1 van de 25
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
C5: Katalysator/uitlaatgas storing en op 3 cilinders lopen
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 01 juni 2005 04:01 PM

Hallo,

Ik heb sinds 3 weken een C5 2.0 Prestige uit maart 2002 op LPG G3.
Af en toe loopt de motor op 3 cilinders. Bij mij doet ie het om de 1000 km ongeveer. Dan zit ik op de snelweg en mis ik ineens motorvermogen en trilt de motor bij accelereren. Het storingslampje en het servicelampje gaan dan branden en ik krijg een katalysator storing en vervolgens een uitlaatgasstoring op mijn boordcomputer. Als ik dan langs de kant ga staan schudt de motor bij stationair toerental. Alles bij elkaar voor mij de indicatie dat ie echt op 3 cilinders loopt. Haal ik de auto een aantal minuten (circa 3) van contact en start ik, dan loopt ie weer perfect op 4 cilinders. Een halve dag blijft dan nog het storings- en servicelampje branden. Deze doven dan vanzelf op een gegeven moment.

Wie herkent dit probleem en wat heb je eraan gedaan?

Jordi

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 01 juni 2005 04:19 PM
  [ # 1 ]

ik denk dat je ff naar de dealer moet om de computer uit te lezen.

kan een noodprogramma zijn dat de auto dan op 3 cilinders gaat lopen (warmte etc meen ik)

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 01 juni 2005 05:37 PM
  [ # 2 ]

Ik heb zojuist de dealer gebeld (Koelman in Maastricht). Deze bouwt zelf G3 installaties van AG in (het type dat ik ook heb) en heeft dus veel ervaring op dit gebied. Hij kon mij echter nog niet precies vertellen wat het euvel was. Hiervoor moest ik eerst een standaard diagnose laten uitvoeren en eventueel wordt er ook een online verbinding met AG tot stand gebracht om de G3 computer uit te lezen. Ze hadden zelf ervaring met verstuivers die rond de 120.000 km problemen gaven (zelf heb ik 150.000), maar het kon ook de verdamper of iets anders zijn. Het stond dus niet vast dat het de gasinstallatie was.
Wel waarschuwde hij me voor de katalysator die kapot gaat als je te lang met dit euvel blijft doorrijden. Die krijgt nl. een onvolledige verbranding te verwerken tijdens het lopen op de 3 cilinders en kan hier niet tegen. Dit gebeurde vooral als het lampje van de motorstoring deed knipperen ipv constant brandde. Dit ter info aan de mensen die ook dit euvel hebben.
Maandag 6 juni heb ik een afspraak daar. Ik houd jullie op de hoogte, maar als jullie tussentijds eigen oplossingen/ervaringen hebben, hoor ik ze graag.

Jordi

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 02 juni 2005 03:22 AM
  [ # 3 ]

in dit geval kan het geen verdamper zijn,

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 08 juni 2005 02:28 PM
  [ # 4 ]

Maandag bij de dealer in Maastricht langs geweest.
Daar hebben ze hem aan de computer gehangen en de fouten uitgelezen. Er stonden aardig wat fouten in die met elkaar te maken hadden. Ik heb jammer genoeg geen uitdraai meegenomen, maar er waren problemen geweest met de mengselverhouding, daardoor liep cilinder 1 niet en dat gaf weer een foutmelding in lambdasonde 2. Ze hebben ook de AG G3 computer uitgelezen. Deze gaf geen foutmeldingen. Toen hebben ze de motor gestart en live de parameters uitgelezen. Op dat moment zag alles er normaal uit. Vervolgens hebben ze de computer gereset en is de monteur een stukje gaan rijden. Hij merkte niks vreemds op behalve dat de koppeling zwaar ging. Ikzelf had dat ook al gemerkt, maar had geen vergelijkingsmateriaal. De injectoren waren volgens hem nog prima (qua gevoel) dus die hoefde niet vervangen te worden.
Ik heb met hem afgesproken dat ik eerst weer gewoon ga rijden om te kijken wat er gebeurd. Als het probleem weer terugkomt maak ik weer een afspraak om de computer uit te lezen. Dan zal er hopelijk een heldere foutanalyse kunnen plaatsvinden en kan er gerichter naar het probleem gezocht worden. Hij kon mij nu in ieder geval nog niet zeggen waar het precies aan ligt.
De software van de computer was van november 2002 (versie 900 ?). Die zou hij bij een volgende afspraak updaten. Ik zou dan wel de auto 1 a 2 dagen kwijt zijn voor algehele analyse. Ik heb nog hoop dat door het resetten van de computer dit niet nodig is, maar wellicht is het ijdele hoop.
Op mijn vraag of het soms te maken had met het type motorolie dat gebruikt wordt, antwoordde hij negatief. Als je te dikke olie gebruikt merk je dat bij de start (als de motor nog koud is). Hij loopt dan op 3 cilinders omdat door de te dikke olie 1 van de klepstoters iets open blijft staan. Bij het warmer worden van de olie gaat die klepstoter weer normaal functioneren en loopt de auto weer normaal op 4 cilinders. Bij mij gebeurt het bij warme motor, dus kan het niet aan de olie liggen.

Weet iemand wat de laatste software versie is en wat de verbeteringen zijn?

Ik houd jullie weer verder op de hoogte.

Jordi

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 13 juni 2005 12:59 PM
  [ # 5 ]

Nou helaas,
gisteren weer hetzelfde probleem gehad. Ongeveer 1000 kilometer na de laatste reset bij de dealer. Ik denk dat ik maar een afspraak ga maken. Ondertussen heb ik nog eens verder gesurft op internet en kwam veel soortgelijke problemen tegen. Ook op forums van Peugeot. Het schijnt dat dit probleem de dealer soms tot waanzin drijft. Soms zijn het de bougies, dan weer de bobine, in sommige gevallen wordt de complete cilinderkop vervangen, dan weer is het dunnere olie of problemen met een afgebroken asje in het gasklephuis.
Zo te lezen lijkt het me toch een probleem dat bij de motorbouwers ligt. Zolang je nog onder garantie zit, kun je de dealer er voor laten opdraaien, maar die garantie heb ik niet meer. Ik ga nu proberen aan te tonen dat het toch echt een constructiefout is en dat zij moeten meelappen in de te maken kosten.
Ik heb nog gevraagd of Citroen een soort database bijhoudt waar ze in kunnen kijken bij problemen (van moeilijke aard), maar dit hadden ze niet. Alleen als er terugroepacties waren wisten zij ervan. Jammer dat de opgedane ervaring bij collega-dealers op deze manier verloren gaat. Op deze manier blijft het wiel uitgevonden worden. Daarom verzamel ik zelf maar zoveel mogelijk oplossingen. Dan kunnen ze hopelijk doelgerichter zoeken.

Jordi

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 13 juni 2005 01:12 PM
  [ # 6 ]

ik ben absoluut niet technisch maar ik heb wel een ervaring van een klant met een c5 2016v op G3. Bij hem liep de auto ook vaak op 3 poten omdat doordat met LPG rijde de motor te warm werd en op noodprogramma ging lopen. en als je is een tijdje op benzine rijdt? gaat het dan beter.

Je hebt nu 4 weken de auto heb je die particulier gekocht Confused:

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 juni 2005 01:22 PM
  [ # 7 ]

pas over een draadje over LPG gaf iemand de tip, omdat LPG een hogere verbrandingstemp heeft kan je beter voorzorgsmaatregelen nemen zodat de motor goed gekoeld blijft.

ik dacht dat de tip iets met het koel water te maken had.
meestal wordt zoiets niet gedaan om de inbouw kosten te drukken.

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 13 juni 2005 01:34 PM
  [ # 8 ]

ik zou is proberen een flink aantal kms op benzine te rijden vooral omdat je ook zegt dat de storing weer weg gaat dat kan misschien met de temperatuur van de motor te maken hebben Confused

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 20 juni 2005 07:42 PM
  [ # 9 ]

Ik heb de auto particulier gekocht.
Vorige week maandag (13-6) heb ik andere motorolie erin gegooid. Shell Ultra 0W30. Dit was de dunste synthetische motorolie die ik kon vinden. Ik heb dan wel niet de problemen bij het starten van de auto (hoewel me dat 1 maal van de 4 keer is overgekomen), maar ik dacht: baadt het niet, dan schaadt het niet. Ik had ook geen idee wat voor olie er in zat toen ik de auto kocht. De auto komt trouwens uit de lease en is door een groothandelaar gekocht. Deze heeft zijn dochter er 2 maanden in laten rijden. Haar man werkt als monteur bij de politie en die had tussendoor de auto nog een beurtje gegeven. Mogelijk dat hij er toen verkeerde olie in gedaan heeft.
Het koste nog wat moeite om de olie af te tappen. Citroen had een kunststof bodemplaat gemonteerd (zal wel 0.3% in de brandstof schelen) waardoor ik niet zomaar bij de aftapplug kwam. Na het vernieuwen van de olie heb ik ook maar meteen ff de bougies uit hun bed gelicht. Goeie zet want er bleken normale bougies in te zitten met maar 1 electrode. Ergens anders op een forum had ik gelezen dat er fabrieks uit bougies met maar liefst 4 electrodes in dienen te zitten, dus die heb ik de dag erna bij de dealer gehaald. (Mijn mannetje bij de autospeciaalzaak had ze niet). Nog even de afstand gechecked van de hoofdelectrode (0.9 mm), maar deze stonden goed en toen de oude afgelost van hun taak met de nieuwen.
Sindsdien heb ik al meer dan 1000 km gereden en nog steeds geen storing gehad. Das een nieuw record en ik begin weer een beetje hoop te krijgen. Vrijdag heb ik in principe een afspraak bij de dealer staan dat ik dan de auto een paar dagen breng, maar als ie het goed blijft doen cancel ik die afspraak.
Ik heb namelijk naar nu blijkt ook nog de koppeling kapot (hij loopt op zijn laatste benen) en deze reparatie heeft even voorrang.
Het zou bijna te mooi voor woorden zijn als ik met deze simpele oplossing het probleem heb weten te takkelen, maar een beetje geluk moet je hebben.
Jullie horen nog van mij. Hopelijk positief…

Jordi

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 20 juni 2005 10:57 PM
  [ # 10 ]

Succes, laat ons weten hoe het gaat.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 22 juni 2005 07:47 PM
  [ # 11 ]

Weer pech!!! Crying or Very sad
Na 1749 kilometers zonder problemen gereden te hebben, begon ik toch weer echt plezier te krijgen. Ik had het idee het probleem zelf overwonnen te hebben. Op eigen kracht zonder gebruik te maken van de dealer. Helaas na 1750 km ging deze droom in rook op. Katalysator + uitlaatgasstoring en verlies in motorvermogen. De C5 ff op de vluchtstrook gezet. Liever doe ik dat op een afgelegen parkeerplaats / tankstation, maar dat was even niet voorhanden en ik wilde geen problemen krijgen met mijn katalysator. Na een minuutje weer gestart en naar de dealer in Sittard gereden. Daar hebben ze de computer uitgelezen. Er waren weer problemen in het injectiegedeelte. Er was iets met de luchtmengseltoevoer en cilinder 1 en nog iets. Ik werd geadviseerd om de komende 2 weken op (dure) benzine te gaan rijden om te kijken of de storing dan terugkomt. Zo niet, dan zit het logischerwijs in het gassysteem. Veel van dit type C5 heeft problemen met gasinstallaties volgens deze dealer. Ze hebben zelfs al leasemaatschappijen gehad die zeiden dat ze dan maar die gasinstallatie moesten verwijderen.
Voorts heb ik hem nog laten controleren of ik de laatste software-update had. Dit bleek al het geval te zijn, alhoewel mijn versie van november 2002 is. Hij vertelde mij dat dit de laatste versie was voor het type computer dat ik erin heb zitten. Na deze computer zijn er nog 2 andere type computers in C5’s gemonteerd. Het lijkt Microsoft wel waar ze ook niets in 1 keer goed kunnen doen. Wink
Mocht het probleem toch gebeuren tijdens het rijden op benzine, dan gaan ze de klepstoters vervangen. Het schijnt dat die volgens Citroën volgens te krappe toleranties gemaakt zijn en dit hebben ze veranderd. Ik wacht nog op een prijsopgave voor het vervangen van deze klepstoters, maar het zal geen goedkoop grapje zijn.
Vanaf nu ga ik dus op benzine rijden. Ik weet niet wat ik liever heb: problemen met mijn gasinstallatie of problemen met mijn klepstoters. Ik snap ook niet dat deze problemen zich gaan voordoen na 150.000 probleemloze kilometers. Wat is er veranderd???

The story continious….

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 23 juni 2005 10:49 PM
  [ # 12 ]

Update!
Vanmorgen belde de dealer me met de prijsopgave voor het vervangen van 16 klepstoters: 750 euro exclusief!!!
De klepstoters zelf kosten 16 x 25 euro = 400 euro en daar komt dan nog het loon bij. In totaal dus 900 euro inclusief Btw!!! Shocked
Vandaag de 2de dag dat ik op benzine rijd en ik moest tanken want ik kreeg de melding: laag benizineniveau. Oef, nu weet ik weer waarom ik perse een auto op gas wilde. Een volle tank was rond de 80 euro.
Van mijn dealer in Sittard had ik gehoord dat zij zaken deden met een gasboer in Valkenswaard. Omdat dit in de buurt van mijn woonplaats Veldhoven ligt ben ik er vanmiddag eens langsgereden. Ik vertelde hun mijn verhaal en liet ze naar de gasinstallatie kijken.
De computer gaf een te lage verdamperwaarde aan. Deze stond rond de 850…, maar moest normaal op 950 - 1000 staan. Met een sleuteltje is dit weer bijgesteld. Daarna haalde hij een vacuummetertje die hij op mijn verdamper aansloot. En wat bleek: mijn verdamper is zo lek als een mandje!!!
Hoera riep ik bijna: eindelijk iets gevonden wat duidelijk stuk is en wat de storing kan veroorzaken. De keerzijde was dat een nieuwe verdamper inclusief montage ook ongeveer 400 euro kost, maar dit is nog altijd lager dan die klepstoters.
Binnenkort maak ik een afspraak om de verdamper te vervangen. Tot die tijd rijd ik maar op benzine om maar meteen te testen of de auto dan geen problemen geeft. Ik hoop het niet, want dan is toch waarschijnlijk de lekke verdamper de veroorzaker.
Jullie horen weer van mij als er nieuwe feitjes zijn.

Jordi

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
rene999
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 20-02-2005

Gepost: 26 juni 2005 05:45 AM
  [ # 13 ]

Ik heb gelijk probleem. doet zich alleen op LPG voor en is meestal te resetten dmv uitschakelen auto voor enige momenten.
Lijkt bij mij dus een elektronisch probleem te zijn

C5 160.000 KM April 2002

Profiel  
 
PB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 01-04-2005

Gepost: 30 juni 2005 11:16 PM
  [ # 14 ]

Hoewel ik niet op gas rij, had ik ook hetzelfde probleem.

Nadat de motor met nieuwe dunne olie conform de specificaties is ververst, is het probleem verholpen.

Dus vergelijk welke je nu hebt gebruikt en welke noodzakelijk is.

PB

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 05 juli 2005 03:58 PM
  [ # 15 ]

Ik heb, zoals je een paar threads hiervoor gelezen kunt hebben, al de olie vervangen. Ik wist dus niet welke olie erin zat toen ik de auto kocht. Daarom heb ik deze vervangen met de dunste olie die er regulier te krijgen is. Dit is Shell Ultra 0 W 30. Citroën schrijft op dit moment 5 W 40 voor. Deze is zowel in koude als in warme conditie ietsjes dikker. Ik ben daar voor de zekerheid onder gaan zitten. Kostte me wel 15 euro per liter. Tevens heb ik toen de bougies vervangen, want deze waren zeker de verkeerde. Maar dit alles heeft niet geholpen. Later bleek dat ik een lekke verdamper (lpg installatie) had en deze is vervangen. Twee dagen later brak er iets in mijn versnellingsbak af, waardoor er nu een nieuwe (2de hands; ik moet zelf voor de kosten opdraaien) gemonteerd moet worden. Hij staat dus nog in de garage en heb nog niet kunnen testen of het probleem met de nieuwe verdamper opgelost is.
Maar ik houd jullie weer op de hoogte.

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
 
1 van de 25
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook