Na vervanging van de stuurkoppeling (bij de garage voor apk ,is nu trouwens goedgekeurd)) staat het stuur van de Sport naar rechts. Eerst stond het een klein stukje naar links maar nu dus bijna een kwart slag naar rechts. Omdat het stuur altijd al iets scheef stond dacht ik er aan te wennen maar het is toch wel irritant. Ik dacht even het stuur los te halen, een stukje te draaien en weer terug te zetten maar dat werk geloof ik zo niet bij type 1 bx-en. Wie weet hoe ik het stuur weer terug kan zetten? De auto spoort trouwens goed dus daar ligt het niet aan.
Re: scheef stuur
Stuur kan je gewoon loshalen, plaatje met chevronnetje met je sleutel eruit peuteren en dan de bout losdraaien. Normaal kan je dan je stuur verstellen met die kleine tandjes. (denk ik toch, heb het zelf nooit gedaan) Lijkt me inderdaad wel vreselijk irritant zo’n scheef stuur bij een BX SPORT, zelf nog nooit gezien bij een BX SPORT.
Groets Sam
Dat dacht ik ook even te doen maar achter het logo zit hetzelfde rubber als de rest van het stuur dus dat zou ik er eerst uit moeten snijden om bij de moer te komen? Dit leek me nogal raar dus ik dacht ik vraag maar even of het niet op een andere manier moet (via de stuurstang ofzo)...
Ow? Dat is raar, heb het eens gezien en toen het kapje eraf ging zat daar mooi de bout.
Groets Sam
Re: scheef stuur
Blueduck schreef:En dat stuur in je avatar dan??
Dat is het standaard stuur van mijn 16RS, geen stuur van een BX SPORT.
Groets Sam
Bij een BX sport kan het stuur volgens mij niet los, die zit vast aan de stuurboom. Dan zou je dus het gedeelte onder het stuur losmoeten maken en de stuurboom losmaken en draaien en vervolgens weer vastmaken. Ik kan het mis hebben, aangezien ik zelf nooit een Sport gehad heb. ops:
Wat is de stuurkoppeling precies ? Ik denk n.l. dat je het daar in moet gaan zoeken ...
Schijt aan originaliteit.
Bij het losmaken van de stuurstang bij de stuurkoppeling kun je de stuurstang kun je het stuur wel een halve slag draaien maar dan heeft niet veel zin want dan staat ie de andere kant op. Ik denk inderdaad dat ik het ergens bovenin de stuurstang moet zoeken.
mvbbx schreef:Bij het losmaken van de stuurstang bij de stuurkoppeling kun je de stuurstang kun je het stuur wel een halve slag draaien maar dan heeft niet veel zin want dan staat ie de andere kant op. Ik denk inderdaad dat ik het ergens bovenin de stuurstang moet zoeken.
Ik zit met een boek met schematische voorstelling van de type 1 stuurkolom op schoot en ik zie alleen maar vaste verbindingen of halve slagen.
Stuurwiel en bovenste stuuras zijn 1 geheel, de kruiskoppeling biedt geen instelmogelijkheid, de stang op de hardydisc ook al niet.
Dan resteren volgens mij alleen de spoorstangen, dus dan zou je moeten uitlijnen, óf de ene stang een slagje in en de andere een slagje uit moeten draaien tot het goed is. Lekker monnikkenwerk lijkt me dat zeg Kan het me nog niet helemaal voorstellen, maar goed.
En, zeer zeker weten dat de achterdraagarmlagers 100% goed zijn? Een scheef stuur is namelijk vaak het begin van ADAL-len die aan het knappen zijn.
Ich bin ein Breaker
En, zeer zeker weten dat de achterdraagarmlagers 100% goed zijn? Een scheef stuur is namelijk vaak het begin van ADAL-len die aan het knappen zijn.
Het eerste stuk kan ik nog begrijpen maar dit volg ik niet helemaal…
Ik zal nog eens naar de stuurstang kijken en anders nog even naar de garage.
