Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@pallasdoctor: ik had effe geen betere foto…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:@pallasdoctor: ik had effe geen betere foto…
Gelukkig maar. Was even bang dat Jasper naar aanleiding van je foto de tandwielen op de verkeerde plek zou draaien
Nou ga morgen wel eerst even duidelijke foto’s maken van hoe de boel er bij mij voorstaat. moeten jullie maar even beoordelen of het goed is of niet. anders de boel maar even demonteren en de markeringen gelijk zetten.
gr Jasper
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Zoo, zekere voor het onzekere genomen.
riemen er even af genomen en ze gelijk gelegd met de markeringen. wat bleek. motor stond al perfect heb niks hoeven draaien. dus de riem lag al goed maarja toch maar even voor de zekerheid toch ops: heb ook de rollen afgesteld en vast gezet op 18 Nm. zoals Dr Pallas mij dat heeft verteld.
Helaas geen fotos van de markeringen op zijn plek want motor is nu even met de hand rond geweest. liep verder goed. dus die lijntjes liggen nu niet meer op hun plek.
nouja ga nu maar is even ventilateurbehuizing even goed schoonmaken en in de RX zetten en dan spuiten. t zelfde geld voor dat grote geval vooraan waar je koplampen in zitten. kom ff niet op t woord ops: .
als de ventilateur er op zit maar is eventjes checken of ze wil lopen.
heb nu nieuwe ontsteking. heb ook nieuwe bobine. nieuwe verdelerkap. wil alleen nog bougies en dougie kabels en doppen. moet nog even uitzoeken waar ik die ga vinden.
en dan boel maar is monteren. en hopelijk blokje om kunnen maken
want t begint nou toch beetje te kriebelen hoor! ff blokje om te maken.
maargoed hou mezelf in toom;) rustig allen aanpakken zolang je er bij kan.
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DoctorPallas schreef:citro-power schreef:
Ik stel de spanning nooit zo af als in de boeken staat. Gewoon zorgen dat de langste kant van de riem een kwart slag in de breedte verdraaien kan.
Zou je dit stp beter uit kunnen leggen?
Distributie riemen erom leggen zoals het hoort , spanrollen vastdraaien.
Motor een paar keer met slinger rond draaien en dan de spanning controleren van de langste kant v.d. riem.
Dus als je ervoor staat rechts de onderkant en links de bovenkant.
Als je dus de lange kant een kwart slag draaien kan is het goed. Anders even de spanrollen vaster of losser zetten , motor weer even ronddraaien en weer controleren.
Ik heb de eerste keer het gedaan zoals de boeken omschrijven , de olyslager en haynes b.v. , en hoe je het ook doet , het komt allemaal op hetzelfde neer. De lange kant kun je in alle gevallen een kwart slag draaien.
Maar ieder moet het doen wat ie zelf makkelijk vind , ik doe het altijd zo in al die jaren dat ik de GS hobby heb.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
jasper08 schreef:
. wil alleen nog bougies en dougie kabels en doppen. moet nog even uitzoeken waar ik die ga vinden.
Kun je toch halen bij hetzelfde adres waar je de rest ook vandaan gehaald hebt ?
citro-power schreef:
Distributie riemen erom leggen zoals het hoort , spanrollen vastdraaien.
Motor een paar keer met slinger rond draaien en dan de spanning controleren van de langste kant v.d. riem.
Dus als je ervoor staat rechts de onderkant en links de bovenkant.Als je dus de lange kant een kwart slag draaien kan is het goed. Anders even de spanrollen vaster of losser zetten , motor weer even ronddraaien en weer controleren.
Ik heb de eerste keer het gedaan zoals de boeken omschrijven , de olyslager en haynes b.v. , en hoe je het ook doet , het komt allemaal op hetzelfde neer. De lange kant kun je in alle gevallen een kwart slag draaien.
Maar ieder moet het doen wat ie zelf makkelijk vind , ik doe het altijd zo in al die jaren dat ik de GS hobby heb.
Ik begrijp het. Het ziet me er een stuk moeizamer uit. Maar goed, zoals je zegt, ieder zijn methode, als het resultaat er maar is.
Riemen staan goed, heb beide “trucs” toegepast.
Heb vandaag ventilateurbehuizing in de roespreventie gezet.
morgen mooie schuur vinden en een grote kachel dan ff de boel spuiten.
vandaag onsteking geplaatst. kan gelaas niet checken of deze werkt aangezien me rotor er niet op zit Want zoals sommige goede lezers weten. ze vonkt niet meer.
Heb besloten de kinnebak van t zomer er een keer onderuit te trekken en grondig te laten lassen en zelf plamuren.
moet alleen nog olie verversen. maar daarvoor moet ze eerst draaien denk ik zo.(warme olie stroomt beter). MAAR nou las ik ergens dat je voor de c-matic olie bij te vullen de remklauwen moet demonteren of heb ik dit onjuist. anyway ga zo ff lekker me olyslager lezen: over de olie, de kleppen en nog wat ongijn. wel leuk om te lezen dacht ik zo.
verder weinig nieuws
Hou jullie op de hoogte en hoop snel weer mooie foto’s te hebben. en ook binnenkort een keertje met gele platen ops: .
weet iemand of t nog mogelijk is voor oldtimers om de 4 letters te hebben en twee cijfers op je kenteken. 83-GG-SS? of ben ik aan die lelijke nieuwe platen gebonden.
Weet iemand toevallig hoe ik aan matchende hoofdsteunen kom?
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hoofdsteunen >> doe eens een foto van je interieur! Ik heb nog iets liggen namelijk, maar weet niet of het bij jouw bekleding past.
Voor het vullen van je bakolie hoef je geen remklauw te verwijderen. Die remklauwen wil je ook niet verwijderen, want dan moet je bak er uit…
Je kunt aan de zijkant van de bak de vulplug er uit draaien met een vierkante sleutel. Hiervoor is een speciale tool, al heb ik zelf iets gemaakt. Geef je creativiteit de ruimte en dan kom je daar wel uit.
Er is een speciale procedure om de bakolie op het juiste peil te krijgen, je zult hem een aantal malen met geblokkeerde wielen in de 1e versnelling moeten zetten. Hoe het exact moet kun je lezen in je haynes, ik weet het niet meer precies uit mijn hoofd.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
LET OP!!!! In de C-matic moet speciale bakolie!!!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoofdsteunen >> doe eens een foto van je interieur! Ik heb nog iets liggen namelijk, maar weet niet of het bij jouw bekleding past.
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Vulplug van een C- Matic zit bovenop de bak , niet aan de zijkant. Dat is de niveau plug. De vulplug is een dop die je losdraaien moet met een inbus.
De aftapplug en niveau plug is een gewonen maat , ik dacht 22 mm.
Hoef je echt niet iets bijzonders voor te maken. Wat Patje 74 ermee bedoelt weet ik niet.
Om de vulplug eruit te draaien moet de handrembediening van de remklauw afgedraaid worden , op zich niet lastig.
Verversen instructie:
- aftapplug eruit draaien en er weer in.
- tijdens het uitlaten druppelen kun je het filter schoonmaken of vervangen.
- niveauplug en vulplug demonteren.
- er zoveel olie in gooien dat het eruit komt bij de niveauplug.
- niveauplug en vulplug monteren.
- motor starten en even laten draaien zodat de olie goed verplaatst word.
- de versnellingshendel 10x tegen de 3e versnelling aandrukken zodat je de relais op de bak hoort klikken.
- niveau en vulplug demonteren.
- motor laten draaien in de 3e versnelling , handrem o.i.d erop.
- de bak zover vullen met draaiende motor dat de olie uit de niveauplug komt.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citro-power schreef:Om de vulplug eruit te draaien moet de handrembediening van de remklauw afgedraaid worden , op zich niet lastig.
Niet als je daar een tooltje voor fabriekt. Dat bedoelde ik. Niet dat ik daar erg duidelijk in was, maar het was dan ook niet vroeg meer…
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe kun je trouwens aan die speciale Fluide-T komen die in de C-matic moet???
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Enkele dealers kunnen het nog leveren.