kan niet echt uit het schema wijsmaken dat als je versleten remvoeringen hebt, ook dit lampje gaat branden?
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
daaristieweer,wiedurft schreef:kan niet echt uit het schema wijsmaken dat als je versleten remvoeringen hebt, ook dit lampje gaat branden?
Zou niet mogen omdat de sensor op de as / wiellager zit
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Nee kwam ik ook net achter. Hoop niet dat de ecu naar de maan is, want waar vind ik die…
Contacten al schoongemaakt, en gecontroleerd.
Weet alleen nog niet hoe precies de bekabeling loopt. Loopt er ook nog iets via het rechtervoorspatbord, of komt alles binnen via de zekeringkast.
probeer ook de volledige schema;s even te downloaden.
De ecu van de motor zit onder de bijrijdersstoel; de ABS-compu zit onder de bestuurdersstoel.
Schema van ABS:
http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/bx_schema_6_1987_4.html
Ich bin ein Breaker
ik heb evt. nog wel een abs computer voor je denk ik
Grappig Karel, bedoelde meer het antwoord van JTD… haha.
Vandaag het eea gemeten:
2 op ecu krijgt spanning. heb ook massa op op 1 en 8
als schema
Contact uit, gemeten op relais:
blauw 11,6 volt, geel massa, groen ongeveer massa, grijs massa, bruin massa.
Contact aan, gemeten op relais:
blauw 0,7 volt, geel 0,7 volt, groen 11 volt, grijs massa, bruin massa.
relais schakelt wel, alleen te weinig spanning, groene schakeldraad gaat ook goed via contact, en de massa vanuit ecu(8), bruin op het relais.
Zekering 14 van 25 Ampere is goed, en als ik daar meet, staat daar ook maar 0,7 volt op. Het relais krijgt de schakelvoeding vanuit de zekeringen kast op positie4 witte draad afkomstig van contactslot. Met een rood schuifstekkertje kan je deze voeding onderbreken. Als ik dat doe, gaat het relais inderdaad schakelen. Met het groenedraadje los, meet ik op de zekeringenkast 11,6 volt, zoals het volgens mij gewoon hoort.
Is de geschakelde draad, de gele dan volgens mij, ergens stuk en maakt ie kortsluiting met massa ergens?
Raar hoor, iemand een idee?
heb je het relais zelf al doorgemeten, die kan net zo goed een weerstand geven en dus stuk zijn.
Relais nagemeten en is goed. Ook vervangen door een ander.
Wat meten jullie dan op zekering 14? gewoon 12 volt lijkt mij.
Kan er met de pet niet bij, dat de spanning verlaagd word naar een kleine 1 volt.
Kan iemand nog even met me mee denken/kijken op het schema?
ECU word gevoed op positie 2, rechtreeks van contactslot, zit op zekeringkast een dubbele draad op positie 4B1 op de 3ekolom.
van ecu pos 8 komt een + die relais laat schakelen en het relais stuurt een + door van 5N5 naar 5N3. Dat dit goed gaat ziet ABS ecu op positie 3 die dan niet meer aan massa ligt, positie 18 die dan via weerstand aan massa ligt en positie 20 krijgt een + door van positie 3. Positie 27 krijgt ook een + omdat deze doorgeschakeld is met positie 3, die dan door diode niet gaat branden.
Hoe kan het nou zijn dat als het relais schakelt ik nog maar na het relais 1 volt overhoud?
Staat er voor het relais dan nog wel 12 volt? En is het relais inderdaad bekrachtigd, dwz wat meet je over 5N1 en 5N2?
Als op 5N5 12 volt staat en het relais bekrachtigd is, dan hoort op 5N3 ook 12 volt te staan. Anders is het relais of de stekker daaraan niet goed. Is het contact waar je aan meet wel schoon genoeg? Een scherpe meetpen doet wonderen.
Vuile stekkers, verteerde draden (onder de motorkap)?
Doe ook eens een stroommeting; als de spanning in elkaar zakt kan er óf een grote weerstand zijn (bijv. een zo goed als defecte zekering) óf een enorme stroom lopen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Staat er voor het relais dan nog wel 12 volt? En is het relais inderdaad bekrachtigd, dwz wat meet je over 5N1 en 5N2?
Als op 5N5 12 volt staat en het relais bekrachtigd is, dan hoort op 5N3 ook 12 volt te staan.
staat toch al vermeld
van ecu pos 8 komt een + die relais laat schakelen en het relais stuurt een + door van 5N5 naar 5N3. Dat dit goed gaat ziet ABS ecu op positie 3 die dan niet meer aan massa ligt…
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
daaristieweer,wiedurft schreef:Kan iemand nog even met me mee denken/kijken op het schema?
en als je nou eens de abs ecu loskoppeld en je zet rechtstreeks vanaf de accu 12v op pen 8 van de stekker (of op 5N1); wat meet je dan op de 5N3 van het relais ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:
staat toch al vermeld
Hoe kan het nou zijn dat als het relais schakelt ik nog maar na het relais 1 volt overhoud?
Ich bin ein Breaker
er staat aardig wat ge quote:
Ik heb het alleen zo omschrevenomdat er een doorlus is van het lampje op contact 3 20 en 27 op de ecu. Het voltage van 1 volt op deze punten kan ik niet bevatten, vandaar die grote uitleg.
Op een ander linkje vermeld in dit topic door karel
www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/bx_schema_6_1987_4.html
, staat een electrisch schema, waar 20 en 3 niet aan elkaar gekoppeld zijn, vandaar.
Had gehoopt dat iemand zou zeggen, ja oh die daar zus zo.
[/url]
Wat je op de poten bij het lampje (20 en 27) meet is irrelevant.
Op poot 3 verwacht je een voedingsspanning van 12 volt aan te treffen als er tenminste op 5N1 12 volt (en op 5N2 een 0 spanning) meetbaar is.
Als het relais niet bekrachtigd is hangt deze aan de massa.
Is de massa-aansluiting van de ECU wel goed (ik denk het massapunt onder de linker voorstoel)?
En doet je meter wel wat je verwacht?
Ich bin ein Breaker