Bekijk het zo:
Je achterwieldraagarmlagers zijn misschien versleten. Daardoor staan je wielen niet alleen met de bovenkant naar binnen (dus zo: /—-\ ) maar staan ze misschien ook niet meer recht naar voren, maar allebei een beetje naar links of naar rechts. Als dan je voorwielen wel recht naar voren staan, rij je rondjes. Remedie: een beetje tegen sturen (dit doe je dan automatisch).
Schijt aan originaliteit.
WYD schreef:Bij een BX sport kan het stuur volgens mij niet los, die zit vast aan de stuurboom. Dan zou je dus het gedeelte onder het stuur losmoeten maken en de stuurboom losmaken en draaien en vervolgens weer vastmaken. Ik kan het mis hebben, aangezien ik zelf nooit een Sport gehad heb. ops:
je hebt helemaal gelijk het stuur zelf van de bx sport kan niet los ,dan moet de hele stuurboom los. bij type 2 bxén kan dit wel en misschien op de gewone type 1 ook wel maar bij de sport gaat het niet op.
kan je niet de hele stuurboom een kwartslag draaien?
emiel van de vegt heeft toen mijn bx sport stuur vervangen dus helemaal precies weet ik ook helaas niet, misschien kun je even op BXNL proberen?
Groet Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Lelijke Eend schreef:Bekijk het zo:
Je achterwieldraagarmlagers zijn misschien versleten. Daardoor staan je wielen niet alleen met de bovenkant naar binnen (dus zo: /—-\ ) maar staan ze misschien ook niet meer recht naar voren, maar allebei een beetje naar links of naar rechts. Als dan je voorwielen wel recht naar voren staan, rij je rondjes. Remedie: een beetje tegen sturen (dit doe je dan automatisch).
Lijkt me stug, ten eerste omdat het daarvoor niet zo was…
Ik denk dat opnieuw uitlijnen de enige mogelijkheid is..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Lelijke Eend schreef:Bekijk het zo:
Je achterwieldraagarmlagers zijn misschien versleten. Daardoor staan je wielen niet alleen met de bovenkant naar binnen (dus zo: /—-\ ) maar staan ze misschien ook niet meer recht naar voren, maar allebei een beetje naar links of naar rechts. Als dan je voorwielen wel recht naar voren staan, rij je rondjes. Remedie: een beetje tegen sturen (dit doe je dan automatisch).
Lijkt me stug, ten eerste omdat het daarvoor niet zo was…
Ik denk dat opnieuw uitlijnen de enige mogelijkheid is..
Dan moet je toch eerst *heel* zeker weten dat het stuur inderdaad “de goede kant op” verkeerd staat, zodat het ná het uitlijnen wel degelijk in het midden (rechtuitstand) terecht komt.
Dus: toch eerst laten checken bij de garage of je stuur na uitlijnen wél in rechtuitstand komt (slagen linksom en rechtsom tellen, moet dan exact gelijk zijn) voordat je naar de uitlijnboer gaat.
Ich bin ein Breaker
Even naar de garage gebeld: vergeten het stuur te centreren. Het stuur zit idd vast aan de stuurstang. Oplossing: stuurkoppeling loshalen en via de karteltjes aan de stang tussen cilinder en stuurkoppeling stuur weer rechtzetten…
Simpele Ziel schreef:Lelijke Eend schreef:Bekijk het zo:
Je achterwieldraagarmlagers zijn misschien versleten. Daardoor staan je wielen niet alleen met de bovenkant naar binnen (dus zo: /—-\ ) maar staan ze misschien ook niet meer recht naar voren, maar allebei een beetje naar links of naar rechts. Als dan je voorwielen wel recht naar voren staan, rij je rondjes. Remedie: een beetje tegen sturen (dit doe je dan automatisch).
Lijkt me stug, ten eerste omdat het daarvoor niet zo was…
Ik denk dat opnieuw uitlijnen de enige mogelijkheid is..
Het was een uitleg van de post van Karel
Schijt aan originaliteit.