Ik ben bezig de hoes te vervangen van de radiateur. Deze zit geniet en gepopt. Weet iemand een manier om de nietjes er opnieuw in te zetten. Heb het al met 2 verschillende pistolen geprobeerd echter zonder resultaat.
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Re: Nieuwe hoes voor radiateur
Bassiechevron schreef:Ik ben bezig de hoes te vervangen van de radiateur. Deze zit geniet en gepopt. Weet iemand een manier om de nietjes er opnieuw in te zetten. Heb het al met 2 verschillende pistolen geprobeerd echter zonder resultaat.
Ik ben bang dat dat niet zal lukken met enig soort nietmachine die je “normaal” ergens zult kunnen vinden. Er bestaan industriele nietmachines die véél grotere nietjes en/of veel grotere krachten kunnen verwerken dan wat je in een huis/tuin/kantoor omgeving zult kunnen vinden. De gebruikte nietjes zijn ook behoorlijk dikker dan wat bij de kantoorboekhandel ligt…
Een nietje is gewoon een ijzerdraadje, je zou dus van geschikt draad zelf een nietje kunnen fabriknutselen. Draad doorsteken en van buiten mooi plat tikken. Je zult de draadeindjes aan de binnenkant niet kunnen omslaan zoals een nietje, maar als je ze in plaats daarvan gewoon in elkaar draait, ziet het er van buiten in elk geval nog goed uit.
IK heb zelf indertijd de nietjes één voor één los geprepareerd, de gaatjes in de nieuwe hoes voorgestoken met een naald en de nietjes weer teruggeplaatst in hun oorspronkelijke locatie. Priegelig rotklusje, maar het resultaat is zo origineel als het maar kan.
Succes,
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb de orginele nietjes wel eens losgepeuterd en weer met de nieuwe hoes gemonteerd. De laatste keer dat ik deze klus heb gedaan, heb ik de nietjes niet meer gebruikt, maar gewoon gaatjes geboord en popnagels geplaatst. Ging 100x sneller!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Met een stevige tacker van de Gamma, Praxis, Formido of widanook moet het echt wel lukken…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
GW-tje schreef:Met een stevige tacker van de Gamma, Praxis, Formido of widanook moet het echt wel lukken…...
Ik denk dat je je daarin deerlijk vergist, GW… want het nietje moet niet alleen door de hoes (geen probleem) en door het aluminium van de koeltunnel ( een uitdaging?) maar ook en eerst door de blikken verstevigingsstrip. Die strip is al gauw 0.7 mm dik, en zal voor bijna alle handtackers en bijbehorende nieten te veel blijken.
Maar je kunt het proberen.
En dan: een tacker slaat de nieten nog niet netjes om aan de binnenkant, hoewel je dat natuurlijk later met handgereedschap kunt doen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Ik heb spijkertjes gebruikt als “nietjes”. Eerst kopjes eraf geknipt, dan in een U gebogen, dan door de gaatjes gestoken en de achterkant omgebogen en plat geknepen met een tang.
Is wel meer werk dan poppen, maar als je een klein malletje maakt, gaat het best “redelijk vlot”.
Gr Ferry
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb jij er toevallig een in de aanbieding?
Citroen!
Snoekje schreef:Waarom koop je niet gewoon een tweede handsje, waarvan de rits wel goed is?
Groet, Joost
Omdat doorgaans de hoes of de rits gewoon kapot zijn…
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!