Hallo, ik heb een citroen bx op het oog, deze is van 89, en heeft ong eenn 200 000 kms, ik vind dit vrij veel kms, dus zou dit betrouwbaar zijn om deze aan te schaffen? Wat is ong de levensduur van een degelijk onderhouden gti? En kan iemand vertellen hoe het zit met het verbruik en zo van zo een oude wagen, ik had gelezen dat zo een gti ong een 8-9 liter verbruikt, maar dan wel in nieuwstaat. Maar bij een oude wagen van 89 zal het verbruik toch wel een stuk hoger liggen, of is dit niet zo? Heeft iemand soms nog tips waar ik zou moeten op letten ,dan specifiek bij een gti? Ik hoop dat iemand mij hierbij meer uitleg kan verschaffen. Alvast bedankt degene die dit kan.
Groeten uit belgie, van een citroen bx-liefhebber.
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
verbruik van een gti zit ongeveer tussen de 1 op 8 en de 1 op 11 bij 1 op 8 ben je flink aan het gassen. Motors zijn vaak al behoorlijk afgebeuld aangezien het gti’s zijn en gemaakt zijn om hard te gaan. Beste kun je een proefrit maken en kijken of motor regelmatig loopt en al zijn onderhoud heeft gehad..
niet zelf geschreven, alle dank aan de schrijver(s) natuurlijk !
is een copy van BX16V-forum
Te bekijken zonder draaiende motor.
- Achterarmlagers: als deze versleten zijn kun je een “kloenk” geluid
horen bij het instappen, vaak herken je versleten achterarmlagers
ook aan de BMW stand van de achterwielen /—\ , met name goed te
zien in de hoogste stand. Bij Breaks of modellen vanaf 1991 kunnen de
wielen iets uit het lood staan, maar niet veel. Bij twijfel wielen
van de grond en checken op speling.
- Alle deuren: gaan ze ook van binnenuit soepel open en dicht,
sluiten de deuren goed aan bij de rest van de carosserie?
- Staat van de banden en reserveband. Mijn voorkeur gaat uit naar
Michelin banden, omdat ik van meerdere mensen gehoord heb dat dit
de fijnste banden zijn voor een BX.
- Droge uitlaat, als de uitlaat aan de binnenkant vettig aanvoelt,
stookt de motor waarschijnlijk olie.
- Glas van de voorruit en voorlampen controleren op barstjes e.d.
- Gordels moeten soepel en volledig kunnen worden uitgetrokken, maar ook goed
stoppen als er plotseling hard aan getrokken wordt.
- Rubbers van de ruiten.
- Linker voorruitstijl roest.
- voordeurschanieren, kofferbakbodem (met name links bij
uitlaatsteun), roest voor de achterwielen achter het randje van de
achterdeur: duidt op voormalige achterschade en kan leiden tot veel
meer roest.
- Zitten er niet te veel deuken en krassen in de carrosserie?
- Dit kan wijzen op intensief gebruik en vooral ook onvoorzichtig gebruik ven de bx en kan vooral ook ervoor zorgen dat de carrosserie sneller gaat roesten.
- Let op roest bij het voorruit bovenin en op roest bij de wielkasten achter (bij achterdeuren).
- Let op roestplekken of gaten bij het bovenste scharnier van de voordeuren.
- Sluiten de deuren en achterklep goed en zitten er niet vreemde brede of scheve kieren tussen de deuren en de carrosserie?
- Dit geld ook voor de motorkap,
- Een scheve deur of motorkap kan wijzen op een eventuele slecht gerepareerde schade in het verleden.
- Let ook op de koplampen deze horen recht in de auto gemonteerd te zijn en moeten even diep liggen als de knipperlichten.
- Zijn de banden nog in een goede staat?
- Dit kun je zien door het stuur naar uiterst links of rechts te draaien en te voelen of kijken of er voldoende profiel op zit, 3VO zegt ongeveer minimaal 2 mm, let hierbij op de slijtage indicatoren in een band tussen het profiel, deze geven ongeveer de minimale diepte aan van het profiel.
- De achterwielen moeten vrijwel recht onder de bx staan, als dezen er scheef onder staan wijst dat op versleten draagarmlagers achter.
Onder de motorkap
- Accumulatorbol mag iets zweten, kan jaren goed gaan.
- Benzineslangen moeten soepel zijn en niet gebarsten.
- Wanneer is de dynamo vervangen, gaat ongeveer 150.000 km mee,
hoewel het kan verschillen.
- Nippels koelsysteem goed bekijken, geen lekkage?
- Staat olievuldop: als ‘mayonaise’: beetje vocht in olie: mogelijk
recent veel korte ritten gereden of een kvs lekkage intern.
- Peil koelvloeistof: niveau moet 25 tot 30 cm onder rand zijn
(volgens Haynes).
- Waterslangen moeten soepel zijn en niet gebarsten.
- roest bij binnenspatbordranden voor
- (turbo)diesel. Maak de dop van expansievaatje (turbo) of radiateur
los en laat een helper de motor starten. Luchtbelletjes of een
korte stijging van het koelvloeistofpeil duidt op een lekke of
gescheurde kop of koppakking.
- Het is een goede test als de dieselmotor volledig koud gestart
wordt, vooral met koude. ALs de motor gelijk vlot aanslaat en per
direct regelmatig loopt zegt dit al veel over de staat van
onderhoud. Als de motor slecht aanslaat maar na enige tijd wel
regelmatig loopt (nagelen mag) dan is of de wax-thermostaat ( EUR
25)slecht of de gloeibougies (65 EUR).
- Let op de eerste uitlaatgassen na het starten. Wit duidt op
waterdamp, blauw op halfverbrande olie.
Onder de auto
- HD-leidingen onder moeten niet geroest zijn. Let vooral op leidingen van
voor naar achter onder de B stijl en bij de krullen bij de achterbrug.
- Controleer conditie remblokken en schijven. Ernstig gegroefde schijven
zullen tzt vervangen moeten worden. Remblokken moeten nog min. 4 mm
profiel hebben.
Voor de proefrit
- Controleer of alle lichtjes van dashboard goed werken.
- Indien aanwezig, werkt de radio?
- Zijn de spiegels goed verstelbaar?
Voor de proefrit met draaiende motor
- Tikt hd-regelaar niet te snel? (sneller dan eens per 10 seconden
duidt op voorraadbol die vervangen moet worden of te grote
retourstromen in een van de hydraulische componenten, bij voorbeeld
de voorpoten of de hoofdremklep.
- Controleer de handrem.
- Controleer de koppeling.
- Hoeken auto bij lopende motor en normale rijstand indrukken en
controleren of ze binnen 5 seconden reageren.
- Veert de auto goed? De auto moet op de hoek makkelijk 15 cm
ingedrukt kunnen worden.
- Verschillende hoogten zonder kraken en springen. Beetje kraken naar
de hoogste stand mag wel, als het alleen het laatste stukje is.
- Diesel: een diesel mag met koude motor best wat grijze rook
uitstoten met gasgeven. Met warme motor (maak een proefit van
minstens een minuut of 20 om ook de pretaties van de turbodiesel
bij warme motor te kunnen beoordelen) mag een ongeblazen diesel
niet of nauwelijks roken (en zeker niet continu). Eeen turbodiesel
mag zwarte rook uitstoten met stevig acceleren of zware continue
belating (categorie zware aanhanger). Een diesel die grijze rook
uitstoot verbruikt olie. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn,
maar houdt rekening met de extra kosten voor bijvullen. Het hoeft
de betrouwbaarheid niet aan te tasten. Flink zwart roken kan duiden
op versleten verstuivers (180 EUR)
- Let op olielekkages een vies motorblok blijkt vaak een slecht onderhouden auto te zijn waarbij weinig aandacht is besteed aan alles onder de kap.
- Als de auto in de hoogste stand staat kun je even het LHM pijlen, het parapluutje in het kijkgaatje moet met de bovenkant tussen de twee streepjes staan, te weinig LHM kan betekenen dat het systeem ergens lek is.
- Kijk of alle bedrading netjes ligt, een chaos in de bedrading komt vaak door veelvul;dig storingzoeken.
De onderkant:
Bekijk de plaats waar de bx staat, let er op of er ook olie ligt op de grond onder de motorruimte, dit kan aangeven of de auto ook olie lekt.
Zet eventueel de bx in de hoogste stand en bekijk de auto van onderen, let daarbij op olielekkage, laat de motor lopen en kijk onder de auto of de uitlaat ook ergens lekt of sist.
Interieur, binnenkant:
Let op slijtage van de stoelen en andere interieurdelen, ernstige slijtage wijst vaak op intensief gebruik, kijk en voel of de stoelen goed zitten en kijk of ze goed vastzitten, en voor de anti rokers (ik niet) kijk of ruik of erin gerookt is, vaak zijn de asbakken wel leeg maar onder de asbakken ligt vaak as en troep.
De bekleding van het stuur moet goed vastzitten, soms is het versleten of ligt het los van het stuurwiel, dit lijkt en rijdt erg slordig.
Controleer de kofferbak onder de mat op roestplekken en/of scheuren.
Tijdens een proefrit.
- Let op wiellagers: maken ze geen geluid (gillend of bonkend) bij 80
km per uur en koppeling los? Versleten wiellagers gaan brommen
evenredig met de snelheid.
- Gaan alle ramen soepel open en dicht?
- Let er bij het remmen op of de auto niet scheeftrekt.
- Ruitenwissers: geen gepiep over droge ruit.
- Schakelen moet soepel gaan, hoewel de BX af fabriek al enigszins
hakerig schakelt.
- Ruiten sproeiers testen.
- Zijn de stoelen niet uitgezeten?
- Verwarming en ventilator testen
- Achterruitverwarming testen.
- De auto moet na het starten (en gloeien) direct mooi aanslaan, en mooi blijven draaien op 4 cilinders, ga een proefrit maken over zowel een asfaltweg als een klinkerweg, let bij het rijden op deze dingen:
- De bx moet in alle standen kunnen staan de rijstand en de midden- en hoogste stand moet je even proberen.
- De bx moet soepel veren, een erg stugge of slappe vering wijst op defecte bollen.
- Bij het afremmen mag het stuur niet trillen dit wijst op kromme remschijven.
- Op een klinkerweg moet de bx stil zijn in de voorwielophanging, het klokkeren wijst op versleten stokjes van de stabilisator stang of zelfs versleten fuseekogels.
- Alle opties zoals elektrische ramen en centrale deurvergrendeling en verstelbare spiegels kun je onderweg mooi controleren, let ook op de stoelverstelling en een eventueel opendakje moet ook opengaan en mag geen sporen van lekkage vertonen.
Vragen aan de verkoper/controle onderhoudsboekjes.
(Tussen haakjes staat normale vervang termijn, als bij voorbeeld
distributieriem 10.000 km geleden vervangen is, kan deze riem nog
50.000 km mee.)
- Accu (3 tot 4 jaar)
- Bougies (20.000 km).
- Brandstoffilter (GTI motor: 80.000 km, diesel om de 20.000 km)
- Chassis nummer controleren met papieren.
- Distributieriem (Haynes: 60.000 km, Citroen onderhoudsboekje:
80.000 km).
- Kleppen gesteld?
- Luchtfilter (30.000 km).
- Octopus ooit vervangen?, zou pluspunt zijn, maar hoeft niet.
- Olieverbruik niet te hoog. (meldt de verkoper meestal niet zelf).
- Veerbollen (60.000 km/ 2 jaar controle en evt. bijvullen).
- Vloeistoffen recent vervangen: LHM (60.000 km), koelvloeistof (2
jaar), motorolie (10.000 km), versnellingsbakolie (100.000 km).
_________________
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ijs schreef:verbruik van een gti zit ongeveer tussen de 1 op 8 en de 1 op 11 bij 1 op 8 ben je flink aan het gassen. Motors zijn vaak al behoorlijk afgebeuld aangezien het gti’s zijn en gemaakt zijn om hard te gaan. Beste kun je een proefrit maken en kijken of motor regelmatig loopt en al zijn onderhoud heeft gehad..
De meesten zijn ook flink afgebeuld zei u, de bx die ik op het oog heb heeft 200000kms, wsch dus wel riskant aangezien het hoge kilometrage, de kans dat er mee “gebeuld” is, is dus wel zeer groot. Maar dan nog, het is een gti, dus de motor zou daar toch wel moeten voor bestemd zijn om flink mee te gassen? Nog een vraagje, ik zag dat er twee gti-versies bestaan, kan dit? Die die ik wil heeft bv geen zijlijsten en zo, ik zag ook dat er versies zijn met WEL zijlijsten en een dikkere voorbumper, maar wat is nu het verschil? Kan dit zijn dat de mijne een 8v is, want die met de zijlijsten zijn 16v dacht ik. Nogmaals bedankt op uw antwoord hoor
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
Klopt inderdaad er zit verschil qua uiterlijk tussen de GTI en de 16v, de 16v heeft wat meer bumper dan de GTi. Zie foto’s op http://home.wanadoo.nl/cwdegier/pressphotos.html
Het aantal km’s. tja sommige auto’s zijn bij 1,5 ton al opgereden maar sommige kunnen ook wel 5 rijden. Het ligt er heel erg aan hoe er mee is gereden, je kunt zowieso even naar het blok kijken, of het er ook smerig uit ziet, olie lekt etc. Vraag ook naar het onderhouds boekje (overigens de 16v is stuk duurder dan de GTI)
Edit: hier wat meer info te vinden over de GTI, http://koti.mbnet.fi/css/bx/gti.html
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
citroen23 schreef:
Te bekijken zonder draaiende motor.
- Achterarmlagers: als bla bla bla bla bla bla…..ecent vervangen: LHM (60.000 km), koelvloeistof (2
jaar), motorolie (10.000 km), versnellingsbakolie (100.000 km).
_________________
jij altijd met je beknopte antwoorden
Ijs schreef:Klopt inderdaad er zit verschil qua uiterlijk tussen de GTI en de 16v, de 16v heeft wat meer bumper dan de GTi. Zie foto’s op http://home.wanadoo.nl/cwdegier/pressphotos.html
Het aantal km’s. tja sommige auto’s zijn bij 1,5 ton al opgereden maar sommige kunnen ook wel 5 rijden. Het ligt er heel erg aan hoe er mee is gereden, je kunt zowieso even naar het blok kijken, of het er ook smerig uit ziet, olie lekt etc. Vraag ook naar het onderhouds boekje (overigens de 16v is stuk duurder dan de GTI)
Edit: hier wat meer info te vinden over de GTI, http://koti.mbnet.fi/css/bx/gti.html
Zoals jer ziet heb ik mijn profiel aangepast met de foto van de wagen, nice car, niet?
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
Ja leuke bak…maar je avater is eigenlijk te groot! Je avater mag maximaal 150 x 150 zijn geloof ik. By the way: Mijn BX GTi automatic uit 1991 heeft dik 2 ton gereden en gaat nog als de brandweer. Voordeel van een automaat is dat ie waarschijnlijk nooit lang “hoog"in de toeren heeft gereden.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
mijn Gti heeft nu 178.000KM gereden, en loopt nog heel mooi. olieverbruik is 1 liter op de 3000km ongeveer.
mijn gemiddeld benzine verbruik is ongeveer 1 : 11 a 1 : 12
Ik zou niet meteen schrikken van 2 ton aan km
als er goed mee gereden word gaan de motoren ook lang mee.
ik heb met mijn GTi nu 290000 km weg, en nog steeds rijd ie als een speer. we hebben de auto toen der tijd gekocht met 169000 op de teller.
en nu nog steeds bijna tot geen olie verbruik, en koelvloeistof blijft ook netjes.
door regelmatig zijn onderhoud te geven, goed warm te rijden en veel liefde aan de auto te geven houden de BX’en het wel vol tot een ton of 4 / 5
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Je kan het ook zo bekijken:
Iemand die een rijstijl heeft van goed doorrijden: wat ziet er het meest af bij iemand die snel wil rijden, een 1400 of een 1900 GTI?
Ik denk dat ik het wel weet, de 1400 heeft veel meer kans om versleten te zijn dan de GTI. Als je wat rondkijkt zie je wel dat auto’s met zwaardere motoren langer meegaan dan die met een licht motortje
(zei de man die zelf een 1400 had en daar zeer tevreden over was)
Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage
Denk juist dat 1400 langer mee gaan aangezien deze worden door mensen die niet dat vermogen vragen..
Re: CITROEN BX GTI = wie kan me helpen?
deebeep schreef:Hallo, ik heb een citroen bx op het oog, deze is van 89, en heeft ong eenn 200 000 kms, ik vind dit vrij veel kms, dus zou dit betrouwbaar zijn om deze aan te schaffen? Wat is ong de levensduur van een degelijk onderhouden gti? En kan iemand vertellen hoe het zit met het verbruik en zo van zo een oude wagen, ik had gelezen dat zo een gti ong een 8-9 liter verbruikt, maar dan wel in nieuwstaat. Maar bij een oude wagen van 89 zal het verbruik toch wel een stuk hoger liggen, of is dit niet zo? Heeft iemand soms nog tips waar ik zou moeten op letten ,dan specifiek bij een gti? Ik hoop dat iemand mij hierbij meer uitleg kan verschaffen. Alvast bedankt degene die dit kan.
Groeten uit belgie, van een citroen bx-liefhebber.
Nou, bijna omgekeerd. Hoe ouder de auto hoe zuiniger. Milieu-eisen leiden wel tot minder uitstoot maar niet tot zuinger autoos!
Waar de 1600’s en 1900’s en dus ook de GTI’s nogal eens last van hebben bij deze kmstand is slechte klephoedjes. Dat merk je aan een blauwe pluim bij gas loslaten of een hoog olieverbruik.
Verder is zo’n kmstand in principe geen probleem.
Ich bin ein Breaker
Dat een BX Gti altijd wordt afgebeuld is onzin. Deze auto’s werden ook voornamelijk verkocht vanwege de standaardopties en de mogelijke opties. De Gti motoren liepen/lopen ook erg fijn. Ze kunnen over het algemeen de 3ton wel halen. De Gti 16V/16S is echter een heel ander verhaal.
Over dat afbeulen:
Een BX GTi is meer BX dan GTi. Snelle versies van Golfjes, kadetten en dat soort werk zijn allemaal afgestampt, maar de BX is niet een auto die de jeugd echt aanspreekt.
Twee ton is volgens mij goed te doen voor een GTi, met de motoren is over het algemeen weinig mis… die van mij is uit 1987 en loopt prima.
Er is inderdaad een GTi 8v en een GTi 16v. Die van jou is een 8v, de 16v’s zijn vrij zeldzaam.
Over het verbruik:
Flink gassen is een GTi niet zo van onder de indruk. Korte ritjes wel. Toen ik mijn GTi net had, haalde ik 1 op 8,5. Maar toen reed ik veel korte stukjes. Later ben ik geen korte stukjes meer gaan rijden en in combinatie met wat onderhoud haal ik nu 1 op 11,5 en soms 1 op 12.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
11.111 km per jaar is natuurlijk niet veel, ik denk dat je weinig auto’s uit ‘87 zult tegen komen met minder op de teller.
Hoe ziet hij er verder uit, het interieur verteld vaak ook wel wat over hoe er mee om gegaan is. Als hij technisch goed lijkt en hij is verder netjes dan zou ik het gewoon doen. (als de prijs ook nog redelijk is natuurlijk)
Succes!