Lelijke Eend schreef:Zal ik even apart spelfoutentopic maken ?
Doe maar gelijk een heel forum voor al die zijkers,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?p=82262#82262
Schijt aan originaliteit.
Hoe zat het nou ook al weer met het voksgip?
G
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Fijn dat jullie jezelf zo leuk met spelling bezig houden, maar ik heb van het weekend toevallig het licht gezien! Althans, ik heb mijn dame voor een winkelruit geparkeerd om het relais bekrachtigd te zien worden, eigenlijk voor het eerst “ontkrachtigd” zien worden…
gREEtings
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
SuperPeter,
Het lijkt erop dat er met je licht schakelaar gekloot is….
Verder: het relais wordt bekrachtigd door er met de licht schakelaar tijdelijk stroom op te zetten. Het relais zorgt er zelf voor dat het bekrachtigd blijft! Dat doet het relais echt zelf.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb ik het toch voor mekaar! Meedraaiende koplampen werken! Ben inmiddels bekend met de hele anatomie van de verlichting. Wat denk je dat het was? ER ZATEN GEEN LAMPJES IN!!!?? Lekker slim van me om daar niet eerst naar te kijken. Maar ja wie verwacht nou zoiets. Maar toch een hoop geleerd. Bedankt iedereen.
Mink schreef:Heb ik het toch voor mekaar! Meedraaiende koplampen werken! Ben inmiddels bekend met de hele anatomie van de verlichting. Wat denk je dat het was? ER ZATEN GEEN LAMPJES IN!!!?? Lekker slim van me om daar niet eerst naar te kijken. Maar ja wie verwacht nou zoiets. Maar toch een hoop geleerd. Bedankt iedereen.
ach,........zoiets had ik ook bij m’n eerste autodiagnose’s
alles nalopen en stel ik mezelf aan het eind de vraag:
is die zekering nog wel goed/heel ops:
kijk ik dus nou als 1e naar
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Om het relaisverhaal nog enige kracht bij te zetten: als het relais zichzelf bekrachtigd houdt, waarom zijn de meedraaiers niet uit als nadat de auto van het contactt is gezet en de verlichting uit?? Als dit zo zou wezen zou de accu binnen de kortste keren leeglopen als het relais stroom trekt. Ergo: het drukcontact in de hendel is gewoon voorzien van een wisselfunctie( mechanisch). Je kunt dan ook een grootlichtsein geven als je er voor zorgt dat de meedraaiers zijn ingeschakeld ( beide met de verlichtingshendel).
Groet G
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
een relais bekrachtigd betekend: een spoel bekrachtigd maar dit wordt mogelijk gemaakt door (in dit geval) een (licht)schakelaar te sluiten.
d.m.v. inductie wordt een magnetisch veld opgewekt welk het contact in het relais doet sluiten.
Dus een zelfbekrachtigd relais is je reinste flauwekul….....
ga ermee naar een docent en hij lacht je uit
men is dus gewaarschuwd
zolang het zelfbekrachtigde relais zich beperkt tot het rondwaren/spoken op dit forum heb ik er geen problemen (meer) mee
maar,.................zal erom blijven lachen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Je hebt twee soorten relais: gewone die omgeschakeld blijven als er spanning op staat en wisselrelais, die na een spanningspuls omschakelen.
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
ik moet toch Joris even bijvallen met zijn opmerking over het relais wat zichzelf bekrachtigd. Misschien komt de woordkeus wat merkwaardig over, maar het bestaat toch echt. Wordt ook wel een houd-schakeling genoemd. Heel eenvoudig:
Dezelfde spanning wordt gebruikt op de spoel en over het schakelcontact (net als in een auto). Het relais wordt bekrachtigd op het moment dat spanning op de spoel wordt gezet door het linkercontact in te drukken. Het schakelcontact sluit en zorgt voor spanning op de spoel. Die spanning op de spoel blijft bestaan, ook als je het linkercontact verbreekt. Het schakelcontact maakt onderdeel uit van het relais, dus het relais houdt zichzelf bekrachtigd.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Dit relaisverhaal houdt zichzelf wel bekrachtigd…
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Dus als ik de meedraaiers aan heb en ik maak de klem van de accu los en weer vast, zullen de meedraaiers uit zijn?
Is te testen he?
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dank ID!
@frank: Nee dan gaan ze weer aan.
Er zal inderdaad nog wel iest slimmigs in de lichtschakelaar zelf zitten.
@citroen23: Kijk uit he ik ben tegenwoordig de BModeratorFH hier dus don’t f**k with the wrong guy!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nah, tijd om weer eens on topic te komen!
Moddergooiers of niet ops:
Wat betreft die fijne verlichting nog even mijn laatste ervaringen.
Tijdens de rit van afgelopen vrijdag (na het geklooi met de hydrauliek, een schokkend stuurwiel en dure tikken vanuit het dashboard) viel het wijzertje van de benzinetankvulling opeens naar beneden, en ging de temperatuurmeter weer in ruststand. Dus maar echtsomkeert, zekeringenkastje opengemaakt, niks gevonden. Gezien de aard, het wijzertje zakte langzaam omlaag, verdenk ik de elektronica van mijn dame. Niet onterecht. Tijdens het vervolg van de rit sprong de benzinemeter dan weer naar de “gewenste” plek, om 5 tellen later weer als een baksteen naar beneden te pletteren. Niet echt prettig, als je in de buurt van de 0 rondrijdt op die meter.
Uiteindelijk de testknop maar eens ingedrukt, en wat denk je ?
Inderdaad, er brandde geen ene lamp van het 3 tal dat het zou moeten doen
Dus op de plaats van bestemming als eerste de kap maar eens omhoog gegooid, hetgeen de campingeigenaar alweer enige grapige opmerkingen deed ontlokken :madloser
Gelukkig, hij rijdt zelf ook DS, dus dat valt ook wel mee.
Onder de kap alle zekeringen maar eens losgemaakt, een beetje schoongemaakt inclusief de klemmetjes, en daarmee het probleem schijnbaar verholpen, sindsdien deden ze het allemaal weer
Dacht ik ops:
Schakelde ik op de terugweg naar huis de verlichting in, brandt het groene lampje niet :burninhell
Testknop, hé, de rest doet het wel perfect :
En, na een tijdje floepte het lampje opeens wel weer aan
Uitermate hinderlijk, omdat je bij daglicht met de lampen aan er op het dash niks van ziet als je groen lampje niet brandt, de verlichting van de wijzerplaat is en blijft een gloeiende spijker in het donker, laat staan bij daglicht.
Wie het weet, mag het in dit geval ook weer zeggen, maar het lijtk wel of mijn dame na elke uitdaging wel weer een nieuwe weet te vinden :gorgeous
MVG, Peter
die er soms ook gene meer in ziet
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!