BX Deauville probleempjes
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5830

- ID/DS D-Super
Gepost: 10 juni 2005 01:40 AM

Ten eerste.. een lekkende radiator.  heb er net een blik met lekstop ingemikt, dus morgen maar even zien hoe zich dat ontwikkeld.

Ten tweede.. motormanagementlamp brand nogal regelmatig. dat maakt me verder niets uit, maar metingen hebben bepaald dat dit te maken heeft met een vage labda sonde ( die volgens de metingen wel goed is )  Confused:
die vage lambda sonde zou ook de oorzaak zijn van een enigsinds stotterend rijgedrag het is niet veel maar toch.
het lijkt me niet zinvol om een lambdasonde van een sloper te halen is het wel ? is het een beetje makkelijk uit te wisselen ? of heeft er iemand nog een goede liggen voor weinig ?

Ten derde..  een gierend geluid linksvoor. geluid doet zich alleen voor bij last. dus optrekken of afremmen op de motor. hoe zwaarder de last, hoe harder het gegier. hoe sneller ik rij, hoe hoger het gegier. ik heb er in eerste instantie niet veel aandacht aan besteed, maar het lijkt toch wel erger te worden. ik denk zelf aan lagerwerk in de bak ? iemand enig iedee wat het is en hoe dit budgetair verantwoord aan te pakken?

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 10 juni 2005 01:56 AM
  [ # 1 ]

Re: BX Deauville probleempjes

erik wijngaarden schreef:

Ten eerste.. een lekkende radiator.  heb er net een blik met lekstop ingemikt, dus morgen maar even zien hoe zich dat ontwikkeld.

Ten tweede.. motormanagementlamp brand nogal regelmatig. dat maakt me verder niets uit, maar metingen hebben bepaald dat dit te maken heeft met een vage labda sonde ( die volgens de metingen wel goed is )  Confused:
die vage lambda sonde zou ook de oorzaak zijn van een enigsinds stotterend rijgedrag het is niet veel maar toch.
het lijkt me niet zinvol om een lambdasonde van een sloper te halen is het wel ? is het een beetje makkelijk uit te wisselen ? of heeft er iemand nog een goede liggen voor weinig ?

Ten derde..  een gierend geluid linksvoor. geluid doet zich alleen voor bij last. dus optrekken of afremmen op de motor. hoe zwaarder de last, hoe harder het gegier. hoe sneller ik rij, hoe hoger het gegier. ik heb er in eerste instantie niet veel aandacht aan besteed, maar het lijkt toch wel erger te worden. ik denk zelf aan lagerwerk in de bak ? iemand enig iedee wat het is en hoe dit budgetair verantwoord aan te pakken?

Mmm, lekstop in een radiateur, da’s niet geweldig. Als de watertemperatuursensor van het motormanagement droog staat zal er ook wel iets fout gaan.
Lambdasonde van een sloper is te proberen; je schijnt de elektroden niet aan te mogen raken (maar ik diesel dus heb daar geen last van…)

Bakoliepeil al eens gecontroleerd? Te weinig maar ook teveel is niet goed, van beide afwijkingen gaat ie gieren.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

erik wijngaarden
> 5000 berichten

- ID/DS D-Super
Gepost: 10 juni 2005 12:01 PM
  [ # 2 ]

wat is de verkorte procedure tot het peilen der versnellingsbakolie voor deze bix?

Profiel  

gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352

Gepost: 10 juni 2005 12:32 PM
  [ # 3 ]

Gooi es een bus injectiereiniger in je tank… dat helpt heel goed bij 1.4tjes….

Bakolie moet je ffe aan ZX 1.4i vragen, die weet dat wel.

Profiel  

erik wijngaarden
> 5000 berichten

- ID/DS D-Super
Gepost: 10 juni 2005 06:00 PM
  [ # 4 ]

dat is het eerste wat ik gedaan heb toen ik hem kocht.
wel zonde van het geld want die injectie reiniger is volgens mij niets meer dan een busje kerosine.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 juni 2005 09:44 PM
  [ # 5 ]

wat is de verkorte procedure tot het peilen der versnellingsbakolie voor deze bix?

Die is er niet echt voor een 1.4i, in de hoogste stand en dan de wielkuip LV verwijderen, dan kun je de vul/peilplug (bovenste) aan de zijkant van de bak losdraaien met een sleutel 6 of 8mm vierkant. Valt er olie uit, dan is het peil goed, let er wel op dat de auto zo vlak mogelijk staat.

Mocht je problemen blijven hebben (motormanagement lampje) dan heb ik nog wel reserve spullen liggen om dat probleem te verhelpen die je zo mag hebben. Dat schokkerige gedrag ken ik ook wel uit mijn ZX, daar zit dezelfde 1.4i motor uit 1992 in, ik heb net zolang aan de motor gesleuteld tot het weg was, hierdoor ken ik deze motor erg goed.

Profiel  

erik wijngaarden
> 5000 berichten

- ID/DS D-Super
Gepost: 11 juni 2005 01:08 AM
  [ # 6 ]

oki thx. wat voor een reserver spullen denk jij dan dat ik nodig heb voor dit probleem? wat was het bij jou auto ?

Profiel  

> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 11 juni 2005 01:19 AM
  [ # 7 ]

karel schreef:

Bakoliepeil al eens gecontroleerd? Te weinig maar ook teveel is niet goed, van beide afwijkingen gaat ie gieren.

Nou….het meer een gejank en geen gegier.
Ik zei tegen Erik (toen ik van de week even bij hem was en hij me meenam voor een rondje HH-waard).....dat hij de bakolie eens moest controleren, maar ik heb zo het idee dat het al te laat is. Confused
Het leek me meer een price-as die jankt.

Maar ik kan het mis hebben hoor. Wink

Profiel  

easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 644

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 11 juni 2005 01:28 AM
  [ # 8 ]

Bram schreef:
karel schreef:

Nou….het meer een gejank en geen gegier.
Ik zei tegen Erik (toen ik van de week even bij hem was en hij me meenam voor een rondje HH-waard).....dat hij de bakolie eens moest controleren, maar ik heb zo het idee dat het al te laat is. Confused
Het leek me meer een price-as die jankt.

Maar ik kan het mis hebben hoor. Wink

Nou Bram, ik hoop dat je het mis hebt. Erik heeft deze BX van deze Erik gekocht en die heeft hem al de tijd dat die hem gehad heeft bij de dealer in onderhoud gehad. Die hebben daar nooit iets over gezegd, en alle door hun aanbevolen reparaties heb ik laten uitvoeren!

Profiel  

erik wijngaarden
> 5000 berichten

- ID/DS D-Super
Gepost: 11 juni 2005 01:37 AM
  [ # 9 ]

no worrie erik easteren..  die dingen kunnen nu eenmaal voorkomen met een auto van deze prijsklassen/km stand.

het lijkt mij overigens ook dat indien een te laag niveau olie in de bak dit geluid veroorzaakt, het w.s. wel te laat is.  maar goed, dan blijft het nog wel zaak om het even te controleren want ik wil dan nog wel zo lang mogenlijk van dit gegier genieten he Laughing

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 juni 2005 03:30 AM
  [ # 10 ]

oki thx. wat voor een reserver spullen denk jij dan dat ik nodig heb voor dit probleem? wat was het bij jou auto ?

Om te beginnen heb ik de standaard zaken vervangen zoals de Bougies en de verdeelkap, deze was echt gaar, een andere erop (imitatie) en het was al 75% beter. Helaas was die kap na 2 weken ook gaar, toen maar een originele (Ducellier) gekocht bij de dealer welke na 25.000 km er nog uitzag als nieuw. Van de sloop heb ik nog een originele kap+rotor (z.g.a.n.) liggen voor de 1.4i, mocht deze gratis meenemen, ik dacht komt ooit nog wel van pas.

Verder heb ik nog 2 complete monopoint injectie huizen liggen, één uit een (sloop) BX en de andere uit mijn vorige ZX. Die laatste zou goed moeten zijn, want de hik bij de eerste koude start op de dag bleek aan de uitlaat te liggen.

Brandend motorm.lampje kan ook heel goed uit het monopointhuis komen, de luchtmassa meter hierin kan vuil zijn. Tips over hoe je het monopointhuis schoon kan maken vind je in http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1352&postdays=0&postorder=asc&highlight=gaskleppot&start=45

Profiel  

Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 379

Gepost: 27 juni 2005 06:39 PM
  [ # 11 ]

blijf ik nog even zeuren over die bakolie(bak)

Wat is goed voor een deauville qua olie in de gearbox en waar gooi je het erin. Waar zit de aftapplug?

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  

jebbers
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 572

Gepost: 27 januari 2006 02:41 PM
  [ # 12 ]

Ik geef dit topic een enorme rotschop want ik heb nu hetzelfde schokprobleem als erik beschreef met de auto maar dan heel erg! Ik heb net een lange rit gemaakt en zolang je op snelheid bent schokt ie soms wat, dat is te doen. Maar bij een stoplicht valt ie uit als ik gas geef en weg wil rijden. Dat motorstoringslampje brandt de hele tijd ineens. Is die lambda echt wel goed, kan het stekkertje slecht zijn ofzo? Waar zit dat ding eigenlijk preies?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook