Ik ga ‘ze’ voor twee weken niet zien, ik vertrek woensdag voor een weekje naar Turkije.
Ik heb na het artikel op de ID DS Club site en de reacties van jullie hier besloten dat ik die lekzakken voorlopig toch ga proberen te dichten, want ik wil niet dat er daar ‘vanachter’ iets kapot gaat (dat nog niet kapot is ). Ik vervloek wel ‘n beetje m’n opa die de hele onderkant van de DS heeft ingesmeerd met dat ‘rubberspul’.
Goeienacht iedereen,
Vanmiddag weer met de DS gereden, starten en opkomen zonder problemen, rijden perfect, maar natuurlijk nog altijd vanvoor ‘hard’ geveerd. Dan maar de motorkap open en dat aluminium spul dat koude lucht naar de radiotor blaast weggehaald en het beruchte ‘boutje 12’ gelocaliseerd. Eventjes losgedraaid en een klein zuchtje lucht kwam naarbuiten. Weer vastgedraaid en verdergereden, zonder ècht noemenswaardig verschil. Loont het de moeite dit nog eens te doen? Ik heb het nu gedaan met afstaande motor, hoogtestand op normaal, ik hoop dat ik niks mis heb gedaan












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee ik denk dat je je voor veer bollen moet verdenken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik verdenk mijn veerbollen, maar ik ga er van uit dat de ontluchting via boutje 12 toch iets kan verhelpen












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als er lucht in het Primaire systeem zit komt de auto niet of heel langzaam omhoog. De vering heeft daar niets mee te maken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het omhoogkomen gaat héél snel; zelfs na een paar weken stilgestaan te hebben, vandaar dat er niet veel lucht ontsnapte…
Het wordt sparen (en uitkijken) naar nieuwe bollen!












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nieuwe bollen kan je gewoon kopen. bij idds technique of chyparse…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Weet ik, maar ik moet nog het nodige geld bij elkaar zien te rapen ops:
cocico schreef:Weet ik, maar ik moet nog het nodige geld bij elkaar zien te rapen
ops:
Oh ja, interesses: student…. Moedig hoor! Ik hoop dat het lukt allemaal.
1360087 VEERBOL DS VOOR LHM 95613813 34,91 (x 2!)
1360080 HOOFDVEERBOL XM->11’93 +BX+CX XANT GS-GSA + ID-DS + SM + C35 5437354 33,16
Dit is hetgene ik ga bestellen bij iddstechique. Ik heb de indruk dat de vering vanachter nog wel voldoet, het is alleen vanvoor dat ik het opmerk. Ik laat ze door de huisdealer installeren, da’s niet ver om met die kapotte voorbollen nog naartoe te rijden en ze kennen de auto een beetje. Misschien dat ik eens bel of de dealer die hoofdveerbol ook niet heeft liggen, en eens vraag naar de prijs van die bol.
Ik heb begrepen dat er nog een vierde bol in het vooronder zit, de remaccu of zo? Moet ik die ook vervangen?












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als ie leeg is wel!
Maar die is wel prijzig. Die bol zorgt voor extra reserve druk bij remmen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Remmen gaat nog ‘als een tiet’ (alleen nog ontluchten!) dus die laat ik voor wat het is. Jammer dat je niet kan weten of de voorraadbol aan vervanging toe is of niet…












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat kan wel. Haal em eraf en test em! kan je zo zien of het zinvol is. De LHM specialisten testen bollen meestal gratis!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat zal ik dan laten doen. Voor zover ik kan zien is een voorraadbol dezelfde op bijna alle HP Citroëns, dus als de dealer denkt dat hij vervangen moet worden, kan die dat gelijk doen! Ik zal ‘m dus niet meebestellen!
Hallo,
Ik kwam deze middag thuis en vond een brief van de wegenbelasting voor de DS: € 80! Dusja, toen dacht ik: het geld uitgeven is begonnen: ik heb 2 nieuwe voorbollen (en een veer voor de kofferbak) besteld bij iddstechnique. Toen ik Dsserviceparts vroeg om naar België te verzenden, stuurden zij me door naar Chyparse. Die vroeg € 44,50 per bol + € 18 verzendkosten, terwijl ik per bol ook nog € 25 borg moest betalen, omdat ze graag de ‘kapotte’ bollen terugwilden. Bij iddstechique betaal je maar € 34.91 per bol & € 7.50 verzendkosten.
Toen vond ik het tijd om m’n dame eens op te zoeken. Direct gestart en zo, na anderhalve maand stilstand. Ik hoorde een vaag gebrom (was dus gaatje in de uitlaat, kon niet juist localiseren waar!) en dan maar een klein ritje op het industrieterrein gemaakt. De brom werd opeens immens luid, ik keerde direct terug: het was alsof ik op een èrg vette Harley zat, of in een sjonnie Golfje!
Thuis even onder de auto gekeken en ik zag dit :
Denken jullie dat dit met een ‘selfmade’ tussenstukje weer verholpen is (waarmee ik wel een selfmade dealertussenstukje bedoel ) en is het evt. mogelijk dit met iets tijdelijk te dichten, zodat ik er mee naar de garage kan rijden??
Toen ik dus toch geïmmobiliseerd was, wou ik ondertussen iets ‘nuttigs doen’. De neus (waar de roest zit) zit nu onder een fèlrode laag roestomvormer (geen foto van) die ik later zwart ga spuiten.
De reservaband had ik in 1998 een ‘makeover’ gegeven met zwarte antiroestverf, maar nu begon er toch weer wat door te komen. Ik heb een auto-anti-roest-primer uit t rek gehaald (ik heb een overeenkomst met men vader dat ik ‘m alles terugbetaal nà de zomer) en heb deze vervolgens van een grijs laagje voorzien, voor een half-uur durend werkje vind ik het wel redelijk geslaagd:
Na deze primer ga ik het geheel eens opschuren en van een iets lichtere (Duplicolor) lak voorzien, ik geloof dat het lichtgrijs uit dat assortiment goed overeen komt met het originele kleur.
edit: pas nu ik er over nadenk heb ik de misse kant van het reservewiel een nieuw laagje kleur gegeven, die andere kant zie je wel, deze niet ops: