afslaan als tie stationair zou moeten draaien.
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 14 januari 2009 12:19 AM

Hallo allemaal,
Weer heb ik een probleempje.

Ik heb dus een CX 20- berline van 1985 met zo’n douvrin renault motor van 2 liter.
Starten op de choke gaat prima, blijft ook lopen stationair op de choke, maar zodra ik na enige kilometers de choke terug duw , slaat tie af zodra ik van het gas ga. Tenminste…meestal, maar soms gaat het gewoon goed.
Tot ik bijvoorbeeld even stop en de motor afzet, seconden later weer start en vervolgens met geen mogelijkheid de auto staionair wil blijven lopen.
Kan het zijn, dat die electromagnetische klep, die na het afzetten van het kontakt de brandstoftoevoer afsluit, kaduuk is? Is zo’n ding weer functioneel te krijgen met wat schoonmaak en/of reparatie of anders : is tie nog verkrijgbaar?

Stel wel erg veel vragen hier, maar zoals ik ik mijn “voorstelberichtje” al zei. Ik heb nog veel te leren over mijn CX. Surprisedops:

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
pp!
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 28-05-2008

Gepost: 14 januari 2009 12:33 AM
  [ # 1 ]

kleppen stellen?

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist

Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 14 januari 2009 12:37 AM
  [ # 2 ]

stationair toerental iets opschroeven helpt misschien.
klepje gaat niet zo vaak kaduuk

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 14 januari 2009 01:50 AM
  [ # 3 ]

Thanks the both of you !

Volgens mij is het geen kwestie van stationair toerental aanpassen of kleppen. Dan zou ik er altijd last van moeten hebben en zou het eerder slecht of nauwelijks stationair lopen betreffen.
Het is net of er geen ontsteking meer is of dat de brandstof rigoreus wordt afgesloten.
Blijft zelfs niet een beetje slecht lopen.

jan

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
pp!
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 28-05-2008

Gepost: 14 januari 2009 02:12 AM
  [ # 4 ]

ok, optie 2 van mij>
bougies +ontstekingkabels vervangen?
bougies vervangen? ( juiste afstand?)
luchtfilter vervangen?
rotor/contactpunten/verdeelkap/condensator vervangen?
brandstoffilter(s) vervangen?
afstelling ok? ( CO2 gemeten?)
tank flushen?
carb. reinigen?
ontsteking op tijd??
accupolen ok??( massa?)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist

Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 14 januari 2009 02:32 PM
  [ # 5 ]

Re: afslaan als tie stationair zou moeten draaien.

jan suburban schreef:

Kan het zijn, dat die electromagnetische klep, die na het afzetten van het kontakt de brandstoftoevoer afsluit, kaduuk is? Is zo’n ding weer functioneel te krijgen met wat schoonmaak en/of reparatie of anders : is tie nog verkrijgbaar?

Dat klepdingesten/ naaldding gaat vrij regelmatig kapot.
Ik heb in een ander soortgelijk topic al aangegeven dat de meeste die ik tegenkom al kaduuk zijn.
Testen: draai het ding er even uit en hou het huis tegen de minpool.
Steek vervolgens een draad in de stekker en hou deze tegen de pluspool.
Beweegt de naald? -> ding in orde.
Sniet? -> kaduuk

Als kaduuk, twee opties:

- vervangen (gebruikt -> testen! of nieuw á €90,-),
- naaldpuntje iets afknippen, wordt ook bij de dealer vaak uitgevoerd.

De keuze aan jou…

Verder kan het natuurlijk ook zijn dat een afstelling (ontsteking, kleppen) niet klopt of dat er ergens valse lucht wordt gezogen -> motor loopt arm -> wordt (te) heet en kans op schade!.Testen met een busje kruip-/ siliconenolie.

Lang verhaal kort: duik even onder de kap en zoek de oorzaak even.
Succes!

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 14 januari 2009 09:39 PM
  [ # 6 ]

Oké is duidelijk.
Vanmiddag rij ik gewoon lekker, valt opeens bijna alle electronica uit, behalve verlichting en de ontsteking.
Kom thuis en rommel wat aan de zekeringen (die ik allemaal al vervangen heb en met een klein staalborsteltje alle contactjes heb opgeschuurd)en alles doet het weer.
Alleen de motor valt gelijk uit en niet meer aan de praat te krijgen. Zonder choke wil tie gewoon niet aanslaan en met choke verzuipt de lievert.
Vrijdag maar eens alle genoemde puntjes nogmaals checken(had ik natuurlijk allemaal al een keer nagelopen !)  en op zeker die naalddinges op de carb.


Thanks allemaal.

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 14 januari 2009 10:46 PM
  [ # 7 ]
Profiel  
 
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 15 januari 2009 12:11 AM
  [ # 8 ]

Thanks voor nog meer info ! Very Happy
Zal laten weten als het opgelost is !

jan

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 17 januari 2009 12:13 AM
  [ # 9 ]

Nou, heb dat relais eruit gedraaid en die is inderdaad kapot.
Werkt alleen als ik hem onder spanning zet én er een klap opgeef.
Nu lees ik , dat de beste remedie is om de naald eraf te knippen, zodat er geen afsluiting meer plaatsvindt.

Maar dan kan ik toch net zo goed een passend boutje met een pakkingringetje erin draaien?
Afsluiten doet tie dan ook niet meer en het risico van nadieselen is in beide gevallen aanwezig.

Heb ik het goed?

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 17 januari 2009 12:16 AM
  [ # 10 ]

Mmm..zeg je wat: dat kan ik je niet vertellen.
Afknippen is een optie, zodat het van buitenaf er nog origineel uit blijft zien.
Feitelijk is een beschadiging aan de naald al voldoende, hierdoor sluit ze al niet meer goed af, maar helemaal afknippen werkt altijd.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 20 januari 2009 09:06 PM
  [ # 11 ]

Inmiddels loopt CX helemaal perfect stationair.
Stationaire kleprelais eruit gedraaid, passend boutje met een klein beetje vloeibare (benzinebestendige) pakking erin gezet en klaar.
Niks geen nadieselen, ook niet na een lange snelle rit.

Thanks voor de adviezen en suggesties.

jan

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook