Ik heb pas bij mijn 1.9 TZI de dashboardverlichting vervangen (op de sleutelmeeting van 4 juni j.l.). Ook heb ik daar een nieuwe deur open indicator gekocht. Ik ben nu tot de ontdekking gekomen dat deze indicator ook verlicht is door de dashboardverlichting. Bij de meeste BXen die ik ken is ‘t gewoon donker in de rechterhoek van ‘t dashboard bij nacht.. Ook bij mijn TZD Turbo break was die indicator niet verlicht. Mijn vraag: Worden de lampjes van die indicator normaal gesproken niet vervangen als de rest van de dashverlichting wordt gedaan? (verlicht is ‘ie veel mooier!!)
En nog een: Horen de schakelaars voor de elektrische ramen ook verlicht te zijn? (voor-achter). Ik heb er pas een van een sloopauto gehaald die verlicht is. De andere raamschakelaars op mijn twee BXen zijn donker!
(best een leuk klusje trouwens, dashlampies vervangen )
Re: dashboardverlichting
voge schreef:Ik heb pas bij mijn 1.9 TZI de dashboardverlichting vervangen (op de sleutelmeeting van 4 juni j.l.). Ook heb ik daar een nieuwe deur open indicator gekocht. Ik ben nu tot de ontdekking gekomen dat deze indicator ook verlicht is door de dashboardverlichting. Bij de meeste BXen die ik ken is ‘t gewoon donker in de rechterhoek van ‘t dashboard bij nacht.. Ook bij mijn TZD Turbo break was die indicator niet verlicht. Mijn vraag: Worden de lampjes van die indicator normaal gesproken niet vervangen als de rest van de dashverlichting wordt gedaan? (verlicht is ‘ie veel mooier!!)
En nog een: Horen de schakelaars voor de elektrische ramen ook verlicht te zijn? (voor-achter). Ik heb er pas een van een sloopauto gehaald die verlicht is. De andere raamschakelaars op mijn twee BXen zijn donker!(best een leuk klusje trouwens, dashlampies vervangen )
Eh, om te beginnen, hoe vaak denk je dat er dashlampjes worden vervangen? Alleen als dat APK-problemen oplevert en anders niet denk ik zo. Ik rijd nu in een BX waarvan bijna geeneen lampje het meer doet; kmstand 4ton+ en nóg brandt er het een en ander, nét genoeg voor de APK….
De deuropen-indicatie is idd verlicht maar is wel het allerlaatste wat je mist; wat kan er nuttig zijn aan het verlichten van dat schaaltje? Als er een lampje brandt zie je zo welke het is en moet je toch stoppen.
Raamschakelaars van de BX zijn van origine niet verlicht maar er zijn er wel die verlicht zijn en passen. Voor de lampjesfanatici zou ik zeggen; ikzelf zou het vreselijk vinden, al die afleidende lichtjes in je ooghoeken, alsof je op de kermis zit.
De spiegelschakelaar hoort wel verlicht te zijn maar daarvan kan het wijs zijn het kapotte lampje kapot te laten. De demontage kan teveel van het goede zijn en het schakelaartje zelf lijkt wel kapot te gaan aan de hitte van het lampje erin.
Ich bin ein Breaker
Ik vind ‘t wel leuk, die lampjes Alleen ‘t is nu een beetje jammer dat een van de voorraamschakelaars wel verlicht is en de andere twee niet. Moet dus eigenlijk even ‘t lampje in die ene onklaar maken…
Het nut van ‘t verlichten van die deur open indicator zie ik ook niet hoor, ‘t ziet er alleen maar leuk uit. Ik vroeg ‘t bij Hesselink—> daar wisten ze niet dat ‘t ding verlicht moest zijn. Omdat de andere lampjes in dat ding nooit kapot gaan wordt dat ene lampje wat wel altijd brandt ook nooit vervangen.