Nog tips voor het lassen zelf? Heb eerst op een stukje 1mm plaat gespeelt totdat ik een instelling had waar ik mooi lijntjes mee kon trekken. Eenmaal onder de auto was het toch een heel ander verhaal…
Probeer een goed “massapunt” voor de lasklem te vinden, en zorg ervoor dat het gedeelte waar jij wil lassen goed kaal is. Als hij daarna nog blijft “kleven” zou ik het vermogen wat omhoog draaien.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ik heb vooral moeite om een goede lasboog te krijgen, als ik die heb kan ik wel een net puntlasje leggen.
Als het niet lukt is gaat die spetteren en moeilijk doen, massaklem zit stevig op een kaal stuk.
Daar slaat mijn reactie ook op
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ga ik morgen uitproberen. Hopelijk lukt het om het een beetje toonbaar te krijgen, anders post ik geen plaatjes Weggeslepen stuk zit er trouwens alweer in (met een paar rommelige puntlasjes) Vandaag kwam de dorpel eindelijk binnen dus heb daar maar een stuk uitgeknipt
Goed bezig, ik ben benieuwd hoe het er straks uit gaat zien.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Zijn we weer, begin er al iets handigheid in te krijgen en dus ook wat meer plezier.
Tijdens de rechterkant ook eens nagedacht over hoever ik moet gaan, ben tot de conclusie gekomen dat ik mij op de APK ga richten. Heb nog geen meter met deze auto gereden dus weet niet wat ik nog meer tegen ga komen. Dus als het goed is voor de APK is het ook goed voor mij, voor een jaartje. Daarna zie ik wel weer.
Rechterkant, nog de gaten voor het subframe boren en natuurlijk zwart kwasten.
Linkerkant ook alvast een beginnetje gemaakt, hier laat ik de kriksteun maar wel zitten.
Volgende stukje, de dorpel. Mag je voor een plaatselijk stuk ook een stukje overzetdorpel gebruiken? (heb toch 16v skirts dus zicht maakt niet uit)
Als dat klaar is schuur ik alle roestplekken en kwast het weer zwart, blaf ik de holle delen vol, maak ik het subframe klaar (hoogteregelaar schoonmaken, leidingen schuren en RX5 eroverheen, remmen ed.) zodat die eronder kan.
Daarna blijft gaatje in de paravanbak over, deurscharnier rv. en eventueel de deuken in de dorpel. Daarna is het een kwestie van bak er weer in, alles aansluiten en hopen dat het verder goed is
Ziet er erg goed uit, klasse!. ik zou voordat je het zwart maakt eerst in de rode menie zetten dan heb je een perfecte ondergrond.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
RX5 moet op blank staal aangebracht worden (is helder) waar het zich hecht met de roest. Daarna komt er RX10 overheen, dat is voor extra bescherming en natuurlijk de afwerking.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ziet er goed uit man, probeer je lasjes iets gladder te slijpen (want lassen aan je subframe wordt niet op elk APK-station getolereerd..).
Dat van die overzetdorpel zou ik niet doen, gewoon goed blank slijpen, rot stuk eruit en een plaatje iets krom buigen en inlassen.
Je bent goed op weg vent, efkes nog de tandjes op elkaar.
Roest kaal maken en/ of roestomzetter gebruiken, daarna primer en tectyl.
Ze houdt het echt wel een jaar vol, wel meer dan dat: dit is vast de eerste keer dat ze eens goed onder haar rokken laat kijken en dat er wat aan wordt gedaan.
Na het laswerk etsprimer erop en dan steenslag/ tectyl/ whatever.
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van een pot bodembeschermer en een bokkepootje
Kun je zelf de dikte bepalen…
Kokers volblaffen en over een jaartje even goed controleren of er geen aandachtspunten zijn, eventueel een volblafsessie herhalen en gewoon zweven…
‘Spirit of avant-garde’
Dat is nou precies wat ik wilde weten
Laswerk ziet er goed uit Gais.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik heb hydrolische leideingen zie mijn topic
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Dat gaat de goeie kant op zie ik. Om je lasnaden te verbergen kun je ze ook gladslijpen, dan met carrosseriekit (Teroson) afsmeren en vervolgens overspuitbare antisteenslagcoating eroverheen blazen met compressor en spuitpistool. Dan kan geen mens meer zien dat je daar aan het lassen bent geweest.
Dat gat in die dorpel zou ik toch echt even een stuk verder uitslijpen, daar zit vast nog een hoop ellende achter. Zet zowieso niet een stukje dorpel zó over die ellende heen, dat is wel ok voor de keuring maar daar ga je later spijt van krijgen, want over een jaar heb je er meer slijp en laswerk van dan wanneer je het nu in orde maakt. Het plaatje wat ik die manier op de R.A. dorpel van mijn C15 had gelast zag er bij de restauratie een jaar later toch écht niet fris meer uit van de achterkant hoor
Inderdaad nog even dapper volhouden, dan komt het helemaal goed!
Vandaag eigenlijk niet van plan om iets te doen maar kon het toch niet laten om de slijptol er nog even bij te pakken.
Hoekje eruit, onderste rand zaten ook wat gaatjes dus die ook maar meegepakt. Denk dat ik daar nog wat verder ga slijpen zodat er weer een rechthoekig stuk terug in kan. Kopse kant wordt lastig om weer netjes te krijgen.
En toen ik in de dorpel keek viel mij oog op het volgende. Kon er niet goed bij met de camera maar dat is een veel groter stuk waar de vellen (dat zwarte spul) aan hingen.
Oorzaak, zit daar ook een klein gaatje.
En verder viel mijn oog op de wielkuip, die antisteenslaglaag hing los van de body en trof dit eronder aan.
Komt door de aansluiting van dat paneel op de carrosserie achter de achterdeur, was wat roestig daar maar had niet verwacht dat het al zover uitgebreid was. Gelukkig nog niet doorgerot.