mijn ouders zijn ook zeer tevreden van die garage en dat speelt voor mij wel een belangrijke rol. Ik weet zelf ook hoe soms met die berlingo’s wordt gereden ...
groetjes pieter
Ik heb zelf helemaal geen moeite met de 1.9d, tot de 80 gaat het echt vlot zat, daarboven inderdaad wat langzamer, maar om nou te zeggen dat hij echt heel traag is… Om 120 km/h aan te houden kost idd wat moeite ja, toch als het budget het toe laat zou ik eerder voor een HDI gaan, moderne motor, en meer PK’s…
Ja mss wel. Ik weet ook niet of het verschil tussen de eerste generatie 1.9D en de tweede generatie groot is ? Op vlak van pk’s zal dat niet veel schelen , rond de 70 zeker?
groetjes
ex0dus schreef:als het budget het toe laat zou ik eerder voor een HDI gaan, moderne motor, en meer PK’s…
De Pk´s in mindere maten, maar het is vooral het verschil in koppel dat het hem doet.
En ik kan het weten want ik heb de twee uitvoeringen in mijn bezit.
De 19D is oerdegelijk en als je niet de eerste wil weg zijn aan de stoplichten een aanrader.
Enige nadeel is dat de 19D een hoger verbruik heeft dan de HDI.
De okkazieprijzen van de HDI liggen idd hoger dan die van de 19D.
Beide zijn zeker geen miskopen.
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
knapen schreef:Het zijn dus wel degelijk betrouwbare wagens. Eigenlijk heb ik ook nog niet veel slecht gehoord over die partners/berlingo’s , buiten het feit dat ze wat traag zijn ,maar dat geeft mij niet. Sorry het was niet de bedoeling om citroën rijders in een hokje te plaatsen. Ik zie dat je ook een HDI hebt , is het verschil in rijgedrag groot en op vlak van verbruik? Bij ons in belgië zijn ze tweehands minder te vinden en uiteraard ook prijselijker .Heeft iemand een idee van de gemiddelde levensduur van zo een berlingo 1.9D , 250000 km mag normaal toch geen probleem zijn?
groetjes
Pieter
Ik heb nu twee Berlingo’s gehad (nu ja, de laatste heb ik nog). De eerste was een 1.9 D van 1998, waar ik 140000 km probleemloos, maar dan ook werkelijk probleemloos mee heb gereden als dagelijks vervoer, dus ook vakantiereizen etcetera en daarna heb doorverkocht aan mijn vader, die het ding ondertussen op ruim 280000 km heeft staan en er nog steeds dagelijks mee rijd. Buiten de normale onderhoudskosten heeft deze auto nooit echt problemen gekend. Nu rijd ik al weer bijna zes jaar met een 2.0 HDi. Een prettiger auto om mee te rijden, want stiller en vlotter, maar verder ook probleemloos. Ervaringen van mensen die zeggen dat Berlingo’s of Partners onbetrouwbare krengen zijn kan ik dus absoluut niet onderschrijven.
Blooper1963 schreef:Kakelbont schreef:
Deze worden in vele cit’s en peug’s toegepast.
En in Volvo’s,en in Ford,En in mazda’s,En in de Mini D
En in de laatste BMW’s en de JAGUAR’s niet te vergeten
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Ik rijd sinds een half jaar en 10.000km in een Berlingo 1.6 benzine uit 2004 met nu 110.000km op de teller.
Verbruik:
Rustig (max 95km/u, oude lullen snelheid); 1:16.
Naar Oostenrijk, 130 km/u; 1:12.
Op de Autobahn, mijn maat reed tot 160 km/u; 1:10.
Waarom een 1.6 benzine?
1. 110 pk, en dat merk je als je te schielijk wegrijdt: voorwielen doorslippen, felle motor!
2. Hydraulische kleplichters, geen kleppen stellen.
3. Daardoor geschikt voor LPG, maar nog niet gedaan..
Problemen? Nog niets wezenlijks gehad (zie mijn postings in dit forum).
Ik heb ook nog een Berlingo 1.9 diesel bestel (lichte vracht) uit 2004.
Nu 80.000km gelopen, probleemloos.
Daarvoor een Berlingo 1.9 diesel uit 1997, nieuw gekocht.
Die had ik ingeruild bij 175.000 km tegen de huidige omdat
1. dat nog zonder BPM kon, scheelt 4000 euri.
2. de bak steeds zwaarder ging schakelen, en dat lag niet aan de schakelstangen.
Toch wijs ik weer op de betrouwbaarheidsstatistieken van de ADAC:
http://www.adac.de/Auto_Motorrad/pannenstatistik_maengelforum/Pannenstatistik_2007/default.asp?ComponentID=214831&SourcePageID=9989
Waaruit blijkt dat van de lichte MPV’s alleen de Kangoo nog slechter is..
Ik weet wel dat dan weer mensen zeggen: ja, maar ik heb geen enkel probleem met mijn Berlingo.
Nou, ik ook niet, maar statistiek is statistiek.
Gemiddeld heb je gewoon meer kans op problemen.
Ik heb in het verleden 3 japanners versleten, in totaal 600.000km.
En echt probleemloos! Dat is pas betrouwbaar!
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Ja een oude Nissan Sunny (ca. 1990) dan sta je nooit aan de kant.
Ik rij ook Benzine, Lpg eigenlijk, is ook vlotter dan de 1.9D .
Er bestaat ook nog een 1.1 benzine maar dat wil je denkelijk niet weten tenzij je nooit uit de stad komt.
Ik verbruik wel redelijk veel (ligt aan mijn rechtervoet) maar met 13€ rij ik 300km.
Onder de 20000/jaar is een benzine ook een mooi alternatief.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Kijk eens op autoscout daar staan enkele interessante 2.0HDI’s voor rond de 5000-6500euro
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km