2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Stationairsproeier stuk!
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 12 januari 2009 08:01 PM
  [ # 16 ]

Het moet toch echt een + zijn bij mijn weten, als het contact aanstaat.
Het zou nog kunnen dat de motor moet lopen voordat er spanning op komt, het lijkt mij onwaarschijnlijk maar je kunt het even meten.
kijk ook even de zekeringen na, je weet maar nooit.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 12 januari 2009 11:53 PM
  [ # 17 ]
b.rozema schreef:

Het moet toch echt een + zijn bij mijn weten, als het contact aanstaat.
Het zou nog kunnen dat de motor moet lopen voordat er spanning op komt, het lijkt mij onwaarschijnlijk maar je kunt het even meten.
kijk ook even de zekeringen na, je weet maar nooit.

Ja dat zou voor mij ook logisch zijn geweest. Maar dat is niet zo..

De motor kan niet lopen als de sproeier niet werkt. Ja alleen als je de choke uit de auto trekt.

Spanning, zodat de naald wordt aangetrokken door de magnetisch geworden spoel, kan alleen als er een stroomkring aanwezig is. En die kan er niet zijn als de draad naar de solenoide een - draad is, terwijl de rest in een een carburateur zit. Maakt de carb. onderdeel uit van de - geladen massa? Omdat er zo’n dikke pakking tussen de carb en spruitstuk zit?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 13 januari 2009 01:58 AM
  [ # 18 ]

Dan zou je een tweedraadsverbinding moeten hebben. Aangezien de carb via via aan het motorblok zit, en het motorblok aan massa ligt *KAN* het geen min-draad zijn die aan de afslagklep hangt.

Zo’n ding kun je overigens wel een tijdje missen als het echt niet anders kan, met een elegant schroefje afdoppen zou het vlgs mij ook wel moeten doen. Voor het mooie natuurlijk een andere erop. Als de motor nadieselt dan heb je niet veel keus, maar dat kan goed meevallen.

Ik ben zelfs wel eens uit Frankrijk gekomen met een afslagklep die in een uitgelubberde schroefdraad zat. Ik heb er toen een (schone) boomtak ingeprutst om toch vooral maar het vacuum te bewaren - je moet wat…
Niks van gemerkt, uiteindelijk wel vervangen (door een dopje ofzo).


Edit: volgens mij is het onderdeel 17 in het schema (op nr. 13 in de onderschaalverdeling).
Het schema:
http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/bx_schema_1_14_1983_1.html
Daaruit is duidelijk te zien hoe het ding geschakeld is: via het contact, en met een plus-spanning.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 13 januari 2009 02:18 AM
  [ # 19 ]

Die sproeier is inderdaad + geschakeld, om te testen kan je een draadje van de plus van de accu naar de sproeier trekken. Als hij klikt, en als de auto dan wil starten weet je dat de sproeier goed is.
Ik weet niet precies wat het probleem is, zit het in de aansturing, of in de sproeier zelf?

Punt van de sproeier afknippen is inderdaad een goede noodoplossing. Heb ik bij de GSA ook vaak toegepast…

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 13 januari 2009 10:30 PM
  [ # 20 ]
GoofBlikscha schreef:

Die sproeier is inderdaad + geschakeld, om te testen kan je een draadje van de plus van de accu naar de sproeier trekken. Als hij klikt, en als de auto dan wil starten weet je dat de sproeier goed is.
Ik weet niet precies wat het probleem is, zit het in de aansturing, of in de sproeier zelf?

Punt van de sproeier afknippen is inderdaad een goede noodoplossing. Heb ik bij de GSA ook vaak toegepast…

Dank voor de informatie heren! Het probleem is dat de motor niet stationair wilde lopen. De naald uit de magneet klep werd niet meer aangetrokken en bleef in de sproeier hangen. Met het gevolg dat de auto neit meer stationair liep. Nu ben ik de oorzaak aan het uitpluizen.

@Karel, dank je voor je link!

Toch vind ik het vreemd dat ik een - meet op dat draadje. Ik zet het meet apparaat er op en de andere zet ik op de + van de accu, dan met ik een 12 v spanning. Andersom natuurlijk niet uitgetest, kan het proberen ... ... ...

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 14 januari 2009 01:38 PM
  [ # 21 ]

Zeg ik iets heel geks als ik zeg dat je dan het probleem gevonden heb? Er hoort 12 volt op te staan, maar dat is niet het geval.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 14 januari 2009 03:09 PM
  [ # 22 ]
knäckor schreef:

Zeg ik iets heel geks als ik zeg dat je dan het probleem gevonden heb? Er hoort 12 volt op te staan, maar dat is niet het geval.

Waar basseer je dat op? Ipv een - moet er een + opstaan. Dat maakt het verhaal zo gek!

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 15 januari 2009 03:29 PM
  [ # 23 ]

Dat is toch niet goed? Ik zou zeggen dat er wellicht een relais is wat een plus naar het betreffende contact zou moeten schakelen, maar in plaats daarvan het contact aan massa legt.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 15 januari 2009 03:48 PM
  [ # 24 ]

Verklaar nader!

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 15 januari 2009 04:42 PM
  [ # 25 ]

Het ding loopt niet stationair. Dat komt doordat de naald niet wordt teruggetrokken, toch?

De naald wordt teruggetrokken doordat er 12 volt op hoort te staan. Er zit een draadje aan, dat zou plus moeten zijn als het contact aanstaat, de massa gaat gewoon via de carburateur.

Hoe hoort de plus te worden geschakeld? Ik zou zeggen dat dat stuk is.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 15 januari 2009 04:50 PM
  [ # 26 ]

Dat klopt helemaal!

Maar je denkt dat een relaistje een - doorlaat en geen +?

Profiel  
 
veertien E-tje
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 649
Geregistreerd: 22-12-2007

- BX 16 TGI
Gepost: 15 januari 2009 05:52 PM
  [ # 27 ]

Die 12 volt kan je toch gewoon meten lijkt mij met een multimetertje, er komt gewoon + 12 volt op het stekkertje te staan als je het contact aan zet, heb zelf ook een BX gehad met een 150A motor en als het gewoon rustig was dan hoorde je dat ding gewoon klikken op het contact,

BX, gewoon daarom

BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 15 januari 2009 06:50 PM
  [ # 28 ]

Ja, maar er kwam dus geen + 12 volt op te staan maar - 12 volt.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 15 januari 2009 07:00 PM
  [ # 29 ]

Hij is gewoon op een of andere manier verbonden met massa. Als er een relais is wat de plus zou moeten verzorgen, zit daar waarschijnlijk het probleem. Misschien is het draadje wel gewoon doorgesleten en maakt het daardoor contact. Je zal in ieder geval verder moeten kijken of meten.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 15 januari 2009 07:22 PM
  [ # 30 ]
Visa Ventje schreef:

Ja, maar er kwam dus geen + 12 volt op te staan maar - 12 volt.

-12V? Misschien moet je je voltmeter met de andere aansluiiting tegen die sproeier houden! Wink

Citroen!

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook