Met het inzetten van de dooi en de Veerbollenparty van de CX Club op komst, overviel mij de gedachte mijn dame weer toonbaar te maken ...
Nu heb ik haar tot nu toe altijd met de hand gewassen, maar het lijkt me geen slecht idee de onderkant nu ook te reinigen. Er is op redelijke afstand bij mij vandaan een wasstraat waar je ook de onderkant kunt laten schoonmaken, dus da’s een optie.
Mijn angst ligt hem meer bij de “afbreekbare onderdelen”.
De antenne spreekt voor zich, maar hoe zit het bijvoorbeeld met de spiegels van een CX (serie 2)? Zijn die bestand tegen de borstels van een wasstraat?
Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Mijn CX was ik zelf.
Bij mijn BX heb ik in de wasstraat (lichte) krassen opgelopen aan de rand van de afdekkappen van de achterwielen ondanks dat de auto in de hoogste stand stond.
Bij de CX lijkt me dat helemaal een probleem.
nope, Carol ( het is tenslotte haar auto
) ging voor het eerst van haar leven haar CX wassen twee weken geleden, kostte de linker spiegel, en uiteraard krassen van de antenne, die ze niet losgeschroeft had.
doe het altijd met een hoge drukspuit en een spons
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist
Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84
Ik heb een keer letterlijk vastgezeten met mijn toenmalige Cx in een wasstraat Dat was een straat die zelf de auto via een rail naar binnen trekt onder de borstels door.Hele ding op tilt en een boze pomphouder omdat ik volgens hem zijn wasstraat gesloopt had
Volgens hem had ik moeten zien dat de voorkant te breed was voor de rail
En nog moeite gehad om de cx er weer uit te krijgen. Vanaf toen alle auto;s met het handje wassen
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zelf, handmatig wassen, is volgens mij beter en grondiger dan bij een wasstraat. Waar je wel even op moet letten na deze vorst periode, zijn de wielbakken. Zeker achter. Daar komt een wasstraat ook niet.
Flap demonteren. Liefst zelfs ook het wiel en poetsen maar.

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Ik was mijn auto niet vaak, maar als ik het doe is het altijd in de wasstraat. Uiteraard is het er eentje waar de borstels alleen maar naar achteren roteren (vanwege de antenne), maar verder heb ik met mijn series II CX-en nog nooit problemen gekend. Ik zet ze altijd in de hoogste stand zodat het mannetje dat de voorbehandeling doet de velgen ook achter volledig kan reinigen, en na afloop zit alles er altijd nog op.
Ik zie er naar uit om je schone auto zondag te bewonderen
Jaco

Totaal aantal Berichten: 1205
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Heb thuis geen hogedrukreiniger.Wel naast de supermarkt (voor Eindhovenaren: AH XL de Hurk) een aantal doe-het-zelf wasboxen. Ideaal voor snel cleanen. Ergste eraf spuiten, inspuiten met schuim, niet extreem krasgevoelige delen met wasborstel (ramen, wielen, dorpels), hd-straal erover met achtereenvolgens shampoo, water en dan wax of kalkvrij water (vlekvrij opdrogen). Ramen doe ik altijd nog ff met rubber trekker na voor het nette.
Bij oude autos ben ik uiteraard iets voorzichtiger met hoge druk. Echter, juist voor de onderkant is het makkie: CX in hoge stand en eventuele modder/pekel eraf spoelen. Tinfoil: dat moet je dus niet alleen voor het mooie doen, maar ook om die pracht-RE te behouden!
Bij beter weer dan nu was ik trouwens liever voor de deur: alle deuren ff open, kun je binnendelen van dorpels en stijlen meenemen, ramen aan binnenzijde ontvetten e.d.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
als ( niet vaak ) de mijne door de wasstraat gaat demonteer ik altijd voor de zekerheid de achterste wielkappen omdat sommige wasstraten van die roterende wielborstels hebben..
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Totaal aantal Berichten: 347
- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Regelmatig lekker in de zelf-wash box. Paar euri storten in het gleufje en vervolgens aan de slag met hogedruk, shampoo, wasborstel (met beleid), hete wax (ook bodem) en lekker naspoelen!
En o ja .... effe gymen met de dame. Is goed (heb ik gelezen) en ook leuk voor de andere wachtenden in de rij!
In die rij heb ik overigens mooi de tijd om de diverse vloeistoffen te checken en evt bij te vullen!
Lekker effe een uurtje voor papa en zijn (andere) dame
ops: . En je hebt nog leuke gesprekken ook!
O ja… natuurlijk ook effe de bandenspanning checken als je toch bezig bent!
De automatische wasstraat is leuk voor de Berlingo maar niet voor het Amietje en de dame
Met amicale groet,
Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline
Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl
conclusie: niet door de wasstraat, dus.
Helaas Jaco, gezien de huidige omstandigheden (vrouw in ziekenhuis, 3 kids om op te passen) zal je het met een (ietwat) vuile 20RE moeten doen ...
Gelukkig heb ik haar vlak voor de vorstperiode nog gewassen en in de was gezet, dus het ergste vuil is er wel afgelopen met de smeltende sneeuw.
De bodem laat ik sowieso nog even wachten totdat er niet meer gestrooid wordt.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Nooit problemen gehad in de wasstraat. Antenne(s) eraf, spiegels inklappen en de auto in de hoogste stand zetten. De wielborstels schakel ik altijd uit, maar in de hoogste stand worden de velgen ook heel aardig meegenomen door de gewone borstels.
Een espace convirtubel kan de wasstraat ook niet tegen….
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Nooit problemen gehad, spiegels gewoon uit.
Wel de antenne eraf, maar dat doe ik met alle auto’s sinds die van de Xm eraan ging nadat het zuignapdingetje waarmee hij omlaag gehouden werd het begaf.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Goed de CX heb ik niet, maar algemeen mijn handellen.
Ik was de auto eerst goed met stromend water en een borstel zodat alle vuil eraf is. Dan gaat de auto pas de wasstraat in. Juist een overvloed aan vuil (en zout) wat niet goed is afgespoeld, zorgt voor krassen tijdens het borstellen. Voordeel van de wasstraat is dat die alle hoekjes en gaatjes mee pakt.
Je moet een wagen zeer regelmatig door de wasstraat halen wil je dit voorkomen.
Dit probleem ontstaat ook met het bekende emmer en sop verhaal. Doordat je water steeds vuiler word in de emmer ga je langzaam aan je auto met vuil wassen en borstel je er mooie ronde cirkels in.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gewoon in een zelf-wash-hok: wielkappen eraf en in de hoogste stand.
Kun je er fatsoenlijk met een drukreiniger/ borstel bij.
Die van mij komen niet in een borstel-wasstraat…
‘Spirit of avant-garde’
die van mij komt ook niet in de wasstraat ik heb er ervaring mee we hebben er namelijk 2 op het bedrijf een met een lopende band en een waar de machine erover heen gaat. ik was mij auto altijd zelf het zij op de oprit of anders op de wasplaats waar ik haar zelf dan afstoom en was. eigenlijk wat pascal al zei geen wasserete