sow jullie vinden het volgens mij niet zo’n goed idee
maar ik zal even een paar punten uitleggen.
sleutelen is absoluut geen probleem in tegen deel zelfs, ik heb vorig jaar een jaar autotechniek gestudeerd (HBO) en daar hebben we in groepverband een kitcar op gebouwd. daarnaast heb ik al eens aan zo’n corsa gesleuteld en ik weet hoe je het moet aanpakken.
dat je geld kwijt bent voor onderhoud snap ik, en dat is totaal geen probleem het is meer dat ik het mn dame niet waard vind.
een spoiler vind ik gewoon mooi.
m’n adals zijn echt weg, m’n wielen raken op een rechte weg nog net m’n wielkasten niet maar bij de minste bocht loopt het al aan.
ik hield ongeveer 3 cm onder de rand aan, ik denk dat het nu iets van 7cm is dan.
de d-riem weet ik niks over, ik ga er vanuit dat die de laatste 5 jaar zoiezo niet is vervangen maar dat kan nog langer zijn.
na een tijdje (10 min. ongeveer) 120 gereden te hebben gaat m’n motormanagement lampje branden en houd ze vrij veel in. dit duurt even en dan doet ze het weer normaal, ik heb al geprobeerd om m’n ecu uit te lzen maar dat lukte niet zo, heeft iemand een handleiding hiervoor? en dan niet die voor de 1.4 aub want dat is anders.
qua snelheid is deze auto prima, ik zie niet echt in waarom ik een snellere auto zou moeten, dat ik een 2,0 16v wil is meer omdat het bijzonderder is dan een 1.6. het liefst heb ik eigenlijk een dubbele turbo op een benzine.
ik werk in vakanties in de metaal bewerking dus roest kan ik zelf behandelen en lassen enz. dat zal dus geen probleem worden.
een saxo, xsara enz. vind ik echt absoluut helemaal niks. sorry voor de mensen die ze mooi vinden maar dat vind ik echt inspiratieloze bakken. de CX is de laatste echte Citroën.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
voor een student HBO autotechniek een eitje om de adals te vervangen…. dan kan je je concentreren op een leuk blok als je dat leuk vind…. zoek mar uit
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Kijk, zo wordt het allemaal wat duidelijker. Maar:
-niels- schreef:een saxo, xsara enz. vind ik echt absoluut helemaal niks. sorry voor de mensen die ze mooi vinden maar dat vind ik echt inspiratieloze bakken. de CX is de laatste echte Citroën.
Vergeet je de Xantia en XM niet Ben het met je eens dat de Saxo en Xsara saai zijn. Maar goedkoop en betrouwbaar zijn ze wel.
Dat je zelf autotechniek gestudeerd hebt en zelf een hoop kan doen is al erg handig. Natuurlijk moet je zelf beslissen of je haar wegdoet of haar houdt. Het lijkt me nog steeds een beter idee om de moed niet op te geven en haar helemaal op te knappen. Als je budget het toelaat.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Sorry, maar een opleiding zegt vrijwel niks over hoe handig iemand is. Ik heb een aantal klasgenoten die dus ook opgeleid werden tot machinist, maar die geen idee hebben hoe ze een steeksleutel vast moeten houden. Laat staan een project als wat jij hierboven beschrijft uitvoeren. Ik ben toch wel van het “eerst zien dan geloven”.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
als de caroserie nog hard is (als is dat voor deze TS ook blijkbaar een eitje…) en je de BX een leuk model vind. is dat zeker een goede optie.
Maak hem dan je eigen!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Adals vervangen is wel te doen lijkt me. D-riem is ook handig om te doen en als je al wat sleutel ervaring hebt gewoon te doen. Koop een handboek waarin geschreven staat hoe het moet en je vervangt die dingen.
Uitlezen. Als het je niet lukt zal ik zeggen laat hem dan even bij de dealer uitlezen en vraag om het uitleesrapport. Dan kun je zelf nagaan was het probleem zou kunnen wezen. Kost wel wat, maar je hebt hem in ieder geval uitgelezen en kan de storing waarschijnlijk verhelpen.
Uitlezen is zo makkelijk zelf te doen. En staat op meerdere pagina’s heel duidelijk beschreven. Zonde om daarvoor naar de dealer te gaan. Sowieso hebben een heleboel dealers de testkast die een BX uit kan lezen al lang de deur uit gedaan.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
ik heb jaren aan m’n puch gesleuteld en daar was niks origineels meer aan. een auto is natuurlijk heel anders maar sleutelen lukt me prima.
een XM vind ik wel mooi idd, wit met geblindeerde ruiten dan komt dat “zwevende” dak zo mooi uit.
m’n budget is redelijk groot, m’n auto is praktisch m’n enigste uitgave die ik doe ops:
ik ga nog maar eens heel hard na denken. t blijft iig wel een BX.
met de voorjaars vakantie m’n adals maar eens gaan doen denk ik, dat is wel het hardste nodig. vloeistoffen vervangen wil ik eigenlijk eerder al doen, zeker m’n LHM vertrouw ik niet zo.
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Je zei dat niet bekend is wanneer je distributieriem is vervangen? Ik zou dat maar als eerste doen, als ik jou was…
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
-niels- schreef:ik heb jaren aan m’n puch gesleuteld en daar was niks origineels meer aan. een auto is natuurlijk heel anders maar sleutelen lukt me prima.
een XM vind ik wel mooi idd, wit met geblindeerde ruiten dan komt dat “zwevende” dak zo mooi uit.
m’n budget is redelijk groot, m’n auto is praktisch m’n enigste uitgave die ik doe ops:
ik ga nog maar eens heel hard na denken. t blijft iig wel een BX.
met de voorjaars vakantie m’n adals maar eens gaan doen denk ik, dat is wel het hardste nodig. vloeistoffen vervangen wil ik eigenlijk eerder al doen, zeker m’n LHM vertrouw ik niet zo.
ROFL @ vergelijking met de puch!! Ik zeg dit slaat echt nergens op. Ik zeg breng de BX naar de sloop en koop een puch. De sloop geeft nog wel 50 euro. Daar mag je denk ik zelfs de spatlappen en de spoiler er nog vanaf halen.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
ROFL @ vergelijking met de puch!! Ik zeg dit slaat echt nergens op. Ik zeg breng de BX naar de sloop en koop een puch. De sloop geeft nog wel 50 euro
Ik vermoed toch dat ie meer kan en wil doen aan z’n auto dan jij…
m’n budget is redelijk groot, m’n auto is praktisch m’n enigste uitgave die ik doe
In dat geval zou ik deze BX wegtrappen en een leukere kopen. Als je niet bang bent om wat kosten te maken kun je een 16v overwegen.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Voor de distributie kun e even het bovenste kapje eraf halen, zo zie je een beetje hoe de riem eruit ziet en of die meteen aan vervanging toe is of tot de vakantie kan wachten.
En de vloeistoffen, kannetje 5l olie (neem anders 15w40 verbruiktie minder) en filtertje kost niet zo duur. 4 bougietjes en lucht en brandstoffiltertje zou ik meteen meedoen. Kosten, misschien 50euro en uurtje bezig.
LHM stelt ook weinig voor, litertje of 4 en filtertjes even reinigen.
Dan ben je al een eindje terug op schema!!
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
niet het systeem eerst spoelen met hoe heet dat spul ook al weer. de LHM die er nu inzit lijkt in de verste verte niet meer op groen, tis bijna zwart/ donker bruin.
hier de setup van mijn puchje mischien geeft dat wat meer zicht op wat ik kan aan sleutelen:
frame:
balk in gelast tegen door knikken.
tank verstevigd met 2mm plaat.
achterbrug dubbel gelast.
balhoofd aangepast voor honda MB voorvork
honda MB voorvork ingekort en pas gemaakt op puch frame
wielen en remmen.
16 inch spaak velgen opnieuw gespaakt, dubbel gekruisd
remblokken nieuwe voering op gemaakt, gefreesd
remtrommels gestraald
motorisch.
originele 50cc met open spoel poorten opgehoond naar 73cc, nieuwe poorten berekend en ingeslepen/freesd
in en uitlaat poort berekend en verbreed en vervroegd.
rito krukas, afgedraaid
originele contactpunt ontsteking, contactpunten verzwaard, vliegwiel afgedraaid.
koppeling 3 klauws race koppeling, verlicht en veren afgesteld op ideale toerental.
2 speed blok, volledig gereviseerd, schakel vorken zelf na gemaakt omdat ze het niet redden in dit blok.
assen vervangen voor zelfbouw rvs a4 assen.
carters aangepast op de flow van de cilinder.
20 mm dellórtho carburateur, flow aangepast, twin air schuim filter.
uitlaat opmaat berekend en gebouwd uit 0,6 mm staal plaat.
dit blok reed 105 geijkte km en trok automatisch op z’n achterwiel
verder ene hele zwik aan veiligheids maatregelen zoals killswitch.
normaal zat er een standaard blokje onder om naar school te gaan.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Hmm, mijns inziens wordt er hier en daar wat negatief gereageerd.
‘k Kan me wel voorstellen dat als je al redelijk wat gefixed hebt (ik heb niet helemaal terug gelezen, maar ik zie 11 pagina’s aan geschiedenis) dat je soms ff denkt “nou weer even een ander project”.
Als ik straks de grote dingen heb gehad (adals, drukgroep/versnellingsbak) en kleinere dingen ook (wat lampjes en electronica die het niet doet), en de dag erop stopt de spin ermee, ga ik ook wel ff met mijn hoofd tegen een muur aanbonken.
Mijn mening: slaap er een paar nachtjes over, zet alles op een rijtje, en beslis dan pas of je door wilt gaan. Of niet.
En volgens mij mag je best ff zeuren op een forum dat je ‘t zat bent met je auto Dat zal iedereen toch wel herkennen?
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
raoel schreef:
En volgens mij mag je best ff zeuren op een forum dat je ‘t zat bent met je auto Dat zal iedereen toch wel herkennen?
Maar de stijdbijl niet te snel neergooien
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge