7 van de 43
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
Gais zijn GTi’tje -> Einde.
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 12 januari 2009 05:46 PM
  [ # 91 ]

Ben ik weer, buiten is het eindelijk weer een beetje aangenaam. Tijd heb ik ook weer evenals energie.

Maar nu, tank is eronder uit en ik ben bang dat dit een flinke uitdaging wordt voor deze beginner Razz Ik heb twee handen (een linker en een rechter Wink), ben redelijke verstandig (al twijfel ik daar weleens aan), bezit een lasapparaat en heb waanzinnig veel zin om in mijn BX rond te cruisen.

Hopelijk kunnen jullie mij enige aanwijzingen geven hoe deze ellende aan te pakken. Welke volgorde, hoe te repareren, lasweetjes/truukjes? Dit om te voorkomen dat ik zometeen naast een harde ook een kromme koets heb.
Ennuh, waar zet ik mijn bokken neer aangezien de kriksteunen er volgens mij af moeten?

Rechterkriksteun, steun zelf lijkt nog redelijk hard maar het plaatwerk erachter is een stuk krokanter.

Nog aan plaatje, zie ook het gat in de langsligger. Trok dat stukje zo open maar is nog vrij dik.

Linkerkant eigenlijk zelfde verhaal maar daarbij is de dorpel ook krokant (komt er als het goed is aan)

Achterste dwarsligger vanaf de linkerkant gezien.

Beide kanten hetzelfde verhaal, die rand waarbij de langsligger aan de bodem vastzit lekker krokant.

Ik zit voornamenlijk met de dragende delen in mijn maag, ik ben namenlijk bang dat heel mijn auto krom trekt als ik daar zonder ervaring zomaar aan begin.

Roest op de bodemplaat zelf is alleen schuren en bijwerken. Achterbumper moet er nog af (moertjes van de bovenste schroefjes zijn los) maar daar zit ook het een en ander aan roest. Daar zit ik minder mee aangezien het geen dragende delen zijn.

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 12 januari 2009 06:03 PM
  [ # 92 ]

Begin eerst eens met alle roest te verwijderen en bij de gaten de rotte plekken weg te slijpen. Zo zie je meteen of er nog meer gaten in vallen of dat gaten groter worden. Als alle rottigheid weg is zul je zien dat het ook een stuk beter en prettiger last. Kijk goed of er ergens gaatjes zitten om de binnenkant te behandelen tegen roest. Alles lekker inspuiten en dan ben je er jaren vanaf.
Oja t belangrijkste, niet de moed verliezen Wink

Wel bijzonder een vuile gti en dan in deze kleur.
Heb erzelf ook 1 gehad en is gesloopt.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 12 januari 2009 07:48 PM
  [ # 93 ]

het ziet er erger uit dan bij mij, maar het beste is zoals michel-16v schrijft te doen. dus de gaten de roest goed wegslijpen en dan een plaatje pasmaken en er in lassen, hele kleine stukjes lassen en meteen weer afkoelen met een natte lap dan trekt het niet zo gauw en voorkom je brand mee.
de stukken die roestig zijn maar nog wel hard die kun je het beste zo schoon mogelijk maken en dan behandelen met bv novorox of zo. dan menie erop en verder behandelen met tectiel bv.
ik heb novorox gebruikt maar heb nog niet gekeken hoe het er nu uitziet, maar bij de vorige auto’s had ik er goede ervaring mee.
ik heb ook wel van owatrol gehoord maar zou niet weten hoe eraan te komen.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 januari 2009 11:48 PM
  [ # 94 ]

Ik weet van één andere rouge florentin GTI die gesloopt is omdat ie zo vreselijk krokant was.

Veel succes met het behoud van deze inmiddels toch wel bijzonder gekleurde auto.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 13 januari 2009 02:32 PM
  [ # 95 ]

Gister al een beginnetje gemaakt met een roterende staalborstel op een boormachine, zo ziet het er al een stuk minder erg uit.

Ik ga zometeen weer verder, heb al een idee in welke volgorde ik het aan ga pakken.
Wat betreft het lassen, ik neem aan dat ik steeds een klein rupsje moet leggen (met afwisseling tussen de verschillende kanten), tussendoor koelen en zo helemaal rondom af moet lassen?

En is het voldoende om de niet doorgerotte delen, wel dat er roestputjes zitten, schoon te maken en te behandelen? Heb RX5 en RX10 gekocht ter bescherming van de bodemplaat, voor de holle ruimtes Tectyl ML. Die laatste behandeling moet ik in de zomer denk ik wel herhalen vanwege de huidige temperaturen.

