Hallo allemaal,
Enkele dagen geleden dit forum gevonden, terwijl ik op zoek was naar info over de GSA.
Vermits er in België niet direct een GS/A forum te vinden is, heb ik me dus hier maar geregistreerd…
Vele mooie wagens hebben jullie hier trouwens !
Gisteren ben ik een GSA gaan ophalen bij m’ n broer.
De wagen in kwestie stond zo’ n 3 jaar geleden nog in mijn eigen tuin, nadat ik hem had gekregen van een ver familielid.
Die had er enkele jaren mee gereden, maar betrouwde het zaakje niet meer door enkele kleine mankementjes.
Doordat hij in Antwerpen-stad woonde, kon hij de wagen niet langer voor de deur te koop hebben staan en gaf hem mij dus maar kado…
Leuk natuurlijk, maar ik had geen plaats, doordat er toen nog 3 andere wagens van me stonden ( een Peugeot 203 Commerciale, een DAF YA66 en een DAF 66 die nog moest worden afgebroken voor onderdelen )
Eigenlijk wilde ik de GSA wel zelf houden om ermee te rijden, maar door het plaats ( - en tijdsgebrek ) moest hij weg.
M’ n broer zocht toen een wagen en wilde hem wel.
Nadat we er enkele uurtjes aan gewerkt hadden en nieuwe bougies, kabels en delcokap + inhoud hadden vervangen, draaide het ding terug naar behoren en heeft hij er de 70km naar zijn woonplaats mee gereden.
Daar zette hij de wagen onder de carport en ... daar stond die dus de volgende 3 jaar ...
Om een ondertussen veel te lang verhaal kort te maken: enkele maanden geleden vroeg hij of ik de wagen terug wilde, vermits hij de plaats nodig had en de GSA onder de blote ( en natte) ) hemel zou moeten slapen.
Ik had nog steeds tijd- en plaatsgebrek ( hoewel de Peugeot verkocht was en de afbraak- DAF ondertussen bijna helemaal uit elkaar lag ), dus wist ik nog niet goed wat te doen.
Hierop zette m’ n broer de wagen te koop in het blad van zijn club, met de optie dat ik - indien ik van gedacht zou veranderen - steeds nog de voorkeur had.
Doordat er niet veel interesse voor de wagen bleek te zijn ( buiten enkelen die dachten dat de wagen in nieuwstaat verkeerde EN zo goed als gratis zou moeten zijn ... ) en ik de DAF ondertussen verder gedemonteerd had, besloot ik de wagen te gaan ophalen.
Nu het de laatste jaren niet meer zo eenvoudig is door de wetgeving op het slepen en 70km toch wel niet achter de hoek is, had ik wat moeite om geschikt transport te vinden. Ik wilde ook niet zomaar 200 euro spenderen om misschien een hopeloos wrak te gaan halen ( ik had de wagen al lang niet meer bekeken )
Uiteindelijk toch vervoer gevonden - connecties zijn altijd handig - en voor de prijs van de verbruikte diesel gisteren dan toch de wagen gaan ophalen. Ik blij dus .
Momenteel staat hij nu nog buiten ( onder zeil ), maar morgen of overmorgen trommel ik nog enkele vrienden op om de YA66 te helpen verplaatsen ( die rijdt dus niet ) en wat plaats te maken zodat de GSA eindelijk terug onder dak kan.
Dan pas kan de lange revalidatie beginnen, want ja, 3 jaar stilstand en veel vochtigheid zijn natuurlijk niet echt wat een auto zo graag heeft… ops:
De GSA is een Pallas uit 1982 en start nog steeds prima.
Het vliegwiel moet wel vervangen worden ( tanden beschadigd ) en uiteraard heeft de roestduivel niet stilgezeten.
Ik zal m’ n las- spullen dus al maar oppoetsen ...
Uiteindelijk zal dit m’ n eerste Citroën zijn in 15 jaar. Voordien had ik een aantal 2pk- tjes - 1 AZU uit ‘69, AKA’ s uit ‘72 en 2 uit ‘73, een DS uit ‘74, Dyane uit ‘68 en ‘74 en een 2pk Club uit ‘82 - dus is de GSA wel niet echt m’ n eerste Citroën natuurlijk
Hieronder enkel foto’ s.
De eerste is nog van toen de wagen 3 jaar gelden in m’ n tuin stond en de volgenden van net na de wasbeurt voor m’ n broer de wagen meenam naar huis. De roest van toen is er nog steeds - zag ik gisteren - wel ietsjes meer uitgesproken nu ...
Groetjes,
Peter
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Hoi,
Welkom hier op het forum. Er is hier info genoeg om die van jou weer rijdend te krijgen.
Ziet er echt niet verkeerd uit op de foto’s. Zelfs als optie lichtmetalen velgen.
Zit er ook een 5 bak in en getint glas? Dan had je alle optie’s voor een GSA Pallas.
Welkom hier en succes met het opknappen van je gsa!
En dat er maar vele foto,s mogen volgen
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Hey wij zijn haast geburen ( Oelegem).
Is dit de GSA uit Deurne die op Kapaza stond?
Om zelf een auto te transporteren moet je op de Bischoppenhoflaan zijn bij car rental, daar waar de Gyproc vroeger lag.
Maar inderdaad 100€ ben je al snel kwijt.
Welkom.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hallo jongens,
Dankjewel voor de onvangst !
Er zit inderdaad ook een 5 bak in, maar wel ” maar ” gewone ruiten.
Persoonlijk vond ik de grote wieldeksels à la DS wel mooier, maar ja…
Hij heeft ook een schuifdak.
Paso, Oelegem is inderdaad maar een boogscheut verwijderd. Ik zal wel eens zwaaien
Voor transport heb ik rondgekeken om een trailer te huren. Kost zo’ n 40 - 50 euro.
Niet teveel, maar die dingen zijn nogal zwaar meestal ( zo’ n 600 à 700 kilo ) en die konden we niet trekken met de beschikbare wagens.
Een autotransporter huren vond ik er wat over ( zo’ n 150 euro + brandstof ), maar uiteindelijk kwam een vriend op de proppen met een trailer van 400 kilo ( een enkel-asser ), waardoor we - inclusief de GSA - nét het toegelaten totaalgewicht van de sleep hadden voor de Peugeot 806 die we gingen gebruiken.
Niet de GSA van op Kapaza. M’ n broer woont in de buurt van Diest…
Vandaag nog even naar de wagen gekeken en een paar foto’ s genomen.
De roest is niet echt veel verergerd in 3 jaar, dus dat valt best mee.
Hopelijk kunnen de foto’ s jullie honger ietwat stillen
Linkerzijde 3 jaar geleden:
Zelfde plek nu:
Rechterzijde 3 jaar geleden:
Rechterzijde nu:
Motorcompartiment nu:
Zelfde plek nu als op de laatste foto in m’ n vorige post, die 3 jaar geleden werd genomen:
Blijkbaar de slechtste plek aan de onderzijde, dus die moet ik wat beter gaan bekijken:
De dikke tectyl-laag heeft het water duidelijk goed vastgehouden en zal er dus wel af moeten…
Onder de tapijten zat mooie witte lak, dus dat beloofd nog mee te vallen…
Peter
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Peter L schreef:
De dikke tectyl-laag heeft het water duidelijk goed vastgehouden en zal er dus wel af moeten…
Onder de tapijten zat mooie witte lak, dus dat beloofd nog mee te vallen…
Peter
Het mooie kleurtje onder het tapijt zegt niets over het eventuele drama boven deze tectyl, het is dubbel plaatwerk!
Hoe dan ook, veel succes met je opknapwerkzaamheden en welkom op het forum.
Hallo Patje74,
Ik ben inderdaad wel op m’ n hoede hoor. Meneer roestduivel is een oude bekende…
In een vorig leven ondertussen - de eerste helft van de jaren tachtig - werkte ik in een plaatselijke garage, waar ik hoofdzakelijk koetswerkherstelling deed.
De hoofdmoot van de wagens waren 2pk en aanverwanten, maar ook GS, DS, enkele Tractions, veel R4-tjes en andere wagens uit vooral de jaren zestig en zeventig passeerden de revue.
De garage was wijd en zijd bekend voor laswerk, dus dat zegt misschien wel wat ...
Voor zover ik me herinner, hadden de eerste GS- versies trouwens wel een andere bodem dan de GSA. Klopt dat ?
Ik herinner me er enkele waar ik vooraan begon en achteraan eindigde, wat dus niet echt leuk was. Hopelijk heeft deze GSA dus toch nog wat goed plaatwerk over
Peter
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Welkom en veel succes met de herstellingen!
Citroen!
Halo allemaal,
Vandaag eindelijk toch wat gesleuteld aan de GSA.
Het barre weer van de afgelopen weken zat daar uiteraard voor heel wat tussen, vermits de wagen onder een carport staat ( wel met vloer ) en dat is wel wat frisjes…
Gisteren heb ik distributieriemen en de spanrollen besteld, dus vandaag de front maar gedemonteerd.
Hoewel die nogal roestig is van het lange staan ( ook onder een carport ), kwam alles netjes los. Het glas van de linker koplamp ( bestuurderszijde ) kwam trouwens ook los - wat natuurlijk niet de bedoeling was
De voorste balk net achter de bumper verdient wel een stuk laswerk, dus dat zal één van de volgende taken zijn. Zal volgende keer wat foto’ s plaatsen.
Peter
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Koplampglazen komen vaker los. Gewoon weer erop lijmen met goede kit.
Citroen!
Was ik inderdaad wel van plan, maar bij het demonteren van de lamp schoot dat glas bijna op de grond, dus was wel even schrikken ...
Peter
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb hiervoor goede ervaring met Sikaflex, te verkrijgen bij de betere verfwinkel of boot-speciaalzaak. Het lijmt goed, blijft flexibel en kan goed tegen vocht en temperatuurschommelingen.
Mijn glaasjes zijn overigens perfect schoon geworden na een rondje vaatwasser.
Werkse!
Dankje, Patje, die Sikaflex tracht ik te onthouden. Vroeger deed ik dat meestal met gewone siliconen, maar die durfde na een tijd wel eens terug te lossen.
De steenplaat en bumper moeten nog gedemonteerd worden en vermits ik niet direkt zag waar dat allemaal vast hangt door het vuil en de olie ( gelukkig niet TE veel olie ! ), heb ik de wagen ook op blokken gezet, zodat ik er wat makkelijker onder kan.
Vroeger wel aan GS- jes gewerkt, maar lang geleden, en zonder handboek is het soms terug even zoeken.
Een manual ( Revue Technique ) heb ik trouwens vorige week besteld, dus die komt hopelijk binnenkort in de bus.
Peter
Waar bestel je die stukken?
Bij Citroën of bij De Keyser Autoparts?
Ik rij nogal snel naar de Govaerts in Wommelgem, zeker niet duur en heel snel binnen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bij De Keyser haal ik wel regelmatig wat, maar een vriend raadde me aan om eens langs garage Snoeckx in Merksem te gaan.
Dit is een onafhankelijke Citroën- specialist en in het uitstalraam stond een Charleston en een ribbelkap- eend ( een ribbelgeit dus ), wat me al meteen aanstond. Binnen stond een deels gedemonteerde DS met gereedschap rond, dus dat gaf me al wel vertrouwen.
Vroeger ging ik bij Van Beirendonck in Zandhoven ook wel eens stukken bestellen en dat was altijd ok, maar ik weet niet hoe dat nu is.
Al lang ook niet meer op de sloperijen in de buurt geweest, dus dat zou ik ook nog eens moeten doen. Velen zijn verdwenen, maar zouden ze bij ” De Flor ” nog iets hebben? Vermits jij van Oelegem bent, kom je er misschien wel eens ...
Peter
Bij Van Beirendonck in Zandhoven kom ik ook als ik het nergens anders vind, het is volgens mij een degelijke man maar het zijn echt Citroën prijzen.
Als ik het nummer van PSA ken ga ik dan eerder naar de Peugeot.
Bij de Flor is heel het terrein opgekuist, ze hebben vooral de meer gangbare modellen binnen in hun nieuwe loods ziten, rondstruinen is er niet echt meer bij.
Bij de Vercammen (is ook van de Loose Flor) vind je ook al meer niet Japanner maar de prijzen zijn daar buitensporig.
Ik denk dat als ik echt eens grote stukken nodig heb eens ga kijken bij http://www.totaalgarage.be .
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017