




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Omdat ik hetzelfde draadje met plezier en interesse volg bij de XM’s, is het misschien reëel aan te geven wat de CX jou (heeft ge-)kost.
Misschien een eyeopener voor toekomstig CX-rijders?
Ik zal aftrappen:
*aanschaf; €901,-,
*benzine ;(15/11/’07 - 20/01/‘09) €2000,- (‘Maya’ doet ongeveer gemiddeld 1 op 10,4 en ik heb sinds de aankoop iets meer dan 15K gereden met een gemiddelde benzineprijs van €1,30),
*onderhoud & APK; alles bij elkaar ongeveer €700,- sinds aanschaf,
*upgrading (lees: dingen aanpassen en veranderen naar smaak, zoals het monteren van een grote radiateur,‘klimrek’ etc); €500,-
*MRB; €35 x 14 = €490,-
*verzekering WA + inz; €19,- x 14 = €270,
*afschrijving; hûh?? Wasda?
Kom ik op een totaal van €4860,- en dus een kilometerprijs van 32 ct…, zonder de aanschaf (dus louter rijkosten) zakt dat naar 26 ct/ km..
Wow..da ha’k nie dacht…
Wie doet het beter?
‘Spirit of avant-garde’
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Je bedoelt ws 15/11/‘07 (14 maanden)?
26 ct/km voor rijden in een CX vind ik geen bodemloze put hoor! Als mij dat mocht lukken…





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Eh…ja.. ops:
Aangepast.
Overigens is het beeld een beetje scheef, geef ik toe: de auto had achterstallig onderhoud, da’s nu weg.
Verder heb ik alles wat ik aan wilde passen aangepast, dus die kosten heb ik straks ook niet meer…
Louter onderhoud-technisch valt de auto best mee..
‘Krij straks dus alleen goedkoper, tenzij er iets kostbaars kaduuk gaat…
Fingers crossed dan maar.
‘Spirit of avant-garde’














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ga de topictitel iets duidelijker maken, dan krijgen we misschien meer respons ok?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 199
Geregistreerd: 10-04-2005
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
Wat dacht je van 18 cent per km. inclusief aanschaf, over 42 maanden en bijna 180.000 km.
Voor de details, zie:
CX kosten
Copyallright © dolfmoon
Voor mijn gouden dame met rode stippen:
*aanschaf; €3250,-,
*benzine ;(11/11/‘05 - 25/08/‘08) €2500,- (ik gok op 1 op 7, 35k km sinds aanschaf met gemiddelde gasprijs van 60ct de liter),
*onderhoud & APK; 2000,-
*upgrading niks
*MRB; niks
*verzekering WA + inz; 220,- x 3 jaar = 660,-
*afschrijving; Nee wel een hoop roest erbij.
Zonder aanschaf kom ik op 14ct de km, met aanschaf op 24ct de km. Nu gaat die prijs wel enigzins omhoog als de CX klaar is maar voorlopig zijn dit de kosten.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Goed… dik een jaartje CX voor mij levert het volgende kostenplaatje… (dit gaat pijn doen…)
*aanschaf; €1650,-,
*benzine ;(24/12/‘07 - heden) €4300,- (ik gok op 1 op 8, 25k km sinds aanschaf met gemiddelde benzineprijs van 1,40 de liter),
*onderhoud & APK; ongeveer 4400,-
*upgrading zit bij onderhoud, gordels achterin
*MRB; 0,00
*verzekering 100,-
*afschrijving; Doe ik niet aan, na al die uitgaven wil ik alleen lol.
Dan kom ik op een belachelijke 0,42 euro per kilometer…
Nu maar hopen dat komend jaar wat beter wordt, want nog zo’n duur jaar trek ik niet hoor…
En de volgende die zegt… ‘oh een oldtimer, lekker goedkoop rijden!’ die krijgt slaag
mwa, kan ook anders:
aanschaf € 500,-
een tweede voor onderdelen € 250,- ( en de overblijfsels weer verkocht aan Bonhof voor € 250,- (lederen interieur, plaatwerk, blok, versnellingsbak enz))
alles bij elkaar een weekje werk in m’n zeldzame vrije tijd € ????
ADALs + veer/voorraad bollen checken & vervangen bij De Jong in Aalsmeer € 1000,-
totaal € 1500,= met 2 jaar APK
rijdt op LPG, zit qua verzekering op een verzamelpolis met de rest van de voitures ( € 220,- per jaar voor alles)
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist
Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik zal het staatje maar eens hier posten. Hieronder ontbreekt zeker nog 1500 euro in wat ik bij particulieren, contant, vergeten of wat dan ook heb gekocht of laten doen.
De kosten van de VEMS, brommers die er tegenaan knallen, experimenten met verschillende banden en velgen zijn wel allemaal meegenomen.
Financial and Fuel Consumption Details of SV-15-XX
Information for year: ALL
Spent € 36,241.97 (€ 32,644.89 ex VAT).
Spent € 31,991.97 (€ 28,394.89 ex VAT) so far. (ex purchase)
-----------------------------------
mileage at purchase: 97578.00 km
mileage today: 191828.00 km
so far 94250 km driven since first listing.
1115 km driven this year.
costs are € 0.38 (€ 0.35 ex VAT) per km
costs are € 0.34 (€ 0.30 ex VAT and ex purchase)
fuel costs: € 0.18 (€ 0.16 ex VAT) per km
fuel costs: € 3,832.72 inc VAT per year
fuel per year: 2941l
average fuel consumption within NL (at average € 1.47) is 1 liter per 8.2km or 12.3 liters per 100km
average fuel consumption outside NL (at average € 1.52) is 1 liter per 9.8km or 10.2 liters per 100km
maintenance costs are € 12,631.98 so far
maintenance costs are € 3,190.78 average per year
maintenance costs are € 0.15 (€ 0.13 ex VAT) per km
insurance costs are € <0.01 per km
road tax costs are € <0.01 per km
all costs excluding purchase and maintenance are € 0.17 per km
all costs excluding purchase, fuel and maintenance are € 0.01 per km
all costs excluding fuel are € 0.16 (€ 0.14 ex VAT) per km
Av. cost per m € 673.42 (€ 597.70 ex VAT)
Av. cost per y € 8,081.02 (€ 7,172.41 ex VAT making € 908.60 VAT)
Expected km per year: 23807 km
Expected km this year: 23940 km
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Met mijn vorige CX kan ik, aangezien ik weet wat ik ervoor terug heb gekregen, de werkelijke afschrijving meetellen, de cijfers van die auto zijn dus exact - en dan kom ik voor een 22TRS aan 19 cent de kilometer inclusief brandstof, afschrijving, onderhoud, zelfs boetes en verfraaiingen zitten er bij in! Belangrijk onderdeel van deze goedkoopte is wel dat ik de auto voor EUR 2500 kocht, en er 1,5 jaar / 45000 km later bij inruil EUR 1900 voor terugkreeg. Verbruik over die 45000 km gemiddeld 1 / 10,66.
Ik heb nu een 25 GTi en die zal een cent of 5 de kilometer duurder zijn, ze verbruikt iets meer brandstof ( over de afgelopen 35000 km gemiddeld 1 op 9,88 ) en de afschrijving zal wat hoger liggen: Het blijft een gok maar mocht mijn voor EUR 6900 aangeschafte voiture (na 35000 km, maar ook na dinitrolbehandeling en talloze andere verbeteringen en vervangingen) nog EUR 5000 opleveren, dan kom ik op EUR 0,24 de kilometer. Die afschrijving is echter een zeer belangrijke factor! Krijg ik er ‘maar’ EUR 4000 voor, dan ligt de kilometerprijs meteen 6 ct/km hoger.
RikvdS, ik geloof dat die ‘belachelijke’ kilometerprijs van 42 ct/km er veel mee te maken hebt dat je de aanschafprijs en het (zeer hoge, ik neem aan dat je je auto op een hoger niveau hebt gebracht want met olie verversen en een stukje lassen kom je niet aan EUR 4400!) onderhoud in één keer hebt afgeschreven. Ik mag niet hopen dat je elk jaar voor EUR 4400 onderhoud zult hebben!








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
@ SansPareil: Ik zit dat staatje van je eens door te lezen (mooi programma trouwens, welke software gebruik je?) en het valt me op dat je gemiddelde literprijs in het buitenland HOGER ligt dan die in Nederland - in welke landen ben je allemaal geweest? Het kruipt de laatste jaren allemaal steeds dichter bij elkaar, maar mijn ervaring is dat tanken elders in Europa bijna altijd goedkoper is dan hier!


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Brandstof gebruik in het buitenland is niet representatief voor de normale verhouding NL/rest van europa. Ik heb de laatste tijd met lage NL prijzen debiel veel brandstof verbruikt met het VEMS klooien, terwijl ik relatief veel buitenlandse km heb gemaakt in de ‘dure tijd’.
Het programma is een script dat data trekt uit mijn zelfbouw admin systeem.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
@RikVdS
Je hebt wel een duur jaar achter de rug, maar de CX die je hebt gekocht moet/moest ook nog wel wat aan rechtgebreid worden.
Maar troost je, het zal langzaam afnemen de jaarlijkse kosten, en het is nog steeds (veel) goedkoper dan de afschrijving van een nieuwe auto of jonge occasion…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ok, daar komt het:
Aanschaf: 5200
Onderhoud: 3500 (inclusief nieuwe Michelin MXV rondom)
Dinitrol: 750
LPG-installatie: 1950
Brandstof: 1300 (geschat, voor 19000 km met 55 cent/liter, 1 op 8 )
Totaal dus 12700, maar liefst 67 cent/km.
Maar de auto is waarschijnlijk meer waard dan bij aanschaf, en achterstallig onderhoud is ingelopen. Ik verwacht ongeveer 10 cent onderhoud per km uit te geven, en iets van 7 cent aan brandstof, dus het moet een stuk goedkoper kunnen vanaf nu…
alles meegerekend (aanschaf, onderhoud, diesel, wasstraat, verzekering, belasting parkeergeld enz) kom ik op 19.000 € voor 110.000 km in bijna drie jaar.
dat is dus 17,3 cent per km in een turbo diesel 2
goedkoper kan denk ik niet, want ik heb op wat spuitwerk en een keer gestrand onderweg na alles zelf gedaan.
en dan ook nog eens met een ruime voorraad gebruikte onderdelen in de schuur.
overigens bezuinig ik niet op onderhoud.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
sans-pareil schreef:@RikVdS
Je hebt wel een duur jaar achter de rug, maar de CX die je hebt gekocht moet/moest ook nog wel wat aan rechtgebreid worden.
Maar troost je, het zal langzaam afnemen de jaarlijkse kosten, en het is nog steeds (veel) goedkoper dan de afschrijving van een nieuwe auto of jonge occasion…
Dat probeer ik ook steeds in mn achterhoofd te houden.
Het telt ook erg dat mijne zo lang heeft stil gestaan.