Even over die weerstanden: Als je begrijpt wat een LC kring is ( een kring met een weerstand en een inductie) en je ziet een bougies als een condensator die “doorslaat” , dan zie je al snel dat die weerstand ervoor zorgt dat de ontlaatstroom geleidelijker loopt.
Als je er meer over wilt weten: Kijk eens in de “Bosch Automotive electrics/electrinics”, of in het “Bosch Automotive handbook” daar staat het goed in beschreven, of zoek een elektrotechnisch ingenieur die het je uitlegt.
De originele specificaties zijn ter controle: Zo kun je zien of je bougiekabels nog goed zijn, want als de weerstanden van die originele kabels buiten de specificatie vallen, dan zijn ze niet meer goed.
Koperkabels met een weerstand van 100 ohm heb ik nog niet gezien, want dan heb een paar hondern meter litze ( heel dunne) koper kabels nodig. Dus ook in de bougicords zit al grafiet volgens mij.
Wat “men” hier siliconen kabels noemt zijn tegenwoordig vrijwel altijd kabels met grafietkern, dat werkt met hoogspanning heel goed.
Als je perse koperkernkabels wilt, dan kan dat, maar dan kun je maar beter bougies gebruiken met een interne weerstand ( zogenaamde “R” typen), en als je nog geen 123 hebt ook de weerstanden in de rotor.
Het belangrijkste:
- Wil je dat het er origineel uitziet: Kabels van de Franse Club.
- Wil je een goede onsteking: Neem een merkkabel, en dat is tegenwoordig vrijwel allemaal “siliconen” want dat isoleerd goed, en blijft langer goed dan de meeste plastics. Niet aan trekken, want als je ze rekt rekt de grafietkern niet mee, en je kunt er ook zelf moeilijk stekkers aan monteren.
Kijk eens in het donker naar je lopende motor: Als je blauw licht ziet rond de kabels of waar ze langs metaal lopen, dan…. wordt het hoog tijd voor nieuwe kabels, en ook als je scheurtjes in de kabels ziet als je ze een beetje buigt.
De tijd doet hier meer slecht dan de kilometers!.
O ja, en al er aan gedacht dat bougies ook niet eeuwig meegaan?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:zoek een elektrotechnisch ingenieur die het je uitlegt.
Die hebben we al: Hij heet Bogaard77
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DE LC kring. Dat heb je nodig als je een radio zender bouwt. Een spoel met een condensator paralel met eventueel een weerstand in serie gaat oscileren. En daarmee storen op de fm en in de ECU..
Als de condensator doorslaat oscileert ie niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Citroensmgz schreef:Even over die weerstanden: Als je begrijpt wat een LC kring is ( een kring met een weerstand en een inductie) en je ziet een bougies als een condensator die “doorslaat” , dan zie je al snel dat die weerstand ervoor zorgt dat de ontlaatstroom geleidelijker loopt.
Als je er meer over wilt weten: Kijk eens in de “Bosch Automotive electrics/electrinics”, of in het “Bosch Automotive handbook” daar staat het goed in beschreven, of zoek een elektrotechnisch ingenieur die het je uitlegt.De originele specificaties zijn ter controle: Zo kun je zien of je bougiekabels nog goed zijn, want als de weerstanden van die originele kabels buiten de specificatie vallen, dan zijn ze niet meer goed.
Koperkabels met een weerstand van 100 ohm heb ik nog niet gezien, want dan heb een paar hondern meter litze ( heel dunne) koper kabels nodig. Dus ook in de bougicords zit al grafiet volgens mij.Wat “men” hier siliconen kabels noemt zijn tegenwoordig vrijwel altijd kabels met grafietkern, dat werkt met hoogspanning heel goed.
Als je perse koperkernkabels wilt, dan kan dat, maar dan kun je maar beter bougies gebruiken met een interne weerstand ( zogenaamde “R” typen), en als je nog geen 123 hebt ook de weerstanden in de rotor.
Het belangrijkste:
- Wil je dat het er origineel uitziet: Kabels van de Franse Club.
- Wil je een goede onsteking: Neem een merkkabel, en dat is tegenwoordig vrijwel allemaal “siliconen” want dat isoleerd goed, en blijft langer goed dan de meeste plastics. Niet aan trekken, want als je ze rekt rekt de grafietkern niet mee, en je kunt er ook zelf moeilijk stekkers aan monteren.Kijk eens in het donker naar je lopende motor: Als je blauw licht ziet rond de kabels of waar ze langs metaal lopen, dan…. wordt het hoog tijd voor nieuwe kabels, en ook als je scheurtjes in de kabels ziet als je ze een beetje buigt.
De tijd doet hier meer slecht dan de kilometers!.O ja, en al er aan gedacht dat bougies ook niet eeuwig meegaan?
klopt volgens mij ook… de bougiekabels met grafietkern…van een merk zijn evengoed dan de kabels van de franse club… en zeker zo goed. inderdaad de vonken kon je snachts bij me zien overspringen en dat was niet echt de bedoeling dus nu rij ik al een jaar rond met deze nieuwe kabels en het ding trekt een pak beter… en voor minder gesteld dan bij de franse club.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
LC kring…. foutje, moet dus een LR kring zijn, weerstand met inductie, maar goed dat we Boogard77 hebben voor zulke zaken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aardig weggzakt die materie.. Zal het weer eens opzoeken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hi Gents,
Ik heb een serie golden lodge bougies op de kop kunnen tikken van het type Golden Lodge 25 HL.
Zijn deze geschikt voor de SM? Schroefdraad M 14-L 1.25
Hallo:
Denk het niet:
De SM gebruikte Golden Lodge HL, en die 25HL’s zitten aan de andere kant van het warmte spectrum. Verkoop ze maar aan een Alfa liefhebber.
groet,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Waar heb jij gevonden,dat deze aan de andere kant van het warmte spectrum zitten?
In de RTA,vind ik juist terug dat er golden lodge HL in mogen in de SM,maar het type staat er niet bij vermeld.
De enige die ik kan op googelen,zijn de GL 25 HL en dan nog de GL 2 HL??
Hallo:
Ik kan ook nergens exacte informatie over de warmtegraad van Golden Lodge vinden, waarom? Omdat ze niet meer gemaakt worden, de leveranciers is opgehouden te bestaan. De meest Alfisti zijn overgestapt op NGK iridium bougies lees ik.
het boek zegt Golden Lodge HL, dat is het type, de 2HL en 25 HL zijn andere types.
Die 25HL’s hebben 4 electrodes, dezelfde schachthoogte en draad, maar dat is alles wat ik kan vinden.
als ze vrijwel dezelfde warmtegraad hebben als de gewone HL’s dan kun je het altijd proberen. Stop ze erin, rijdt 5000 km schroef ze eruit en kijk of ze “grijs” zijn. Als je SM meer pingelt zijn ze te warm , d.w.z. de tip wordt te heet, en als je SM slecht stationnair gaat lopen ziijn ze te warm, dan branden ze niet schoon.
Veel succes met het experiment.
groet,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
an ik de Iridium bougies aanbevelen. Mijn bmw ops: rijdt er écht véél beter op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Golden lodge waren vooral errug duur! NGK is perfect!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
NGK,kan ik eventueel weer proberen ook,nu de motor weer op zijn plaats zit.
Ik had tot op heden de beste resultaten met de Champion’s,maar dat was voor de revisie,en toen had ik problemen met de verbranding,aka de carbu’s of de motor zelf….??
Ik weet dat ze nu op een kwart toertje start,zonder te choken en dit nogsteeds met die oude Champion’s,welke er in zaten toen ik ze kocht.
@Citroensmgz: Ik ga deze uiteraard eens proberen,want het zijn nog overschotten van een stock,welke ik gekocht heb.
Die Golden lodge kun je nog steeds kopen vraag maar eens aan een Yamaha Virago liefhebber, die schroeven ze er vlot in.
Champion heeft (had) een goede naam, ik vind het niets, gaan steeds te vroeg kapot.
Ik gebruik naar tevredenheid Bosch super 4 of de NGK’s.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Heb je dan een link naar een winkel of site,paso?