Heren dames ook.
Kunnen jullie je licht eens laten schijnen over het volgende vraagstuk: gisteren in colonne over de snelweg naar Enschede. Mijn vrouw en ik voorop in de Xantia, mijn schoondochter achter ons aan in de BX Deauville. haar opmerking bij aankomst: je hebt een hoop bekeuringen geriskeerd, want ik zat constant 140 te trappen achter je.
Ik heb de hele weg strak 120 op de Xantia-teller gereden, dus mijn verbazing was groot.
Nou ben ik altijd heel slecht in natuur- en wiskunde geweest, maar ik snap inmiddels wel dat de bandenmaat van invloed kan zijn op de aanwijzing van de snelheidmeter. Op de BX zit 165/70/14 gemonteerd en op de xant (staat nu effe niet bij huis) dacht ik 175/70/14. In elk geval heel erg standaard.
Hebben jullie een idee hoe e.e.a. te verklaren is?
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
In mijn BX is 130 km/h op de teller ongeveer 123km/h, dat komt dus redelijk overeen.
Mogelijk is de teller kabel van de Xantia defect, of die van de BX. Als je een GPS hebt dan moet je het kunnen meten.
Vooralsnog heb ik geen reden om aan één of beide tellerkabels te twijfelen. De tellers lopen altijd soepel en consequent, slaan niet op hol en lopen goed mee met de snelheid. Kennelijk heeft de teller van de BX een forse afwijking? 123 echt bij 130 op de teller is aanzienlijk. Als je dan kijkt naar de schaalverdeling bij de Xantia t.o.v. de BX kun je misschien snel het idee hebben dat je 140 rijdt terwijl dat wel meevalt.
Overigens maakte mijn zoon al eens eerder een dergelijke opmerking. Toen we eerder achter elkaar aan reden (Easternnl: op de Laan van Zevenhuizen, die moet bij jou bekend zijn) reed ik 60 met de Xant en toen zei m’n zoon later ook dat-ie bijna 80 reed met de BX (achter mij). Kan het niet in de banden zitten?
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Als je de originele maat hebt dan kan het lijkt me niet in de banden zitten.
De slijtage afwijking mag nooit zo veel zijn natuurlijk
Dat lijkt mij ook.
Kun je zoiets bij een garage of gespecialiseerd bedrijf laten testen eigenlijk?
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Bassman schreef:Kun je zoiets bij een garage of gespecialiseerd bedrijf laten testen eigenlijk?
Dat doe je toch gewoon zelf? Snelwegen genoeg bij Apeldoorn, dus als het wat rustig is (‘s ochtends om 5 uur bijv.) 2 km lang zo constant mogelijk 120 km/uur rijden. Klokken op de hectometerpaaltjes. Je moet op precies 60 seconden uitkomen.
Het klokken kun je het best door iemand naast je laten doen. Een stopwatch is wel handig. Als je bij deze afstand en snelheid 1 seconde te vroeg klokt bereken je 122 km/uur en als je 1 seconde te laat klokt dan bereken je 118 km/uur. Die afwijkingen vallen nog wel mee. Daarna nog een keer, of een paar keer, herhalen voor een hogere betrouwbaarheid.
Mocht je snelheid nou in werkelijkheid echt 140 km/uur zijn dan meet je 51 seconden. En dat scheelt nogal met die 60 seconden.
Morgenochtend?
Succes,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik heb laatst mijn snelheidsmeter eens vergeleken met de snelheden die een TomTom navigatiesysteem aangaf. Die gaf voor mijn Xantia een forse afwijking aan van toch wel 10%. Wanneer ik op de teller iets boven de 130 km/h rij dan gaf “Tom” slechts 120 km/h. De hectometer methode lijkt me wat minder geschikt wat nauwkeurigheid betreft.
Jeroen
Heren, dank voor jullie tips. Ik zal er op een adequaat moment gebruik van maken en ben zelf ook benieuwd naar de uitkomst. Het zal de stopwatch/hectometerpaaltjestest worden, want alleen de drummer uit mijn band heeft tom-toms, maar daar kun je geen snelheid mee meten
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
hm… het zou best kunnen dat het ligt aan het in colonne rijden… ik heb dat laatst ook eens gedaan. Ik reed voorop en moest me constant inhouden om 100 te rijden, terwijl de achterste later zei dat we gewoon constant 120 reden…. vreemd!
Twee dingen spelen mee:
Verschillende afwijkingen van de snelheidsmeter: Als wij in colonne rijden (205 en Xant) rijdt de 205 volgens de teller altijd 10 km/uur harder.
Daarnaast speelt ook nog een ander effect mee: Als je achteraan rijdt in een colonne ben je altijd te laat met reageren (vraag maar aan mijn oude waterpolotrainer en aan bijv. Johan Cruijff: degene die voorop gaat (in balbezit is) bepaalt wat er gebeurt en daardoor is de ander altijd te laat).
Gevolg daarvan is dat je inderdaad als laatste auto een stuk harder moet rijden om te corrigeren.
Schiet het trouwens een beetje op? Ik zie van buiten ook al wel wat vorderingen, maar kan natuurlijk niet zoveel zien.
Dank voor je belangstelling. Het schiet een beetje op, ja, maar het is erg veel werk. De vorige bewoners hebben er nooit ene r*k aan gedaan. Maar er begint licht aan het einde van de tunnel te schijnen. Ik zal wel blij zijn als het klaar is Nog een paar deuren+kozijnen schilderen en het trapgat witten, dat zijn de belangrijkste zaken. Rest komt dan later wel.
En wat dat verschil betreft: de achterste moet inderdaad harder werken om bij te komen (laat bij een motortoertocht de minst ervaren rijders dus lekker voorin rijden), en dat kan dus best meegespeeld hebben. Toch ga ik eens kijken naar die truc met de stopwatch, want nou ben ik ook echt nieuwsgierig geworden.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Ik heb de versie van TomTom waar je wel snelheid mee kunt meten . Heb dit bij alle twee mijn BXen gedaan.
TZD Turbo: Bij 120 op de tomtom ook 120 op de teller
TZI : Bij 120 op de tomtom ongeveer 125 op de teller
Geen erg grote afwijkingen dus