sans-pareil schreef:Hij kan toch alleen maar gaan lekken als ie gaat koken?
Gesloten systeem, temperatuur gaat omhoog, druk stijgt, zolang de druk kan stijgen kan ie niet gaan koken, zodra de druk bij de ventielwaarde van de oude dop komt, gaat ie open, als de temperatuur dan hoog genoeg is om bij de openingsdruk van de oude dop te koken, gaat ie dat doen, en allemaal vloeistof er uit mikken. Dat is ook de enige verklaring voor het soms wel/soms niet lekken via de dop. Misschien was de dop ook gewoon oud en opende sneller dan de aangegeven openingsdruk.
Andere dop met hogere druk, en lekt niet, in dat geval wordt er niet genoeg warmte afgegeven (of snel genoeg afgevoerd) door de motor om het kookpunt @ +500mbar te bereiken (dat zou iets van 125 celsius moeten zijn), en functioneert alles zoals het systeem ontworpen is.
Lekte de auto eigenlijk KVS voor de hele motor ingreep?
Nee, niet waar: De vloeistof hoeft niet te koken om de boel te laten lekken. Als het lek maar onder het vloeistofpeil zit…
En de stijging van de druk kan ontstaan juist door het koken…..(waarna de vloeistof bij het bereiken van een bepaalde druk ophoudt met koken).
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Wellicht had ik nader moeten specificeren, hij kan alleen via de dop lekken, als hij gaat koken. De dop is het hoogste punt, en vloeistof loopt niet heuvel opwaarts. Verder lekte hij niet altijd, wat een lek bij normale druk uitsluit, want alleen al van het klotsen zou het dan moeten lekken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
sans-pareil schreef:Hij kan toch alleen maar gaan lekken als ie gaat koken?
Gesloten systeem, temperatuur gaat omhoog, druk stijgt, zolang de druk kan stijgen kan ie niet gaan koken, zodra de druk bij de ventielwaarde van de oude dop komt, gaat ie open, als de temperatuur dan hoog genoeg is om bij de openingsdruk van de oude dop te koken, gaat ie dat doen, en allemaal vloeistof er uit mikken. Dat is ook de enige verklaring voor het soms wel/soms niet lekken via de dop. Misschien was de dop ook gewoon oud en opende sneller dan de aangegeven openingsdruk.
Andere dop met hogere druk, en lekt niet, in dat geval wordt er niet genoeg warmte afgegeven (of snel genoeg afgevoerd) door de motor om het kookpunt @ +500mbar te bereiken (dat zou iets van 125 celsius moeten zijn), en functioneert alles zoals het systeem ontworpen is.
Lekte de auto eigenlijk KVS voor de hele motor ingreep?
Even voor de duidelijkheid : deze motor lekt koelvloeistof langs de achterkant van het blok .
Niet langs de overloop van de dop op het voorraadvat .
Waarschijnlijk langs het gaatje in het achterdeksel en dan komt het lek van de afdichting van de waterpomp op de bronzen waterpompschoep .
Maar omdat hij nu niet meer wil lekken hebben we dat niet kunnen vaststellen ,
het zou dus ook een van de slangen kunnen zijn waardoor de koelvloeistof op het blok spuit , en dan naar beneden loopt .
Heeft dus NIETS met koken of warmlopen te maken .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
IDD het blok heeft net nog 208 km per uur gelopen en lekte niet…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Maar is ie dan eindelijk ingesleten ofzo? Uitermate mysterieus.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Sans, we weten het niet. Het lekken kwam, bleef ook bij Walter en verdween.. We hebben duidelijk lekkage gezien. Ook nadat Walter er mee van Amsterdam naar z’n huis gereden was ( 180 km verderop) lekte de sm er lustig op los. Een test met de drukpomp op het expansievat maakte de lekkage toen erger. Na het vervangen van de dop was de lekkage plotseling over. Ook toen we extra druk op het koelsysteem zette met de drukpomp, wilde ie niet meer lekken….
Vaag…. héél vaag…..
Tja… een sm is een échte Citroën!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dus hebben julie enkel de dop vervangen,voorlopig?
De pakking zit er nog in?
Tja,als het dan van ergens anders zou komen dan van de pakking,moeten er toch sporen zijn,dacht ik zo?
Je kan ook eens proberen met een kleurstof toe te voegen aan je koelvloeistof.
Doen wij ook bij verwarmingssystemen,waar de druk zakt en nergens een lek te bespeuren valt.Als er dan een kleurspoor te voorschijn komt,weet je meteen waar de vloeistof uit komt,en dat ‘t koelvleoistof is wat lekt.
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan het zijn dat de pakking door de hogere druk in het systeem beter afdicht? De pakking wordt dan met meer kracht aangedrukt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Kan het zijn dat de pakking door de hogere druk in het systeem beter afdicht? De pakking wordt dan met meer kracht aangedrukt.
Nee. JUISt niet! de hogere druk kan juist makkelijker tussen de keerring en de schoep door…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:jantje1948 schreef:Kan het zijn dat de pakking door de hogere druk in het systeem beter afdicht? De pakking wordt dan met meer kracht aangedrukt.
Nee. JUISt niet! de hogere druk kan juist makkelijker tussen de keerring en de schoep door…
De kering dicht niet tegen de schoep maar tegen het huis (en de as) af!
achter de waaier (de schoep(en) zitten op de waaier) heerst namelijk in de volledige ruimte persdruk. Dat maakt het ook niet onwaarschijnlijk dat de pakking door de wat hogere druk op zijn plek is gedrukt!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zomaar een idee: vorst?
niet hier, de dooi is al flink ingeslagen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
EW schreef:
De kering dicht niet tegen de schoep maar tegen het huis (en de as) af!
De kering dicht wel degelijk tegen de waaier af,daarom zit er bij de nieuwere versies,of gemodificeerde versies, een keramisch draaivlak op om juist te beletten dat de pakking te vlug doorwrijft.
Dus de kering dicht op zijn beide buitenvlakken af?
De as draait dus volledig vrij (met “ruime” speling) en de kering wordt tegen het huis en de waaier aan gedrukt?
Welke gek heeft dat bedacht? Bouwen ze een echte centrifugaalpomp in een auto…...
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Aan de kant van het huis zit de pakking er licht ingedrukt, en aan de kant van de waaier er gewoon tegen geperst met een rvs veer die in de waterpomppakking zit.Zie mijn foto,hier een paar pagina’s eerder.