Na vervanging van de centrifugaal regelaar krijg ik mijn auto niet meer in de versnelling, dit na ontluchten van het systeem. wat kan het zijn?
Hoi,
Ik ken het probleem niet echt, maar de symptomen komen me heel bekend voor. Mijn dametje had er ook last van, en na een paar maanden stilstand is ze ook onwillig mbt achteruitversnelling.
Probleem zal toch te maken hebben met de ontluchting, ik heb daar ook weinig ervaring mee.
Maar, als de motor draait en de pomp heeft de zaak op druk gezet, hoor je dan lucht ontsnappen of niet?
Ontluchten van de remmen voor en achter, maar er zit volgens mij nog een blokje met ontluchtingsnippels bij de centrifugaalregelaar. En, niet vergeten, heb je de zaak al ontlucht door het systeem drukloos te maken?
Verder staat er in de werkplaatshandboeken iets over met draaiende motor de hendel in de verschillende versnellingen zetten natuurlijk met de parkeerrem en je voet op de gewone rem….... Dan kun je in de 1 of de achteruit voorzichtig de parkeerrem lossen en de gewone rem ook loslaten om te zien of er beweging in komt, wellicht voorafgegaan door gesis van ontsnappende lucht.
Ik denk niet dat je bak ter ziele is, alleen komt het systeem ergens in het schakel/koppel circuit niet op druk, er blijft op een vervelende plaats lucht zitten….....
Heel veel succes!
MVG Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
FF beter beschrijven. Kan hij niet in de versnelling gezet worden doordat bijvoorbeeld de koppeling niet ontkoppelt? Of gaat ie wel in de versnelling maar rijdt ie net weg?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank je Peter en Bogaard77, ik had eerst het gehele systeem ontlucht, toen de centrifugaal regelaar en de remmen. auto gestart, komt snel omhoog. de achteruit en de 3e en 4e versnelling deed het wel, maar na nog een keer ontluchten deed niks het meer. ik zie het schakelvorkje (of hoe het ook heet) voorop de bak wel bewegen. als ik het handle-tje onder het dash beweeg, koppelt de motor en slaat dan af (omdat de rem erop staat dus) ik denk dat er nog steeds lucht in zit, we gaan het nog eens proberen.
Hmmm….
Is dit soort acties besmettelijk?
Mijn dame net uit de garage gereden voor een tochtje van de club. Probleem 1, welbkend bij Joris, zagen motorgedrag als je de auto in de versnelling zet, en dus ook schokkend eruit rijden.
Echter, wat ging er deze keer aan vooraf?
Harde tikken vanuit het vooronder, lijkend op het aanslaan van de HD pomp, en het stuurwiel dat normaal gesproken stilstaat schoot nu van links naar rechts, op de maat van het tikken.
Indrukken rempknop gaf ook een tikkend geluid vanachter het dashboard aan de bestuurderskant…..
Na twee blokjes om waren de problemen verdwenen, maar ik zal eens zien wat het is. Straks bij de club maar eens mijn licht opsteken.
Succes met je eigen speurtocht
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Voor de 3e keer alles ontlucht maar er is geen beweging in te krijgen. De versnellingen worden wel ingeschakelt, maar de koppeling koppelt niet. Zojuist een nieuwe centrifugaal regelaar gehaald bij chyparse maar ook dit helpt niet. De koppelingscylinder werkt wel als ik de vergrendeling onder het dash inschakel. Zou de koppelingsregelaar dan toevallig de geest hebben gegeven?
mvg Rob
Robert73 schreef:Voor de 3e keer alles ontlucht maar er is geen beweging in te krijgen. De versnellingen worden wel ingeschakelt, maar de koppeling koppelt niet. Zojuist een nieuwe centrifugaal regelaar gehaald bij chyparse maar ook dit helpt niet. De koppelingscylinder werkt wel als ik de vergrendeling onder het dash inschakel. Zou de koppelingsregelaar dan toevallig de geest hebben gegeven?
mvg Rob
wat je nog wel een zou kunnen proberen is de koppelingsregelaar (opnieuw) af te stellen. Aangezien de koppeling niet aangrijpt slip hij dus te veel. draai de aagegeven pen (blauwe pijl) IN zodat de koppeling eerder aangrijpt (onthou je oude instelling daar het mogelijk is dat het niet hier aanligt: je kan dan altijd terug vallen op je oude situatie )
begin bijv eens met een 360 graden “vastdraaien” start daarna de moter en zie of hij/zij nu wel weer aangrijpt ........................suc6
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Misschien even alle “basis” afstellingen doen. Staat allemaal in de werkplaatshandboeken.
P.S. zou beginnen met het schroefje wat op de poelie van de centrifugaal regelaar zit. Als ik me goed herinner bepaalt die het koppelmoment.
jeroentje schreef:Misschien even alle “basis” afstellingen doen. Staat allemaal in de werkplaatshandboeken.
P.S. zou beginnen met het schroefje wat op de poelie van de centrifugaal regelaar zit. Als ik me goed herinner bepaalt die het koppelmoment.
is inderdaad een betere aanpak van het probleem
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik ga morgen nog wel even alle basis handelingen doen, op dit moment schakelt de HD pomp ook te vaak in (wel om de 4 sec) Dit duidt toch wel op lucht, zou het niet?
Bedankt allemaal voor de reacties
mvg. Robert
Robert73 schreef:Ik ga morgen nog wel even alle basis handelingen doen, op dit moment schakelt de HD pomp ook te vaak in (wel om de 4 sec) Dit duidt toch wel op lucht, zou het niet?
Bedankt allemaal voor de reactiesmvg. Robert
-drukregelaar
-voorraadbol
-te grote interne (retour) lekkage
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Na dit weekend met de ID/DS club gekampeerd te hebben, zou ik in eerste instantie gaan voor de foto, de afstelling van de koppeling.
Mijn eigen ervaringen n.a.v. van mijn tweede reactie in dit draadje, na twee rondjes om het blok waren d eproblem volkomen verdwenen. De dame heeft vrijdag en zaterdag rpobleemloos geschakeld, geremd en gestuurd.
Echter, vanochtend bij vertrek deed het zagende euvel wederom zijn intrede, maar dat was snel verhoplen met op temperatuur komen van het geheeld.
Echter, het vinden van de juiste afstelling van de koppeling en de momenten is een samenspel tussen de schroef op de centrifugaalregelaar en de koppelingsregelaar. Trek daar maar een dagje experimenteren voor uit als dat het probleem is. Wellicht dat een mede formummer je bij wil staan die er iets meer verstand van heeft dan ik…....
Succes!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Als je het nog nooit gedaan hebt ben je even bezig. Maar het is een kwestie van gewoon het boek volgen en dan moet het goed gaan.
superpetur schreef:het vinden van de juiste afstelling van de koppeling en de momenten is een samenspel tussen de schroef op de centrifugaalregelaar en de koppelingsregelaar. Trek daar maar een dagje experimenteren voor uit als dat het probleem is. Wellicht dat een mede formummer je bij wil staan die er iets meer verstand van heeft dan ik…....
Succes!MVG, Peter
deze hoort er zeker ook nog bij…............(zie blauwe pijl)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Yep! Met deze twee plaatjes kom je een heel eind.
Echter, vraag me af waar ze datr bloc hydraulique bij de injectie weg gestopt hebben….. Maar ook daar kom ik nog wel een keer achter
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Bedankt allemaal voor alle feedback, de fout zat in de koppelingvergrendeling, die had ik losgehaald omdat ik nieuwe remtangen had gemonteerd. Volgens de werkplaats handboeken moet de afstand “M” (tussen asje en huis) ingeslagen zijn in het huis zelf, bij mij niet dus! Na veel “Trial and error” heb ik de juiste stand gevonden en werken alle versnellingen weer. Net op tijd, want vrijdag vertrek ik met deze oude dame naar het zonnige zuiden. (waar wél de zon schijnt)
Cheers Allemaal…......