Ik neem ook aan dat die ‘kauwgom’ een antisteenslaglaag is, denk dat het verstandiger is die weg te laten en elke jaar onder de auto te kruipen om beginnend roest weer weg te werken. Pekel ga ik in ieder geval niet in rijden om mijn BX te sparen Razz

michel-16v schreef:

Oja t belangrijkste, niet de moed verliezen Wink

Dat is toch optie meer Razz

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 13 januari 2009 02:37 PM
  [ # 96 ]

Denk er wel aan dat als je elk jaa ronder je BX moet kruipen, je dat ook elk jaar moet doen Confused  Wink

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 13 januari 2009 03:52 PM
  [ # 97 ]
BunnY schreef:

Denk er wel aan dat als je elk jaa ronder je BX moet kruipen, je dat ook elk jaar moet doen Confused  Wink

Tja, dat hoort dan bij je onderhoud. Daarnaast gaat die bij de APK toch op de brug kan ik gelijk even meekijken of het dat jaar nodig is Wink

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 13 januari 2009 07:24 PM
  [ # 98 ]

Kriksteun weg
Shocked

Wordt nog een hele uitdaging. Bij de binnendorpel loopt de roest door naar boven achter die andere plaat langs. Erg lastig om bij te komen aangezien de plaat die erop ligt volgens mij bij de langsligger richting achter hoort.

Het deel waar het subframe tegenaan zat is gewoon foetsie, opstaande deel van de langsligger is nog hard maar waar die tegen de bodem gepuntlast zit is er denk ik ook erger aan toe dan op de foto te zien. Zeer lastig deel om na te maken.
Geen idee wat ik nu moet doen, denk dat ik morgen maar gewoon begin en hoop dat ik er weer iets van kan maken.

Langsligger verder naar achter is geen punt, kwestie van uitslijpen, plaatje op maat knippen en weer vastbakken.

Edit: Of maak ik het mijzelf te moeilijk? Kan ook alleen dat echt rotte stuk vervangen, goed behandelen en hopen dat het zo nog een paar jaar goed blijft.

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 13 januari 2009 09:04 PM
  [ # 99 ]


Hier nog een plaatje met het rotte stuk eruit, neig er eigenlijk naar om alleen het missende stuk terug te plaatsen.

Overlappende stuk plaat ook iets omgebogen om te zien hoever de roest op de binnendorpel rijkt. Denk dat maar behandelen met een roestomvormer en alles weer dichtlassen en kwasten, van binnenuit in de tectyl zetten.

Zit ik alleen nog met de aansluiting op de bodem.

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 13 januari 2009 10:09 PM
  [ # 100 ]

Het allermooiste zou zijn als je het even kon zandstralen, want de roest die op het laatste plaatje te zien is, lijkt oppervlakkig (maar Citroëns kennende zou het ook best wel eens niet zo kunnen zijn) en wellicht zou je dan inderdaad zó een plaatje erop kunnen lassen.
Voor tips omtrent lassen en roest: http://www.rustbuster.nl .
Ik gebruik zelf voor plaatwerk dat in het zicht zit een verzettang (dorpels, buitenschermen enz.).
Je kunt de puntlasjes namaken dmv. proplassen. Dat doe je door gaatjes in je vervangende plaatwerk te boren, het plaatwerk op z’n plek houden en vervolgens de gaatjes vol te lassen.

Mijn C15 zag er op het eerste gezicht ook helemaal niet zo slecht uit, maar hij is wel enorm veel stijver geworden van al het laswerk wat ik gedaan heb.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 13 januari 2009 10:28 PM
  [ # 101 ]

Ik zou dat laatste stukje ook wegslijpen, al wordt dat lastig met die omgevouwen rand ertussen in (puntlasjes en dus uitboren?).
Dan ineens een lap vers staal erin, met een paar gaatjes om de omgevouwen rand te proplassen.
Geen lasrupsjes leggen (of heel kort), gewoon proplasjes en zo overlappend door’prikken’.
Breng je er bijna geen warmte in.

Alle roest eerst voorstrijken met roestomzetter, dan primen en tectyleren/ steenslagstuff/ Owatrol/ whatever.
Binnenzijde kokers volblaffen met dunvloeibare kleffe hap.

Ziet er goed uit man; doorgaan!

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 14 januari 2009 12:33 AM
  [ # 102 ]

Ik had die kriksteun nooit weggehaald.
Opzich goed te doen, probeer 1 vlakke plaat te maken, even kijken met die steun uiteraard.

Belangrijk,
verwijder je vloerbekleding, die zie ik op de foto en kan snel in de hens bij het lassen.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 14 januari 2009 02:38 AM
  [ # 103 ]

Kijk, daar kan ik wat mee. Als de aansluiting op de bodemplaat kan blijven zitten gaat dit deel helemaal goed komen morgen.

Kriksteun laten zitten was geen optie, binnendorpel gaat vanzelf een keer door en komt het subframe naar binnen. Dat gebeurt natuurlijk precies op het verkeerde moment.

Wat je daar ziet is overigens een steen om de vonken buiten te houden Wink

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 14 januari 2009 02:49 AM
  [ # 104 ]

Aha oke t leek net bekleding die is ook gelig aan de onderkant Wink

Succes met lassen

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 14 januari 2009 04:15 PM
  [ # 105 ]

Grrr… Volgens mij ligt mijn materiaal nog in de auto en mijn pa is net de hele dag weg Sad

Profiel  
 
 
7 van de 43
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook