probeer assurantiekantoor Diks in Ijsselstein eens, zit ik al jaren bij met diverse autoverzekeringen. Deze mensen zijn gespecialiseerd in autoverzekeringen, en bieden een goede service bij schade (helpen goed met je geld te pakken te krijgen van de tegenpartij)
waterman771 schreef:Veel rijden is veel risico en dus veel betalen
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat dat een door verzekeraars graag gehanteerde collectieve drogreden is om mensen een duurdere verzekering te verkopen.
Mensen die meer rijden zijn bedrevener en rijden daardoor minder schades.
Aan de andere kant hebben ze het geld voor de verzekering er wel voor over, in verband met de kennelijk afhankelijkheid die ze hebben van het automobiel-zijn. Per kilometer zijn de kosten van een verzekeringspolis voor de echte kilometervreters ook niet meer zo significant.
Ik zie juist de mensen die maximaal 5000 km per jaar rijden (mijn 81 jarige vader incluis) geregeld met nieuwe plaatdelen op de auto rondrijden. Hier in de buurt is het al niet anders.
En ja, je hebt ook van die mensen die altijd wel ergens tegenaanrijden, of ze nou veel of weinig rijden.
Herr Wassermann, is dit ook met cijfers te verdedigen?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Karel,
Ik ben het voor een groot deel met je eens, laat dat duidelijk zijn. Maar als je op jaarbasis meer dan 150.000 euro schadelast hebt op een collectieve polis ( want dat is de xm-polis feitelijk, ze word ineens ingebracht bij een verzekeraar) die maar 120.000 euro aan premie opbrengst heeft, dan gaat dat niet goedkomen….. ( cijfers genoeg zo?)
De XM-polis is nu 2 jaar verliesgevend geweest heb ik begrepen, en tja… nu zijn ze het zat..
Kijk, ik rijd ook al jaren 20.000 tot 40.000 km per jaar, zonder ellende. Maar als ik kijk naar het aantal ” bijna ellende gevallen” dan denk ik dat het verhaal van meer rijden, meer risico wél op gaat…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1419
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
waterman771 schreef:
dan moet je helemaal niet zeuren over een hoge premie. Veel rijden is veel risico en dus veel betalen. Een oldtimer/youngtimer verzekering is niet bedoeld voor veel rijders. Daar is de reguliere polis voor. Door misbruik te maken van dit soort polissen, wordt het onbetaalbaar voor de doelgroep waar deze polissen wél voor bedoeld zijn.
Dat is nog best lastig voor mensen die wel veel rijden met hun oldtimer..
Het was voor mij bijna onmogelijk een verzekering te vinden voor m’n DS, waar ik geen km beperking bij wil, maar wel all-risk wil verzekeren.
Want een “normale” auto verzekering kan je niet all-risk verzekeren als je voertuig al 40 jaar oud is. Alleen WA.
De enige manier is een oldtimer verzekering, en dan kan je all-risk verzekeren tegen het bedrag van je taxatie rapport.
MAAR dan mag je niet meer dan 5000/7500 en soms 10.000km rijden per jaar.
Ik heb zowat alle verzekeringskantoren wel aan de telefoon gehad en er waren er 2 die mij tegen een onbeperkt aantal km’s wilde verzekeren.
Citro-Klassiek en Snelder Duiven. Nu was Citro klassiek dus 2 keer zo duur en Snelder had veel betere voorwaarden.
Het kost wel veel geld maar daar zeur ik dus niet over, ik ben al blij dat ik onbeperkt kan rijden nu.
Wat ik wel raar vind van Citroklassiek is dat als ik een DS heb met een waarde van 27k mij dat 1000 euro premie kost per jaar. En m’n dagelijkse auto met nieuwprijs 44k all risk kost me 650 euro per jaar.
En dat terwijl ik uiteraard super zuinig ben op de DS.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Martin,
Als jouw dagelijkse auto total-los gaat hoeft de verzekeraar geen 27K of 43K te vergoeden, maar gaat ie gewoon tegen dagwaarde vergoed worden. Daarbij is een schade aan een moderne auto vaak veel goedkoper te herstellen dan schade aan een oldtimer. Daar heeft die 43K nieuwwaarde niet zo veel meer mee te maken, want de afschrijving op dat bedrag is natuurlijk hoog, en dat neemt een verzekeraar mee in de premie berekening.
Bij de DS is het een ander verhaal: op de waarde van 27K kan niet worden afgeschreven, die zal gedurende de geldigheid van het taxatierapport gewoon geheel vergoed moeten worden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:
Ik ben het voor een groot deel met je eens, laat dat duidelijk zijn. Maar als je op jaarbasis meer dan 150.000 euro schadelast hebt op een collectieve polis ( want dat is de xm-polis feitelijk, ze word ineens ingebracht bij een verzekeraar) die maar 120.000 euro aan premie opbrengst heeft, dan gaat dat niet goedkomen….. ( cijfers genoeg zo?)
De XM-polis is nu 2 jaar verliesgevend geweest heb ik begrepen, en tja… nu zijn ze het zat..
Neuh, dat gedeelte snap ik. Een verzekeraar is geen filantropische instelling.
Ik hoopte dat je wat cijfermatig materiaal ter bemoediging van veelrijders.
waterman771 schreef:
Kijk, ik rijd ook al jaren 20.000 tot 40.000 km per jaar, zonder ellende. Maar als ik kijk naar het aantal ” bijna ellende gevallen” dan denk ik dat het verhaal van meer rijden, meer risico wél op gaat…
Tja, wel is waar dat wij als “veelrijders” veel mensen tegenkomen die weinig rijden. Maar dat zou niet op mijn polis moeten neerslaan.
Ik had er vanmorgen notabene ook alweer bijna 2 op de auto, met een paar uur tussentijd op dezelfde plek notabene: tegenpartij komend uit de uitrit van een parkeerplaats waar ik van rechts komend langs rijd - op hoeveel voorrang kun je recht hebben…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Cijfermatig materiaal over de veelrijders is er helaas niet omdat ” iedereen” massaal schijt heeft aan het maximaal te rijden aantal kilometers op hun polis….. Zo zijn er die 30k per jaar doen maar voor max 10k verzekerd zijn. Omdat er geen controle is op kmstanden door de maatschappijen gaat dat vrij makkelijk…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
karel schreef:Tja, wel is waar dat wij als “veelrijders” veel mensen tegenkomen die weinig rijden. Maar dat zou niet op mijn polis moeten neerslaan.
Toch haal je twee dingen door de war, namelijk mensen die veel rijden, en auto’s die veel rijden.
Ik rij met mijn XM tien keer zo veel als met mijn HY. Terecht dat ik voor mijn XM meer premie betaal dan voor mijn HY. Dat ik een weinig-rijder in mijn HY ben heeft natuurlijk geen effect jouw polis, dat slaat nergens op.
Weinig-rijders hebben geen klassieker polis omdat ze geen andere eeste auto hebben en betalen daarom gewoon de volle mep. Als ze ook nog eens ieder jaar nieuw plaatwerk nodig hebben, betalen ze helemaal de bonus omdat ze geen korting krijgen.
Als je veel schade vrije jaren hebt, betaal je minder premie, onafhankelijk van hoeveel kilometers je maakt. Zou jij liever willen differentieren naar aantal kilometers ipv aantal schadevrije jaren?
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Toch heb ik een klassieker verzekering met 10dkm en geen eerste auto verplichting, in mijn geval gewoon WA.
Niet bij citroklassiek, maar bij Fortis ASR.
