Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Bestaat er een vervangmiddel voor de rode olie ( LHS ) : :
Ik weet dat ze in Amerika in plaats van LHM ( blijkt daar niet te vinden te zijn ) allerlei producten gebruiken .
Blijkbaar zonder veel problemen , ik hoor daar ATF en vliegtuig - hydrauliche olie vernoemen .
Van groen naar rood kan niet , de olie vreet alle dichtingen op , maar kan andersom wel ???
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zover ik eerder ergens heb gezien kan er in een LDS systeem geen LHM gedaan worden?
Is het in de USA dan echt zo moeilijk leverbaar?
Anders bestel je het toch ergens bij een bedrijf in EU, als je met een clubje een grotere hoeveelheid besteld kom je ook nog wel over die verzendkosten heen denk ik
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
LHM is zo goed als niet verkrijgbaar in de VS .
Komt daarbij dat de Citroen liefhebbers er heel dun gezaaid zijn en gewoonlijk duizenden kilometers uit elkaar wonen
Dus een gezaamelijk bestellinkje is niet zo eenvoudig .
Komt daar nu nog bij dat onze Euro heel duur is voor hen ......
Ik weet de LHS zeer agresief is , maar LHM is een minerale olie ( dus ik vermoed niet agressief ) .
Wat zouden de problemen zijn met LHM in een rood systeem ??????
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Dit heb ik een tijdje geleden op het DS forum gezet:
PASSER AU LIQUIDE DE FREIN DOT 3/4:
Les partisans de la seconde école le font dans un but économique et pratique. Le liquide de frein DOT3/4 est assez proche du L.H.S.2 dans sa composition, on en trouve facilement, il est bon marché et aucune modification du circuit n’est à faire. Par contre on retrouve les même inconvénients que le L.H.S.2 et il faut absolument l’additiver d’huile de ricin pour améliorer son pouvoir lubrifiant.
A noter que les américains l’ont utilisé ainsi préparé dès 1956. Voici ce qu’en disait M.Paul BAERT chargé de la maintenance des 1ères DS aux U.S.A. interrogé par Roger BRIOULT : “L’emploi du liquide de notre circuit hydraulique, le “FH6” de l’époque, n’était pas admis par les services de sécurité américains, seul le Lookheed était admis…Paul MAGES a été contacté et il a dit que ça marchait. Tout allait pour le mieux quand on me signale des incidents de boites bloquées en prise le matin à froid. Il s’avère que le Lookheed était un produit très sec et faisait gripper les pistons lorsque ceux-ci se refroidissaient. Des américains m’ont dit qu’ils mettaient de l’huile de ricin dans le bocal. J’ai alors prit une bouteille et l’ai remplit aux 3/4 de Lookheed et 1/4 d’huile de ricin. Je l’ai ensuite violemment secouée et au bout de deux jours, le mélange était resté parfaitement homogène. J’ai donc soutiré 1 litre de lookheed des réservoir pour y mettre 1 litre d’huile de ricin. On purgeait ensuite toute l’auto, manoeuvrait 3/4 fois la direction pour bien mélanger et c’était fini. mais lorsque les premiers froids sont arrivés, on s’est aperçu que l’huile de ricin figeait. Il a donc fallu en diminuer le pourcentage (sans en préciser la valeur N.D.A)”.
On ne peut sincèrement mettre en doute cet exceptionnel récit, ce qui accrédite l’utilisation des liquides de freins à la condition qu’ils soient additivés d’huile de ricin, qu’on peut raisonnablement fixer à environ 10%. Lors du passage de plusieurs autos au liquide de frein, j’avais déjà remarqué que le liquide était plutôt sec et donc devait obligatoirement être additivé d’un autre produit lui confèrent de meilleures qualités lubrifiantes.
Pour information, l’huile de ricin se trouve en pharmacie…
ik heb het even voor jullie vertaald, kleine moeite:Ombouw naar DOT3/4
Wie niet wil ombouwen naar LHM en LHS te duur vindt, heeft hier wellicht iets aan. DOT 3/4 remolie is qua samenstelling vrij gelijkaardig aan LHS-2, is vlot verkrijgbaar, goedkoop en men hoeft geen enkele aanpassing te doen aan het hydraulisch systeem. Daarentegen heeft het dezelfde minpunten als LHS2 en moet men absoluut castorolie toevoegen om de smerende werking te verbeteren.
Weet dat de Amerikaanse versies met dit mengsel de fabriek verlieten vanaf modeljaar 1956.
Wat volgt is een uittreksel uit een interview met de heer Paul Baert, die de eerste DS’en in de Verenigde Staten onderhield. : “Het gebruik van de gebruikelijke hydraulische vloeistof was niet door de Amerikaanse verkeersveiligheidsinstellingen toegestaan, enkel de LOCKHEED was goedgekeurd. Paul MAGES werd erbij gehaald en zei ons dat die olie bruikbaar was. Alles ging goed tot klanten problemen hadden met geblokkeerde versnellingsbakken op koude winterochtenden. De Lockheed bleek weinig smerend en deed de zuigers vastzitten bij lage temperaturen. Een Amerikaan heeft me aanbevolen om castorolie toe te voegen in het reservoir. Dus nam ik een fles, voor drie vierde gevuld met Lockheed en voor een vierde met castorolie. Ik heb goed geschud en na 2 dagen was het mengsel nog perfect homogeen. Dus tapte ik een liter Lockheed olie af van een wagen en voegde evenveel castorolie toe. Daarna ontluchtte i de wagen, draaide het stuurwiel drie, vier keer van aanslag tot aanslag zodat alles goed werd vermengd, en klaar.On purgeait ensuite toute l’auto, manoeuvrait 3/4 fois la direction pour bien mélanger et c’était fini. Toen het weer koud werd, bleek de castorolie te bevriezen, dus hebben we het percentage ervan wat verminderd.” Helaas heeft de man geen idee meer wat de verhouding precis was.
Men kan deze getuigenis maar moeilijk in twijfel trekken, wat aantoont dat remolie kan worden gebruikt als hydraulische vloeistof, voor zover men er ongeveer 10% castorolie aan toevoegt. Toen ik enkele wagens prepareerde om te rijden met remolie/castorolie, merkte ik op dat remolie weinig smerend is, zodat 10% castorolie wel noodzakelijk is om de smering van de hydraulische componenten te waarborgen.
O ja, castorolie koop je bij de apotheker…
Bron: http://www.hd19.net/accueil.htmldus ik ben niet de schrijver, en ik wil ook niet verantwoordelijk worden gesteld voor eventuele vertaalfouten met noodlottige resultaten!!
Doe ermee wat je wilt, maar wat mij betreft is de vraag naar LHS nog voldoende om er te blijven produceren. Alleen is het een nicheproduct, met een bijbehorend prijskaartje.Want bij mijn weten heeft de olie geen andere toepassingen.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Hoe hoog moet het LHS-niveau staan in het voorraadvat? En heeft iemand ervaring met rolls-royce olie?
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wbogaerts schreef:
Wat zouden de problemen zijn met LHM in een rood systeem ??????
Walter
Dan versponzen alle rubbers..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 10-04-2010
- ID/DS DS19H
- C5 Berline 2.0 benz.BVA4.Exclusive
- C5 Sedan Exclusive 2.0 automaat
En wie zou het aandurven om eens met LDS te experimenteren? toch een stuk goedkoper als LHS, en echt Citroën.
Grtz Sjef
op citromobile zag ik ergens iets van lhs vervanger staan meer heb er helaas niet veel aandacht aan besteed. maar daar werd iets verkocht als lhs vervanger