Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 28-04-2008
- AX GT S6
- C1 Collection
nu ik al een tijd meelees op dit forum vond ik het nu toch wel eens tijd worden om ook serieus te gaan posten. Vorig jaar heb ik via mijn werk een donkergrijze metallic GT uit ’89 met 108.000km op de teller gekocht met de bedoeling om hem te gaan opknappen en zoveel mogelijk in originele staat te brengen. (ik werk bij Broere in Krimpen aan den IJssel). Inmiddels alweer een half jaar geleden hebben we hem bij mij thuis in de garage gezet, en ben ik begonnen met strippen. De auto verkeerd dan wel niet in slechte staat, ik vond het (gezien de tijd die ik nog had en heb voordat ik dan zelf de weg op mag) leuk om te hem grotendeels uit elkaar te halen. Hiermee bedoel ik álles wat er aan de auto zit met uitzondering van het écht technische gedeelte. Tot nu toe verloopt het allemaal helemaal goed, het scheelt alles dat ik geen tijdsdruk heb.
De AX is dus zoals gezegd uit ’89 en de volledige onderhoudshistorie is bij mij bekend (vanaf de afleveringsbeurt, auto is geleverd door Broere). De auto is in 2003 de stalling ingegaan bij de vorige eigenaar.
Voordat ik de auto heb gekocht is hij de brug op geweest en optisch is hij in orde. Dingen als schijven/ blokken, banden, distributie, v-snaar en de aandrijfashoes l.v. worden ongeveer een maand voor het moment dat hij de weg weer opgaat vernieuwd en dan wordt de auto dus weer apk gereed gemaakt. Inmiddels heb ik zelf al de volgende onderdelen vernieuwd: uitlaatspruitstuk (2de hands, zat een scheurtje in), compleet set koplamp verstelmechanieken (nieuw besteld), voorpijp van de uitlaat (nieuw, lag incourant in het magazijn), ook was de sensor van de koelwater temperatuur defect (dacht ik, de fan sloeg niet aan, over dat probleem verderop meer). Ook heb ik alle waterslangen vernieuwd, de auto staat tenslotte al een veel te lange tijd stil.
Tijdens het strippen van de auto kwam er (natuurlijk, het is een oude auto) nog het een en ander naar boven. Zo zat er een gat van zo’n 20 cm in de bodemplaat aan de rechterkant. (Deze was van onderaf niet te zien omdat het gat precies boven een dragend deel/ holle ruimte zat). Ook bleek de wielkast linksachter doorgerot (doordat de lasrand niet doorliep, blijkbaar is dit later opgelost omdat ik bij jongere AXen gezien heb dat die lasrand wel doorloopt.) Ook de ruimte achter het achterlichtunit was daardoor doorgerot. Tenslotte waren ook de bekende plekken onder de koplampen en in de hoeken van de kofferbak mijn AX niet gespaard gebleven. Inmiddels zijn, na een dag van natte sponzen en gereed staande brandblussers ivm brandende tectyl, alle plekken keurig dichtgelast door een kennis van me.
De tijd die tussen het leeghalen en lassen zat heb ik besteed aan het schoonmaken van de motorruimte, het blok glimt weer als nieuw en alle bedrading heeft zijn eigen kleur weer ipv zwart.
De voorschermen en motorkap zijn er ook af en hierdoor kon de boel daaronder ook goed bekeken worden. Krijtgaaf daaronder, afwateringsbak bij ruitenwissermotor ook helemaal in orde. Alles gelijk vuilvrij gemaakt.
Motorkap was vervangen door een type2 exemplaar (chevron dus in midden) na een schade. Deze kap ziet er echter ook niet meer uit door steenslag. Heb voor een paar tientjes een type1 exemplaar op de kop getikt en die gaat binnenkort naar de spuiter.
Of ik nu alles zo’n beetje heb gehad? Ehh, nee: om nog maar even terug te komen op het probleem met de fan. Die slaat dus niet aan, de meest voor de hand liggende oorzaken heb ik toch wel zo’n beetje gehad:
- De koelwatersensor aan de linkerzijkant van de radiateur is vernieuwd, daar ligt het probleem bus niet.
- De volgende stap was de fan zelf, maar die bleek ook in orde
- Toen de thermostaat, bleek na een test ook volledig te werken.
- Toen de massa, volgens een collega een bekend probleem van die eerste Axen, de aansluitpunten met de stekkers op het schutbord. Die heb ik vervangen door er een bout in te draaien en de draden met 12v stekkertjes daaromheen te leggen. Voor de zekerheid toen maar een extra massadraad van daar naar de accu gelegd.
Maar bij het starten de keer daarna bleek de fan nog niet aan te slaan. Motortemperatuur liep toen een stuk langzamer op door het koude weer en het ontbreken van de motorkap. Hierdoor toch motor lekker kunnen laten draaien, duurde bijna een uur voordat we de kritische grens van 100 C bereikten. (hij loopt trouwens als een zonnetje!). Maarja die fan sloeg nog niet aan. Iemand nog een idee?
Wil hem binnenkort gaan behandelen met iets van tectyl, alles ligt er nu tenslotte toch vanaf. Zonde om het dan niet gelijk te doen. Daarna nog maanden de tijd om hem weer op te bouwen en hem helemaal rijklaar te maken. Op 1 augustus kan ik beginnen met lessen en hoop dan aan het einde van de maand te mogen rondrijden in m’n eigen grijze AXje.
Heb gelijk ook maar even een link naar wat foto’s ingevoegd: KLIK
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Goed bezig!
Je hebt straks je auto als je klaar bent met lessen al gelijk zoals je hem hebben wil! en in goede staat
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Dat is een AX van de sloop gered.
Netjes.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ah..nog een èchte mèt carburateur!
maak haar netjes en trap haar straks niet af: dit type verdient het om bewaard te blijven, ze worden erg zeldzaam…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006
- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
GOED BEZIG!
toch altijd wel fijn om mensen te zien die in een door de meeste mensen afgedankte AX gewoon een leuke uitdaging en een gaaf project zien.
Pascal schreef:ze worden erg zeldzaam…
De GT Carb is dat ondertussen (en zo ook alle andere AX’en met carburateur helaas )
AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
MBa@NL schreef:
De GT Carb is dat ondertussen (en zo ook alle andere AX’en met carburateur helaas)
Och valt wel mee: ik zie er elke dag minimaal eentje…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006
- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
Pascal schreef:MBa@NL schreef:
De GT Carb is dat ondertussen (en zo ook alle andere AX’en met carburateur helaas)
Och valt wel mee: ik zie er elke dag minimaal eentje…
ik ook wel maar dat is meer omdat de eigenaar daarvan héél erg dichtbij is en van onze rode 11E S6 zullen we ook wel de eigenaar blijven “tot de dood ons scheidt” of zoiets
AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi
Re: Mijn Ax GT uit ‘89 (opknap-project)
Prachtig om dit allemaal te lezen, goed bezig man!
TimR schreef:Maarja die fan sloeg nog niet aan. Iemand nog een idee?
Hoe heb je de fan getest; bv al door de stekkertjes op de sensor door te verbinden, dan moet tie zowiezo draaien.
Hoe heb je de thermostaat getest? Toch niet in een pannetje water hoop ik, dat is een gare test en voor 17 euro heb je een nieuwe. Wordt de dikke waterslang van thermostaat naar radiator wel warm?
Tot slot; zit je radiator niet verstopt/aangekoekt met drek waardoor de warmte de sensor niet goed bereikt (bv door te weinig doorstroming) Lijkt me stug, maar je weet maar nooit na 5 jaar stilstand. Je retourslang moet na een tijdje net zo warm zijn als aanvoerslang (met stilstaande auto dan en zonder fan die draaid).
Groetjes Rob
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 28-04-2008
- AX GT S6
- C1 Collection
Re: Mijn Ax GT uit ‘89 (opknap-project)
Allemaal bedankt voor jullie reacties!
De bedoeling is om haar weer helemaal origineel de weg op te krijgen…
Kakelbont schreef:Prachtig om dit allemaal te lezen, goed bezig man!
TimR schreef:Maarja die fan sloeg nog niet aan. Iemand nog een idee?
Hoe heb je de fan getest; bv al door de stekkertjes op de sensor door te verbinden, dan moet tie zowiezo draaien.
Hoe heb je de thermostaat getest? Toch niet in een pannetje water hoop ik, dat is een gare test en voor 17 euro heb je een nieuwe. Wordt de dikke waterslang van thermostaat naar radiator wel warm?
Tot slot; zit je radiator niet verstopt/aangekoekt met drek waardoor de warmte de sensor niet goed bereikt (bv door te weinig doorstroming) Lijkt me stug, maar je weet maar nooit na 5 jaar stilstand. Je retourslang moet na een tijdje net zo warm zijn als aanvoerslang (met stilstaande auto dan en zonder fan die draaid).
Groetjes Rob
De manier met het doorverbinden van de stekkertjes heb ik niet gedaan, omdat er een nieuwe sensor in is gegaan, ben er daarna van uitgegaan dat het probleem dus niet daar lag. Om vuil in de radiateur uit te sluiten zal ik de volgende keer de stekkertjes doorverbinden.
Doorstroming van en naar de radiator is in principe in orde. De slang vanuit het thermostaathuis naar de radiateur wordt op een gegeven moment warm, dus thermostaat werkt goed. Dan blijft vuil in de radiateur dus over.
bedankt voor de tip!
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 28-04-2008
- AX GT S6
- C1 Collection
En toen was het alweer augustus, de maand waarnaar ik al zo’n lange tijd uitkijk. De AX is inmiddels weer opgebouwd en wordt de komende week APK-gereed gemaakt.
Problemen met de koelfan zijn opgelost (bleek een massa-probleem) en het spuitwerk is gedaan. Komende week krijgt de AX dus een grote beurt (schijven/blokken, distributieriem, nieuwe banden, waterpomp, vloeistoffen, filters en een droge hoes van de aandrijfas links wordt vervangen). APK-keuren en klaar! Alhouwel het mogelijk is dat er nog het een en ander naar boven komt de komende maanden, hij heeft tenslotte jaren stilgestaan.
Ik ben zelf inmiddels begonnen met rijlessen en hoop zo snel mogelijk het roze pasje te hebben!
Zal ook volgende week gelijk even foto’s maken en plaatsen…