1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Accu lampje licht zwakjes op: nieuwe diagnoses :
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 13 november 2008 09:44 PM

Beste BX rijders uit Nederland en omstreken,
De laatste tijd zie ik het accu lampje heel zwakjes branden als ik rijd.
Betekend het dan dat mijn dynamo langzaam aan het overlijden is?

police

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 13 november 2008 09:53 PM
  [ # 1 ]

Nope je spanningsregellaar is versleten

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 13 november 2008 10:06 PM
  [ # 2 ]

Die zit in de dynamo verwerkt toch?

Moet ik er nu wat aan doen of niet? Gaat de dynamo het begeven of wordt de accu niet goed bijgeladen?

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 13 november 2008 10:17 PM
  [ # 3 ]

Kunnen ook gewoon versleten koolborstels zijn. Hella verkoopt geloof ik vervangingssetjes (sowieso voor Bosch en Valeo dynamo’s).
Kost iets van 30 tientjes.

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 14 november 2008 02:08 PM
  [ # 4 ]

Ik hoop dat je 3 tientjes bedoelt? Smile

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 november 2008 02:14 PM
  [ # 5 ]
Apprentice schreef:

Kunnen ook gewoon versleten koolborstels zijn. Hella verkoopt geloof ik vervangingssetjes (sowieso voor Bosch en Valeo dynamo’s).
Kost iets van 30 tientjes.

Juist!

3 tientjes. De regelaar en borstels zijn 1 unit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 14 november 2008 06:19 PM
  [ # 6 ]

Ik hoop dat je 3 tientjes bedoelt?

Uiteraard Wink

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 14 november 2008 06:55 PM
  [ # 7 ]
bogaard77 schreef:
Apprentice schreef:

Kunnen ook gewoon versleten koolborstels zijn. Hella verkoopt geloof ik vervangingssetjes (sowieso voor Bosch en Valeo dynamo’s).
Kost iets van 30 tientjes.

Juist!

3 tientjes. De regelaar en borstels zijn 1 unit.


Dat zeg ik je spanningsregelaar is versleten…

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
rondje nederland
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 27-04-2006

Gepost: 31 december 2008 02:05 PM
  [ # 8 ]

het accu lampje brand bij mij al 7 jaar flauw bij vochtig weer. Ik heb er laatst een dynamo van de sloop op gezet en het “probleem” was voorbij.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 31 december 2008 02:40 PM
  [ # 9 ]

Dan heb je mazzel.

Kijk voordat je de spanningsregelaar terug zet even hoever ie is ingesleten, dat geeft een indicatie voor de te verwachten levensduur. Is ie erg ver heen dan is een andere dynamo wellicht handiger.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 31 december 2008 03:21 PM
  [ # 10 ]

Het lampje brand tegenwoordig niet meer. Maar ik zal het in de gaten houden.

Profiel  
 
fbird92
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008

- BX Bx 1.6 TZI Automaat
Gepost: 01 januari 2009 11:54 AM
  [ # 11 ]

Hetzelfde probleempje 2 weken geleden, ik heb er een nieuwe dynamo ingegooit a 9 tientjes..( wel ff de oude inleveren dan ) en nergens meer last van….

Was wel grappig, na het ophalen van de dynamo op de terugweg vielen 1 voor 1 de functie uit in de bix, vlak bij huis deed alleen het motorblok het nog en als ik de lichten of verwarming of iets dergelijks aan deed sloeg de wagen af….. haha
Dit was de eerste wagen waar een dynamo van kapot was die toch gewoon door bleef rijden…. Cool ...eigenlijk gewoon toppertjes die bixen… very good

if you believe in it you can make it happen

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 01 januari 2009 07:38 PM
  [ # 12 ]

je kan dat vrij gemakkelijk testenmet een digitale multimeter. Ook met een hele goedkope:

-meet de spanning op de accu. Die moet tussen de 12 en 13 V zijn. Is ie lager, dan is ws je accu stuk (of heel erg leeg)
-start de motor.
-meet de spanning nogmaals. Moet ca 14 V zijn
-zet nu alle grootgebruikers van electriciteit aan: achterruitverwarmin, blower, verlichting.
-meet de accuspanning. Als die meer dan 1 V is terruggezakt dan is je dynamo niet meer goed. Zeer waarschijnlijk de koolborstels of de spanningsregelaar. Aangezien dat 1 unit is die even vervangen. kost dertig euro en is werkelijk een klusje van niets.

Voor de zekerheid het volgende ook even meten met draaiende motor en alle electrische gebruikers aan:
universelmeter op een bereik zetten van ca 2 V, de ene aansluiting op de min van de accu, de andere op het huis van de dynamo. Spanning mag niet meer dan 0.5 V zijn.Als de spanning hoger is dan is de electrische verbinding tussen dynamo en accu slecht. Deze verbinding wordg gemaakt door de overgangen tussen dynamo en blok en blok en chassis. Het komt zer vaak voor dat daar vuil tussen zit.
Schoonmaken,monteren en opnieuw meten.

Groeten, Rob

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 19 januari 2009 10:18 PM
  [ # 13 ]

Handige info, die laatste alinea. Nog niet uitgeprobeerd.

Als ik nu de blower op zijn hardst zet dan gaat het rode accu lampje branden. Terwijl ik rij. De accu wordt met 13.8 V opgeladen. Maar hoe harder de kachel, hoe feller het lampje! Slecht dynamo, of ook een teken van vuiligheid?

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 20 januari 2009 05:18 PM
  [ # 14 ]

Dat zijn vast de koolborstels als ik het zo hoor.

Heb vorige week voor 11 euri borsteltjes gehaald bij AEP in Eindhoven.
Met enig gemier heb ik die zelf in de Valeo dynamo gesoldeerd.

Wel een vies klusje met al die koolstofrommel!


FF meten is ook een goed idee trouwens.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 21 januari 2009 07:52 PM
  [ # 15 ]
rob marklin schreef:

je kan dat vrij gemakkelijk testenmet een digitale multimeter. Ook met een hele goedkope:

-meet de spanning op de accu. Die moet tussen de 12 en 13 V zijn. Is ie lager, dan is ws je accu stuk (of heel erg leeg)
-start de motor.
-meet de spanning nogmaals. Moet ca 14 V zijn
-zet nu alle grootgebruikers van electriciteit aan: achterruitverwarmin, blower, verlichting.
-meet de accuspanning. Als die meer dan 1 V is terruggezakt dan is je dynamo niet meer goed. Zeer waarschijnlijk de koolborstels of de spanningsregelaar. Aangezien dat 1 unit is die even vervangen. kost dertig euro en is werkelijk een klusje van niets.

Voor de zekerheid het volgende ook even meten met draaiende motor en alle electrische gebruikers aan:
universelmeter op een bereik zetten van ca 2 V, de ene aansluiting op de min van de accu, de andere op het huis van de dynamo. Spanning mag niet meer dan 0.5 V zijn.Als de spanning hoger is dan is de electrische verbinding tussen dynamo en accu slecht. Deze verbinding wordg gemaakt door de overgangen tussen dynamo en blok en blok en chassis. Het komt zer vaak voor dat daar vuil tussen zit.
Schoonmaken,monteren en opnieuw meten.

Groeten, Rob

Er was een zekering kapot gegaan zodat volgens het instructieboekje de dynamo ook niet meer ‘bekrachtigd’ wordt.

Afijn ik heb eens het een en ander gemeten:

Lopende motor dynamo laad 13,7 a 13,8 volt
Met alle verbruikers aan laad de dynamo 13,2 a 13,3
De de spanningsverschil tussen - pool en huis van de dynamo blijft onder de 2 volt.

Stukje gereden en gekeken of de kachel op de hardste stand ook het dynamo lampje deed branden: niet meer!

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook