Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Karel,
Ik heb écht nog nooit een xantia zien affakkelen vanwege een LHM lekkage, noch een ds, bx of sm. Wél een drietal Xm’s: hierbij was er sprake van een lekkage aan een van de leidingen naar de veerpoot, waarbij er zeer grote hoeveelheden LHM zéér fijn verneveld op het uitlaatspruitstuk werden gelekt. In alle gevallen ging het om een ouder model V6.24.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
karel schreef:..Dat is van LHM catastrofaal laag, zoals (vlgs mij vele) Xantia-rijders al hebben ondervonden.
Hoe scoort GB daarop?
Flashpoint in graden Celsius:
LHM: 135*
GB: 171
Bij LHM levert Googlen per fabrikant een andere waarde op.
ATE LHM: > 110 graden
AGIP LHM: 125 graden
Cepsa LHM (?): 138 graden
Castrol LHM: 110 graden
@waterman:
Ik heb op sloperijen diverse afgefikte Xantia’s zien liggen die overduidelijk last gehad hadden van vlammen bij het LHM-vat.
De plek van het vat zou je kunnen bestempelen als een ontwerpfout.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@karel: zonder al te veel uit te wijden over brand of niet: LHM vaten bij een XM zitten op precies dezelfde plaats. LHM kan alleen in brand vliegen als het zeer fijn verneveld word en dan op een hittebron terecht komt. Een vat vol LHM vat nooit spontaan vlam, pas als er brand onder de kap ontstaat zal het vat met inhoud tot ontbranding komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En: Verneveld ontbrandt GB ook. En water ook… en Olie, en benzine, en dot 3 dus…
geen argument.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De flashpoint van LHM is aanzienlijk hoger dan van, ik noem maar wat, diesel. Het kan dus bepaald niet brandbaar genoemd worden. Onder hele specifieke omstandigheden kan het ontbranden ja, maar dat geldt voor vrijwel alles.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ambijajance schreef:Terwijl niemand het een drol kan schelen welk merk benzine ik er ingooi, welk merk motorolie, of waar ik de koelvloeistof haal, waar ik verzekerd ben of bij wie ik ‘m laat keuren, welk merk koplampjes of ruitenwissers ik er in en op doe nadat die uit Rennes stuk of versleten zijn, welk merk caravan ik er soms achterhang.
Waarom is die hydraulische vloeistof dan altijd zo’n heet hangijzer ?
Voer voor psychologen dit.
Ik heb toch al een aantal van jouw genoemde punten in een discussie voorbij zien komen…
Motorolie en verzekeringen zijn zeker al verschillende keren behandeld.
Merken banden en uitlaten zijn net zo’n discussie, LHM vs GB valt hier dus ook gewoon onder. Dit zijn gewoon normale discussies, dit topic is hier niets anders in.
hendrik69 schreef:De enige reden waarom Citroen LHM adviseert is omdat het van Total afkomt.
Ik heb toch echt een fles LHM van de Shell in mijn achterbak liggen
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb eens proef gereden in een bx die lhm bleek te lekken. Het drupte óp de hete achterdemper. Dat siste en rookte wél maar er ontstonden geen vlammen… In druppelvorm valt het dus wel mee met de brandbaarheid.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Arjan Verkade schreef:ambijajance schreef:Terwijl niemand het een drol kan schelen welk merk benzine ik er ingooi, welk merk motorolie, of waar ik de koelvloeistof haal, waar ik verzekerd ben of bij wie ik ‘m laat keuren, welk merk koplampjes of ruitenwissers ik er in en op doe nadat die uit Rennes stuk of versleten zijn, welk merk caravan ik er soms achterhang.
Waarom is die hydraulische vloeistof dan altijd zo’n heet hangijzer ?
Voer voor psychologen dit.Ik heb toch al een aantal van jouw genoemde punten in een discussie voorbij zien komen…
Motorolie en verzekeringen zijn zeker al verschillende keren behandeld.
Merken banden en uitlaten zijn net zo’n discussie, LHM vs GB valt hier dus ook gewoon onder. Dit zijn gewoon normale discussies, dit topic is hier niets anders in.
Mee eens, maar nooit lopen de emoties zo hoog op als met banden en LHM….
Toch ?
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het enige probleem wat ik hier zie is dat het wat lastiger is om de feiten op tafel te leggen
Voor vele andere onderwerpen is meer op internet over geschreven en/of onderzoek naar gedaan. Dan komen er wat sneller (betrouwbare) bronnen in zicht.
Ik heb meegemaakt bij een BX met KOUDE motor waar wat LHM over het uitlaatspruitstuk druppelde: na slechts een paar minuten sloegen de vlammetjes er al uit. Dat werd net geen brand.
De achterdemper wordt niet zo warm.
Ich bin ein Breaker
waterman771 schreef:LHM kan alleen in brand vliegen als het zeer fijn verneveld word en dan op een hittebron terecht komt.
Wat bij een Xantia 1a/b zonder hydractief kan gebeuren als de leiding naar de rechterbol kapot schuurt, dat is een kwaaltje waar een modificatie voor is. Maar goed, onder die omstandigheden vliegt elke hydraulische olie in brand, of deze nu blauw, groen, paars, etc etc is.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Misschien kunnen we een vergelijking doen over hoe goed blauw fikt t.o.v. groen ?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
rb schreef:
Flashpoint in graden Celsius:
LHM: 135*
GB: 171
Een uitlaatspruitstuk zal daar inderdaad al snel boven komen.
Als ik Sohails verklaring zo lees, dan zit de ontwerpfout niet in de locatie van het LHM-vat, maar in de wijze van plaatsing van een LHM-leiding.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb ooit een golf gezien die BENZINE piste op het hete spruitstuk. De eigenaar was zo uit parijs komen rijden.. Gebeurde niks mee….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>