Beste mensen,
Het gaat natuurlijk niet alleen om problemen als ik me hier meld, maar ook om oplossingen en knutselkarweitjes.
Bij mijn CX liepen de ramen een beetje scheef naar boven en sloten dus ook niet goed.
Nadat ik deurbekleding had gedemonteerd en de zaak had bestudeerd, kwam ik tot de conclusie, dat het raam recht wordt gehouden door een extra rol in een rail in het midden van de deur.
Deze rail is horizontaal te stellen met het tapeind die in een sleuf zit.Een moer borgt de zaak.
Door slijtage en uitlubberen van de scharnierpunten van het raammechaniek was de stelmogelijkheid ontoereikend.
Ik heb de sleuf ongeveer één centimeter naar beneden toe uitgezaagd en daarmee de stelmogelijkheid extra uitgebreid.
Daarmee was het mogelijk om de ruit weer precies en strak door de acherste geleider (bij het slot dus) te laten lopen, waarmee de ruit weer helemaal perfect sluit.
Alles lekker gesmeerd met “white grease"uit een spuitbusje en de ramen lopen als een topatleet.
Meer weten? laat het weten!
jan.
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Ik heb het probleem dat de ruit aan de portierkant moeilijk omhoog komt. Net alsof deze ergens klemt. Als ik een beetje duw (meehelp dus) gaat komt de ruit wel omhoog. Wat bedoel je met “alles” smeren? ook de geleidingen waar de ruit zelf in loopt?
Het mechaniek zelf smeren heeft vaak al veel zin. de motortjes hebben maar zoveel kracht en als alles te zwaar gaat doen ze niets.
je kunt de ruitgeleidingsrubbers smeren met iets op siliconenbasis. alleen wel uitkijken dat je dat niet op je lak krijgt.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Evan schreef:
je kunt de ruitgeleidingsrubbers smeren met iets op siliconenbasis. alleen wel uitkijken dat je dat niet op je lak krijgt.
Doet siliconenolie/vet iets met de lak?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Sable Doré schreef:Evan schreef:
je kunt de ruitgeleidingsrubbers smeren met iets op siliconenbasis. alleen wel uitkijken dat je dat niet op je lak krijgt.
Doet siliconenolie/vet iets met de lak?
Dat doet niets met de lak, maar is het grote probleem als je een auto wilt spuiten. Siliconen op de ondergrond levert putjes in de lak op. Maar gewoon op lak kan het helemaal geen kwaad.
+ het is heel moeilijk om alle siliconenshit, die ooit op je lak is gekomen, 100% te verwijderen.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Ik heb de hele boel gangbaar en schoon gemaakt met ruim gebruik van wd40 en daarna droogblazen met perslucht. Dan gewoon white grease uit een spuitbusje, ook in de geleiders. Wel zuinigjes aanbrengen, maar das voor den hollander toch gene probleem hè.
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
De ruit van mijn CX ligt onderin het portier (voorste geleiding eruit geschoten) en ik zou hem graag vannnacht weer dichthebben. Wie heeft de gouden tip voor mij om de voorste geleiding weer in de rails te krijgen.























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
moyen-achat schreef:De ruit van mijn CX ligt onderin het portier (voorste geleiding eruit geschoten) en ik zou hem graag vannnacht weer dichthebben. Wie heeft de gouden tip voor mij om de voorste geleiding weer in de rails te krijgen.
Deurpaneel verwijderen en dan het complete geleidingssysteem losschroeven zodat je speling krijgt op het systeem (je kan dan alle onderdelen naar boven en naar beneden bewegen. Nu moet je `m zo manoevreren dat je de voorste geleider voor de geleiding krijgt en kan je `m er op/inschuiven. Tis even een gepruts, maar heel moeilijk is het niet. Je moet wel even wat losschroeven, anders gaat het sowieso niet lukken.
Je moet je wel even afvragen waarom deze los is geschoten….. Waarschijnlijk is je mechanisme toch een beetje versleten, anders schiet de geleider er niet zomaar uit.
Suc6 ermee!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa