Wat zijn de ervaringen, goed of slecht, met de Maserati motor?
Zowel wat betreft een oudere fabrieksrevisie, een hedendaagse deelsrevisie of een volledige revisie.
Wat zijn de nadelen / gevolgen van jaren stilstand? Dan vooral met een ongereviseerd of ergens in de jaren 70 gereviseerde motor.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een maseratie die jaren heeft stilgestaan en waar geen massieve kleppen in zitten moet je NOOOOOIIITT starten. Eerst uitelkaar halen. De uitlaatkleppen zijn zeker gecorrodeerd en zullen na even draaien waarschijnlijk breken.
Verder had de ongereviseerde motor een aantal vervelende productie ‘foutjes’ zoals een kort olie pomp asje dat er wel eens uit loopt, een mechanische spanner die ruimte laat voor de ketting om een tand over te slaan, en er was nog iest met de smering van het achterste krukas lager ( toch ? waterman?)
De waterpomp keerring zal waarschijnlijk ook wel snel gaan lekken…
Leuk he?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
kleppen
En kan je aan iets zien wat voor type kleppen er in zitten?
De motor heeft in ieder geval een revisie achter de rug!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het oude type kleppen is iets doffer van kleur dan het massieve…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De kleppen kan je heel makkelijk controleren met een magneet.
Als je de uitlaat nokkenas wegneem, en de klepstoters met vulplaatjes kan je de klepsteel zien zitten.
Als deze klepsteel nog magnetisch is heb je zeer waarschijnlijk nog originele, met natrium gevulde kleppen.
Deze zijn echt heel erg link, en met name na een lange periode van stilstaan breken ze zeer vaak.
Dus, net als Bogaard al zegt, niet starten, maar eerst vervangen voor masieve kleppen van RVS!
Verder zou ik je zker adviseren de motor van O-ringen van “viton” te voorzien .
Deze blijven soepel en kunnen zeer goed tegen hoge temperaturen en ook tegen moderne synthetische olie!
In mijn 3.0 SM zit een volledig gereviseerde en gemodifiseerde motor ( van van der Laan) en deze doet het al 40.000km geheel probleemloos!
Succes!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Om het dan weer leuker te maken: Er bestaan ook massieve kleppen van ijzer..Die zijn wel magnetisch….
Bij twijfel: vervangen door RVS!
Oja,
ALLE benzineleidingen vervangen door hoogwaardig rubber! Er staat druk op het systeem en het zou niet de eerste zijn die uitfikt…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
fftopic
Maarreuh…........
Zijn daar geen plaatjes van, van zo’n fikkende SM?
Kunnen die niet ff bij dit topic als afschrikwekkend voorbeeld?
:cry1
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
superpetur schreef:Zijn daar geen plaatjes van, van zo’n fikkende SM?
Kunnen die niet ff bij dit topic als afschrikwekkend voorbeeld?
Citromobile 2003
Niet leuk,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Is die eigenaar daar ooit nog bovenop gekomen eigenlijk?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JA dat wel gelukkig.. Hij heeft nu een XM V6 en een nieuwe SM gekocht!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ID66 schreef:superpetur schreef:Zijn daar geen plaatjes van, van zo’n fikkende SM?
Kunnen die niet ff bij dit topic als afschrikwekkend voorbeeld?Citromobile 2003
Niet leuk,
PeTeR
Wow, zonde zeg , zijn al zo weinig van die autos
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Is ze niet meer te redden ????? was volgens mij alleen de motorruimte toch.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Auto’s met brandschade kun je beter slopen.
Meestal is de schade van het blussen al voldoende om een totall-los verklaring te krijgen.
Daar komt bij dat alles zo heet is geweest dat er veel meer schade is dan je op het eerste gezicht ziet…
Ik heb al eens een brand sm gesloopt, en dat was een brandje van niets in vergeljking met die blauwe van de foto.
Maar de schade diep in de auto was verschrikkelijk, en totaal onverwacht. alle bedrading aan elkaar gesmolten, dwarsbalken van het chassis kromgetrokken, alle hydrauliek naar de k..
De kalnt was blij dat ie los ging, want die kon voor dat geld weer een mooie kopen, en die brand auto was nooit meer de oude geworden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
r.kerstens schreef:Is ze niet meer te redden ????? was volgens mij alleen de motorruimte toch.
Zelfde brandje, maar dan van de andere kant:
(foto van Pieter Breedijk op http://www.citrofan.nl)
Ziet er inderdaad vanuit deze hoek niet zo erg uit, maar kan me voorstellen dat er aan de voorkant (te) veel onherstelbaar beschadigd is. In zo’n geval na total loss het wrak opkopen van de verzekering en alle bruikbaars eraf slopen,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De auto is inderdaad gesloopt voor de onderdelen. Het interieur was nog goed bruikbaar.
PS de auto was net nieuw gespoten en een motor revisie was ook net klaar… Alleen de taxatie moest nog…....
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>