Help!! Rammel voorin saxo 1.6 vts bj 2000 en motorvraagjes
peter1780
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-2009

Gepost: 13 januari 2009 09:17 PM

Sinds 31 december vorig jaar hebben wij onze matiz ingeruild voor een saxo 1.6 vts uit 2000. Er is een kleintje op komst en deze auto heeft tenminste ruimte voor een kinderwagen en geeft een hoop meer lol Very Happy.

Wat een wereld van verschil!! De auto kleeft gewoon aan t wegdek. Echter, wanneer dit wegdek wat slechter wordt dan komt er een rammel ergens uit de voorkant van de auto. Ik heb er al onder gelegen om alle stangen te controleren maar niets kunnen vinden. Het klinkt als ophanging maar kan net zo goed een losse accu zijn qua geluid (de laatste zit vast). Is dit iets om mij zorgen om te maken of kan deze auto hiermee oud worden?

Verder heb ik het idee dat het blok erg los voorin ligt. Zeker in de hogere versnellingen merk je duidelijk wanneer je het gas loslaat. het blok kantelt dan even de andere kant op met een hikje bij de 2200-2500 rpm zonder beroeren van het gas. Hoort dit bij dit type?
Mag ditzelfde blok (gezien vanuit de bestuurdersstoel) linksvoor wat olie zweten en gedurende de koude periode bijna continu witte rook uit de uitlaat blazen? Koelvloeistof en motorolie blijven goed op peil.

Nu heb ik ook meteen alle punten opgenoemd die ik zelf kan ontdekken aan deze auto na 1000 km rijden. Ik wil echter geen modderfiguur slaan bij de garage en een beetje een verhaal voor kunnen bereiden voordat ik die kant op ga. Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen!


Hieronder de gegevens van de auto:
Saxo 1.6 Vts
bj 10-2000
km 120000
funfactor: 8/10 Very Happy

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 13 januari 2009 09:26 PM
  [ # 1 ]

Goed,

Die olie linksvoor is beroemd bij deze blokken. Dit is een lekkende koppakking. Het beste is deze een keer te (laten) vervangen. Is een uur of 4a5 werk. Wanneer de koppakking naar binnen doorslaat zal die kvs gaan gebruiken,w at niet goed is voor je blok.

Het rammelen zijn hoogstwaarschijnlijk je reactiestangetjes, ook wel pokkepok stangen genoemd hier. Die zijn niet zo duur, laat hier is naar kijken.

Verder weet ik het zo niet, maar zijn vast genoeg andere gebruikers die nog meer tips hebben! Veel plezier met je nieuwe aanwinst! Dat het een vooruitgang is moge duidelijk zijn Cool

Xsara Coupe

Profiel  
 
Danoontjepower
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 02-08-2008

Gepost: 14 januari 2009 11:55 AM
  [ # 2 ]

het was toch, vanaf de bestuurderstoel gezien, RV, als je koppakking lekkage vertoont? aan de kant van de dynamo enzo…

of ben ik nou gek?

Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.

http://www.sciroccoforum.nl

Profiel  
 
peter1780
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-2009

Gepost: 14 januari 2009 09:29 PM
  [ # 3 ]

Hmm,

Ik ben zelf wel bekend met de olielekkage rechtsvoor vanaf de bestuurdersstoel gezien maar dan bij de 1.1 en 1.4 blokken. Er wordt zelfs gezegd dat het moet zweten, anders is ie niet goed! Very Happy De 1.6 (8V) heb ik dus geen idee van. Ach, je moet af en toe een gokje wagen met een aanschaf!

Ik heb in ieder geval linksvoor last van een licht zweten. Zijn er mensen die bekend zijn met het “bokken” bij gas los laten en een hikje rond de 2500 rpm? Het autootje is goed onderhouden als je de bonnen van de garage mag geloven Shocked

Even een hele stomme vraag maar: Waar zitten de reactiestangetjes?  Surprisedops: Is dat ook gewoon met de hand te voelen indien dat los zit?

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 14 januari 2009 09:38 PM
  [ # 4 ]

Och, de 1.6 8v is net als de 1.1 en 1.4 een TU blok en heeft er net zo erg last van. Op welke hoogt zweet die? Is het de hoogte van de koppakking of helemaal bovenaan, onder de dikke rubberen rand vandaan? In dat geval is het slechts een kwestie van een klepdekselpakking.
Voor die hik, wanneer zijn er het laatst nieuwe bougies in gegaan? De DIS bobine heeft ook nogal veel invloed op hikjes ed. Wellicht dat het hier in zit…

Xsara Coupe

Profiel  
 
peter1780
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-2009

Gepost: 14 januari 2009 11:00 PM
  [ # 5 ]

Het is echt op de hoogte van de koppakking. Bij verkoop/aanschaf is er een nieuwe kleppendekselpakking opgegaan onder het mom van: daar komt de lekkage meestal vandaan. Ik heb zelf later de olie ff weggepoetst met een beetje WD40 bij de koppakking. En jawel, een kleine 1000 km later komt er weer wat door gesijpelt. Geen grote sloten olie maar toch zweten. Linksvoor vanaf bestuurders stoel klopt bij dit blok? Wat ik aan foto’s heb kunnen zien zit het schuldige kanaaltje rechts (bij 1.1 en 1.4 dan).

Als ik het mij goed herinner zijn er net 4000 km geleden nieuwe bougies in gegaan. Dat zou dus geen problemen mogen geven. K zal t morgenavond even nakijken.

Heeft de Xsara Coupe niet hetzelfde blok of heb je een nieuwer type 16 klepper?

Profiel  
 
peter1780
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-2009

Gepost: 11 maart 2009 09:01 PM
  [ # 6 ]

Een laatste update:

De auto is vandaag bij de garage geweest voor een “garantiebeurtje”.

De rechterfuseekogel is vervangen, het stappenhuis (?) van de motor is gereinigd en de gaskabel is verlegd. De rammel kwam dus van een iets ruime fuseekogel. De pokkepokstangetjes zaten (volgens de monteur) keurig muurvast op hun plek.
Verder heeft de rechter buitenspiegel weer verwarming en is de bodykit weer geheel één met de auto. Deze begon rechts een beetje te wijken.
De witte rook uit de uitlaat lijkt nu het mooier weer wordt te verdwijnen alhoewel het er voor mijn gevoel vrij lang uit pruttelt Confused . Mogelijk komt dit doordat de uitlaat recht naar achteren wijst en niet de dampjes op het wegdek verspreid zoals een dieselpijp. In 2000 km 0 olie en 0 koelvloeistof verbruikt en geen waterdruppels aan de vuldop van de olie. We gaan er dus maar vanuit dat de koppakking tot dusver waterdicht en oliedicht is!
Het schokken van de motor kwam door een vervuild stappenhuis en een net iets strakke gaskabel waardoor deze bij een kantelend blok net reageerde.
Om een lang verhaal kort te maken: Wij kunnen weer 17.000 km verder rijden voordat er weer een (klein) beurtje aan zit te komen. Super!
Vanavond t dijkje enkhuizen lelystad heerlijk weer in 10 minuutjes kunnen rijden in een autotje wat ik vertrouw Very Happy
Iedereen bedankt voor t meedenken en de dealer bedankt voor t fixen under guarantee!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook