1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
SM bougiekabels
walther259
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 13 januari 2009 08:06 PM

Welke kabels kan ik gebruiken hiervoor?
De specifikaties toonden allemaal verschillende ohm waarden?
is er een goed alternatief…?
dank je
Walther

ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 januari 2009 08:08 PM
  [ # 1 ]

Gewoon een setje originele bestellen. Ziet er prachtig uit en werkt uitstekend.

Imitatie kan ook, maar ziet er ( vooral op een carburateur-motor) niet zo strak uit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 14 januari 2009 12:00 AM
  [ # 2 ]

vermits de 123 ontsteking met hoge rendementsbobijn te veel vroeg van mijn oude originele bougiekabels ( als het donker was zag je de vonk overspringen op mijn inlaatcollectors Smile ) heb ik nieuwe sillicone bougiekabels gekocht min of meer op lengte. Deze doen het al geruime tijd goed…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
walther259
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 14 januari 2009 12:09 AM
  [ # 3 ]

blijkbaar is het niet zo evident. Sommigen zeggen dat je minstens een weerstand moet hebben over de kabel van 5 Ohm, maar gezien die weerstand lengte afhankelijk is, en je allemaal verschillende lengtes van bougiekabels hebt…
Anderzijds is het ook afhankelijk van welke bougie je gebruikt: heeft ze een BPR specificatie, dus met inwendige weerstand, dan hoeft de weerstand van de kabel niet hoog te zijn. Integendeel, er zijn er die zeggen gewoon de dikste kabels te nemen die je vindt, immers die hebben juist de laagste weerstand (geleiden de vonk best…)
Originele is prima voor mij, maar ik vrees dat de winkel op de hoek me wat meewarig zal aanstaren…

ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 januari 2009 12:11 AM
  [ # 4 ]

De winkel op de hoek daar koop je best geen sm delen. Koop orgineel, van de bekende leveranciers. Origineel, of de bewezen modifiacties, zijn goede delen en goed voor de waarde van je auto.

En met een originele set heb je direct de goede kabels.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 januari 2009 12:17 AM
  [ # 5 ]

De kabels zijn allemaal ongeveer even lang. Weerstand is minimaal 4kOhm.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 14 januari 2009 12:33 AM
  [ # 6 ]
waterman771 schreef:

De winkel op de hoek daar koop je best geen sm delen. Koop orgineel, van de bekende leveranciers. Origineel, of de bewezen modifiacties, zijn goede delen en goed voor de waarde van je auto.

En met een originele set heb je direct de goede kabels.

bah de meeste specificaties zijn nu 10 keer beter dan de originele bougiekapbels met koperen kern… dus gewoon naar de weerstand zien en dan doet het er echt niet toe mijn wagen rijdt nu beter dan met kabels van 35 jaar oud.
Een originele set is moor maar ze vragen te veel geld… ik heb mijn kabels voor 7 dus kunnen kopen voor 35 euro, met korting natuurlijk Very Happy

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
walther259
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 14 januari 2009 12:35 AM
  [ # 7 ]

ik was verrast om zo’n gedetailleerde waarden in de voorschriften te vinden én ver uiteen:
bvb (voor carbu) voor cyl. n°1: 676-1037 ohms
voor n°3 1000-1523….
De enige gemene deler van de bougiekabels zou 736-784 ohms moeten zijn…
incl. voor bobine naar verdeler…
Dit heb ik nog bij geen één auto zo geweten. Ik vraag me af waarom, tenzij dit de lengte compenseert; maar als ze allemaal ongeveer evenlang zijn?
Omgekeerd, als je kabel hebt met een vaste weerstand per lengte, zou je idd kunnen variëren door de lengte te veranderen?

ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 januari 2009 12:36 AM
  [ # 8 ]

Siliconen-kabels zijn lelijk! De rest boeid niet, het ziet er gewoon niet uit. Bij een IE valt dat niet op, bij een carbu juist wél.

En, originele, nieuwe koperkern-kabels zijn zéér goed! Iets wat ik, uit ruime ervaring, NIET van alle siliconenkabels kan zeggen… Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 14 januari 2009 12:38 AM
  [ # 9 ]
walther259 schreef:

ik was verrast om zo’n gedetailleerde waarden in de voorschriften te vinden én ver uiteen:
bvb (voor carbu) voor cyl. n°1: 676-1037 ohms
voor n°3 1000-1523….
De enige gemene deler van de bougiekabels zou 736-784 ohms moeten zijn…
incl. voor bobine naar verdeler…
Dit heb ik nog bij geen één auto zo geweten. Ik vraag me af waarom, tenzij dit de lengte compenseert; maar als ze allemaal ongeveer evenlang zijn?
Omgekeerd, als je kabel hebt met een vaste weerstand per lengte, zou je idd kunnen variëren door de lengte te veranderen?

ik vermoed dat dat kwam omdat het ging ver kabels met een koperen kern er in. wbogaerts raadde me aan om sillicon kabels te nemen omdat deze beter de vonk geleiden dan deze met een koperen kern. Er kan ook minder snel vocht tussen de kern en het omhulsel komen dan met koperen kabels….

ik zou het allemaal niet te ver gaan zoeken…

er zijn volgens mij andere dingen die eerst moeten gebeuren aan je wagen….. Confused

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 14 januari 2009 12:42 AM
  [ # 10 ]
waterman771 schreef:

Siliconen-kabels zijn lelijk! De rest boeid niet, het ziet er gewoon niet uit. Bij een IE valt dat niet op, bij een carbu juist wél.

En, originele, nieuwe koperkern-kabels zijn zéér goed! Iets wat ik, uit ruime ervaring, NIET van alle siliconenkabels kan zeggen… Wink


tja weet niet hoe et op een carbu zit… maar bij mij valt het niemand op alleen iemand die zelf een sm heeft ziet dit…. en dan nog.  ik rij nu al een jaar met die dingen rond…. een sm is al duur genoeg. Als ik voor 35 euro gesteld ben laat ik dat niet liggen…..

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 januari 2009 11:37 AM
  [ # 11 ]

Even een paar gedachten:
Ik denk dat de originele bougicord veeel langer mee gaan dan siliconen shit. Dus goedkoper. (75 eu bij de franse club)
Siliconen kabels hebben een veel grotere weerstand dan de bougicord.
Bougicord hebben geen koperkern maar een kern van grafiet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 14 januari 2009 12:54 PM
  [ # 12 ]

effe een vraagje: de kabels hebben allen een verschillende lengte.ik heb ooit mijn kabels vervangen door siliconen kabels en uit onwetendheid,nooit naar de lengtes gekeken. Hoe weet ik nu welke kabel op welke plek hoort??Er zijn er natuurlijk,welke zichzelf uitwijzen,maar er zijn kabels welke je onderling kan uitwisselen.Staan die lengtes,per cilinder ergens in vermeld? Ik zou na mijn revisie weer originele monteren,want ik heb ze liggen van de Franse club in 5KOhm. Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 januari 2009 02:06 PM
  [ # 13 ]
Blooper1963 schreef:

effe een vraagje: de kabels hebben allen een verschillende lengte.ik heb ooit mijn kabels vervangen door siliconen kabels en uit onwetendheid,nooit naar de lengtes gekeken. Hoe weet ik nu welke kabel op welke plek hoort??Er zijn er natuurlijk,welke zichzelf uitwijzen,maar er zijn kabels welke je onderling kan uitwisselen.Staan die lengtes,per cilinder ergens in vermeld? Ik zou na mijn revisie weer originele monteren,want ik heb ze liggen van de Franse club in 5KOhm. Wink

Gewoon wat past! Die lengte verschillen en dus weerstandverschillen zijn niet belangrijk..
Dacht je nu echt dat de module ‘voelt’ of de juiste kabel op de juiste plek staat?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
walther259
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 14 januari 2009 02:16 PM
  [ # 14 ]

Wink

bogaard77 schreef:

Gewoon wat past! Die lengte verschillen en dus weerstandverschillen zijn niet belangrijk..
Dacht je nu echt dat de module ‘voelt’ of de juiste kabel op de juiste plek staat?

nou, dat lijkt me dan weer wat kort door de bocht.
Weerstand kan je je voorstellen als de ‘gap’, de ruimte tussen de electroden van een bougie. Je kan die vergroten, en dan gaat ook de vonk vergroten tot een moment dat er onvoldoende spanning is opgebouwd om nog over te springen. Dan géén vonk. Dat is met kabels precies zo: veronderstel dat je hoge weerstand kabels gebruikt met hoge weerstand bougies en de opgewekte vonk niet optimaal is, gaat hij af en toe weigeren, horten en begin dan maar te zoeken…Lengte van de draad en individuele weerstand kunnen hier in balans een gelijke totale weerstand geven tussen de 6 draden onderling.
mijn gedacht.

ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 januari 2009 02:23 PM
  [ # 15 ]

Het werkt met hoge spanningen iets anders. Voor kvolts is de weerstand van enkele kOhms niet heel groot. Een gap is per definitie oneindig en hier dus vergelijkbaar met een 100 tal Kohm.

Een kabel van een cm of 50 met weerstand van 6KOhm. give or take is gelijk aan de tweede met 70 cm met 8,4kOhm. tov de gap’weerstand’

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook