Ik sukkel al en hele tijd met dit euvel. Als je s’morgens vertrekt met koude motor dan schakelt hij heel slecht, al verschillende zaken geprobeert, nieuwe koppeling, nieuwe bakolie, niets helpt, nu stelt de garage een nieuwe versnellingsbak voor van 3000 €, dit kan echt niet op 137.000 km. Ik ondervind dat het de eerste 10 km moeilijk gaat.
Als je de eerste keren van 1 naar 2 schakelt is het precies of er zit wat vertraging op, je voelt dat meteen, als je het koppelingspedaal dan wat langer in houd dan geraak ik wel z’n 2de versnelling. De andere versnellingen gaan beter maar toch niet 100 %, af en toe ook met wat gekraak. Als je een tijdje rijdt dan betert dit wel. Wie weet raad of heeft er ook last van. In di forum hoor ik dikswijls over een versleten kogellager, wt kost dit en helpt het echt.
Rode Xsara Coupe 2.0 HDI
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_729.jpg)
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voordat je de bak laat vervangen voor dat geld zou ik eerst maar eens om een 2de mening vragen bij een ander bedrijf
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12227.jpg)
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008
- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
schakelen
Hallo Johan,
Komt jouw koppeling wel goed vrij : Is de vork die het druklager
bedient niet krom of verbogen :
Succes, Tosh51
hier schakelt ze ook slecht als het koud is, maar warm is het goed…
zet er nog maar 1 bij..
de eerste km gaat niet zo best maar ik dacht dat dit wel een bekend probleem was.
Vraagje aan chrisscf en r1ch,
Hoeveel kilometer staan er bij jullie op ?
Vraagje aan tosh51 : kan ik zelf zien of de vork die de druklager bedient krom is of verbogen, ik zou dan denken dat het probleem dan toch constant is en niet enkel indien koud.
Heeft er al iemand zijn bak laten vervangen en met succes ?
Rode Xsara Coupe 2.0 HDI
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1275.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Ik had dit bij mijn saxo ook, na een km of 10 over.
Bak ververst met goede olie van de goede viscositeit (75W80).
Daarna perfect, zat dus verkeerde (te dikke) olie in.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
johan van craenenbroeck schreef:Vraagje aan chrisscf en r1ch,
Hoeveel kilometer staan er bij jullie op ?
Vraagje aan tosh51 : kan ik zelf zien of de vork die de druklager bedient krom is of verbogen, ik zou dan denken dat het probleem dan toch constant is en niet enkel indien koud.Heeft er al iemand zijn bak laten vervangen en met succes ?
Staat nu bijna 115k op, dus bijna 120k ofwel grote beurt.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11123.jpg)
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 22-06-2008
- Xsara Citroen Xsara Break 1.4 HDI Différence 2
Ik heb jaaaaren terug ook eens zo’n probleem gehad. De garage heeft toen iets aan de versnellingsbakolie toegevoegd. Dat was iets op teflon basis. En jawel : probleem over.
Neemt niet weg dat hij op bedrijfstemperatuur altijd beter schakeld.
Met vriendelijke groet,
Jan
Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V LPG
Ik had: Citroen Xsara break 1.4 HDI Différence 2
Saxo 1.1i SX
Xsara Coupe VTR 1.6
Xsara Break 1.9D
bij mij staat er 88000 op.
jan b schreef:Ik heb jaaaaren terug ook eens zo’n probleem gehad. De garage heeft toen iets aan de versnellingsbakolie toegevoegd. Dat was iets op teflon basis. En jawel : probleem over.
Neemt niet weg dat hij op bedrijfstemperatuur altijd beter schakeld.
Als er niet de voorgeschreven 75W80 in zit, dan kan een toevoeging helpen, maar het is beter om meteen de juiste olie erin te gooien.
Slecht schakelen bij een koude motor in de winter is overigens wel een Citroen kwaaltje, maar sinds mijn laatste bakolie-wissel heb ik er geen last meer van. De Peugeot verkoopt een nieuw type 75W80 olie van Esso, deze is een hele verbetering.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_729.jpg)
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zowel Xsara als CX schakelen bij mij prima als het koud is.
Natuurlijk niet zo soepel als bij een warme motor, maar ze gaan nog zonder problemen in elke versnelling.
75W110
Dat is veel te dik voor een PSA Versnellingsbak, 75W90 is al niet te doen in een PSA bak.
Vond je het zelf niet een beetje duur
€31 voor 2 liter bak olie uit een vat, hoe durven ze het… En dan waarschijnlijk nog de verkeerde ook.
De olie is toch niet rood of blauw (ATF)?
Om alles euit te krijgen, kun je de olie na een stukje rijden, nog een keer verversen.
De prijs van 15 euro per liter voor bak-olie bij een garage is een “normale” prijs, dat soort bedragen betaal je ook voor motorolie, koelvloeistof, etc . Daarom doe ik al het onderhoud zelf, ik ga toch geen 5 x 15 euro voor een oliewissel betalen, als ik een can van 5L dure merk olie voor 20 euro koop.
Eindelijk, het schakelprobleem is opgelost, door een lek in het koppelingshuis is de koppeling
besmeurd geraakt en totaal versleten, schijnt dat er bouten zijn die moeten vastgezet worden
met loctite anders heb je de kans op lekken , dat was niet gebeurd, een nieuwe koppelingset en gemonteerd door een bekwame montuer en nu schakel ik zoals nooit tevoren. Zalig.
Rode Xsara Coupe 2.0 HDI