Deels kan ik citro-klassiek begrijpen. Je hebt altijd mensen die misbruik van een situatie maken helaas
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb op mijn beide auto’s ook een klassieker polis. De één voor 10.000 km, de ander voor 20.000 km, zonder verplichting tot een “dagelijkse” auto. Ik heb evengoed wél opgegeven dat we ook nog een saxo hebben, maar dat dat eigenlijk de dagelijkse bak van m’n vriendin is.
Mijn verzekeringen gaan via emerpark in breda, en ik ben daar meer dan tevreden over
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
karel schreef:
Mensen die meer rijden zijn bedrevener en rijden daardoor minder schades.
per gereden kilometer ja…....
Ik zie weinig mensen die 30k+ rijden die niet onvoldoende afstand houden, nooit door rood rijden etc. etc.
En ja, ikzelf heb me ook bezondigd aan dergelijke zaken: Je kijkt als ervaren rijder vaak ook beter vooruit, overziet (mede door ervaring) situaties sneller.
Totdat je achter een onervaren rijder zit die, terwijl het wel kan, toch niet helemaal durft…..
En ja: dan veroorzaak jij een schade.
En vergis je ook niet in wat gewoonte doet met je autorijkunsten.
Ik had me ooit voorgenomen om na 100k km weer een keer een dubbele rijles te nemen. Het is er nog steeds niet van gekomen (terwijl ik al weer een tonnetje of wat verder ben).
waterman771 schreef:Cijfermatig materiaal over de veelrijders is er helaas niet omdat ” iedereen” massaal schijt heeft aan het maximaal te rijden aantal kilometers op hun polis….. Zo zijn er die 30k per jaar doen maar voor max 10k verzekerd zijn. Omdat er geen controle is op kmstanden door de maatschappijen gaat dat vrij makkelijk…..
Ben ik dan één van de weinigen die daar eerlijk over is?
Die de polis van de 205 na een drie maand wijzigde van <12k naar <20k>20k?
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
waterman771 schreef:Ik heb op mijn beide auto’s ook een klassieker polis. De één voor 10.000 km, de ander voor 20.000 km, zonder verplichting tot een “dagelijkse” auto. Ik heb evengoed wél opgegeven dat we ook nog een saxo hebben, maar dat dat eigenlijk de dagelijkse bak van m’n vriendin is.
Mijn verzekeringen gaan via emerpark in breda, en ik ben daar meer dan tevreden over
eensch,
goedkoop en prettig.
Ree schreef:
karel schreef:Tja, wel is waar dat wij als “veelrijders” veel mensen tegenkomen die weinig rijden.
Toch haal je twee dingen door de war, namelijk mensen die veel rijden, en auto’s die veel rijden.
Volgens mij doe je dat zelf. Maar het is wel het punt waar het om draait. De meeste mensen hebben sowie so maximaal 1 auto per persoon, Citrofielen zijn nou eenmaal een slag apart.
Het gaat mij zoals boven gesteld om MENSEN die weinig rijden. Geen erg grote kans dat die een polis hebben voor een veelrijder.
En de kans dat ze veel brokken maken is volgens mij beduidend groter dan die bij veelrijders. Deels wordt dat wel verpakt in de bonus/malus systeem. Maar deels niet, omdat de opslag voor meer km’s blijft.
Zou jij liever willen differentieren naar aantal kilometers ipv aantal schadevrije jaren?
Schadevrije jaren vind ik een beter te verdedigen maatstaf dan aantal kilometers per auto op jaarbasis. Het is een product van bewezen kunde en ervaring.
In feite heb je dat nu al een beetje, met de bonus-treden. Maar de basispremie zit andersom in elkaar - dat is onlogisch.
Ich bin ein Breaker
woutersmits schreef:waterman771 schreef:
Mijn verzekeringen gaan via emerpark in breda, en ik ben daar meer dan tevreden over
eensch,
goedkoop en prettig.
Nog geen schade hoeven claimen gelukkig maar de aanmelding e.d. ging prettig en soepel.
Ich bin ein Breaker