1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Koelproblemen met de Eminence Grise
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 21 januari 2009 02:11 AM

Mensen denk aub eens even met me mee voor ik de boel los ga trekken.

Ik heb het probleem met de TRD dat ze na een kilometer of 40 snelweg te warm loopt.
Het gele temperatuurlampje gaat aan, en dat gaat pas uit als ik de kachel even vol aan zet.

Als het heel koud is, dan gaat het wel goed.
Ik heb bijvoorbeeld met kerst 1450km naar Hongarije gereden, en dat was geen probleem.

Het maffe is dat ik dit van de zomer ook heb gehad, maar toen was het 30+ graden
Ik heb er toen een andere ventilator sensor in gezet maar dat hielp niet.
Ik heb toen een poosje met de fans continu op langzame stand doorverbonden gereden.

Van de zomer had ik ergens een lekje in het koelsysteem, en toen heb ik er zo’n busje lekdichter ingegooid, zou dat het probleem zijn?

Ik heb de thermostaat er uitgehaald, dus dat kan het niet zijn.


Nou had bedacht dat het twee dingen zouden kunnen zijn:

1. de radiator bevriest op kortere stukken snelweg en dus is geen circulatie meer in het grote circuit.
(pro: de radiator is ijskoud als het gebeurt/con: bij -15 werkt het wel…)

2. er zit een verstopping in het koelsysteem.
(pro: ik heb er rommel ingegooid + de radiator is koud/con:de radiator word wel weer warm als je even wacht)


Ik wilde het volgende doen:

1. ik tap de koelvloeistof af en doe er nieuw in: zou er voor moeten zorgen dat de radiator niet meer bevriest.

2. als dat niet helpt haal ik de radiator er uit en kijk of die dicht zit.


Tips en annekdotes uit jullie eigen sleutelervaringen zijn erg welkom!
Bijvoorbeeld: hoe kun je kijken of er iets dicht zit in de rest van het koelsysteem?

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 21 januari 2009 02:43 AM
  [ # 1 ]

Die anti-lek korrels zijn alleen geschikt als noodoplossing. Het is een snelle en goedkope oplossing voor een lek maar op de langere termijn brengt het ellende, zeker als je er heel veel in hebt gemikt. Het spul gaat zich op den duur settelen op relatief koele, smalle plekken en op uiteinden waar het koelwater minder snel stroomt.

Reken er maar op dat er bruine pap met zwarte stipjes uit je koelsysteem komt… En dat er na een tijdje rijden met schone vloeistof lekken tevoorschijn komen. (Die je deze keer natuurlijk wél op de goede manier oplost).

Een paar keer goed doorspoelen dus en de lekken écht oplossen, dan is het probleem vermoedelijk opgelost.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 21 januari 2009 02:50 AM
  [ # 2 ]

Die anti-lek korrels zijn alleen geschikt als noodoplossing.

Alleen als noodoplossing als je je auto naar de sloop aan het rijden bent. Voor de rest nooit doen.

Heb je de thermostaat al gecontroleerd/vervangen? Als die rot is, kan de circulatie in de grote kringloop niet optimaal zijn.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 21 januari 2009 11:23 AM
  [ # 3 ]

Voor de leek: wat is de goede manier om een lek toe te maken dan?

Alvast bedankt,
Pieter

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 21 januari 2009 11:36 AM
  [ # 4 ]

Ik zou eerst alles doorspoelen zoals je zelf al aangeeft. Als het dan nog niet over is zou ik de waterpomp verdenken.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 21 januari 2009 02:27 PM
  [ # 5 ]
BunnY schreef:

Voor de leek: wat is de goede manier om een lek toe te maken dan?

Alvast bedankt,
Pieter

Het lekkende onderdeel vervangen.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 21 januari 2009 05:45 PM
  [ # 6 ]
Midfriesland schreef:
BunnY schreef:

Voor de leek: wat is de goede manier om een lek toe te maken dan?

Alvast bedankt,
Pieter

Het lekkende onderdeel vervangen.

En daar is geen woord chinees aan Mr. Green

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 21 januari 2009 06:29 PM
  [ # 7 ]

Re: Koelproblemen met de Eminence Grise

JanvB schreef:

Ik heb de thermostaat er uitgehaald, dus dat kan het niet zijn.


Zoals al was aangeven. Als je je KVS gaat verversen inderdaad even het koelsysteem spoelen. Even een paar gieters water er doorheen of de tuinslang erin hangen. Zorg wel dat het water er niet met hoge druk uitkomt.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 22 januari 2009 01:28 AM
  [ # 8 ]

Ik zou onder andere de waterpomp eens checken. Het lijkt me het meest op een circulatieprobleem, wat je inderdaad heel goed zelf veroorzaakt kan hebben met de “lekstop”.

Bar’s leaks en aanverwante zooi: NOOIT doen!!
In ieder geval je koelsyteem legen en spoelen, spoelen en nog eens spoelen. En dan hoop ik dat je nog niets terminaals hebt veroorzaakt in de cylinderkop - want daar krijg je dus ook circulatieproblemen van.

Verder is het weghalen van de thermostaat geen goed plan, zeker niet bij een diesel. Bedrijfstemperatuur is erg belangrijk voor het welzijn van je motor, en ook voor de prestaties natuurlijk.

Advies: niet meer rijden, eerst op onderzoek uitgaan… Hoewel dat vast makkelijker gezegd dan gedaan is Rolling Eyes

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 22 januari 2009 01:30 AM
  [ # 9 ]

Re: Koelproblemen met de Eminence Grise

Autofan schreef:
JanvB schreef:

Ik heb de thermostaat er uitgehaald, dus dat kan het niet zijn.

Even een paar gieters water er doorheen of de tuinslang erin hangen. Zorg wel dat het water er niet met hoge druk uitkomt.

ConfusedConfusedhuh huh

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 januari 2009 01:32 AM
  [ # 10 ]

Heb je al eens gekeken of je borrels ziet in de vloeistof als je de “radiateurdop” eraf haalt en de gaskabel aanspant?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 22 januari 2009 01:41 AM
  [ # 11 ]

zit er wel kvs in en geen water? (ivm bevriezing)

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 januari 2009 04:19 AM
  [ # 12 ]

Mensen die water in hun koelsysteem gooien moeten verplicht Opel rijden vind ik…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 22 januari 2009 11:24 AM
  [ # 13 ]
karel schreef:

Mensen die water in hun koelsysteem gooien moeten verplicht Opel rijden vind ik…

Daar zal ik geen oordeel over geven, maar verstandig is het niet! Maar aangezien kvs kan niet bevriezen tot -22….

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 22 januari 2009 11:41 AM
  [ # 14 ]

Heb je wel eens gezien wat een bruine drab water in je koelsysteem wordt, echt om te janken is het.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 22 januari 2009 12:01 PM
  [ # 15 ]
knäckor schreef:

Heb je wel eens gezien wat een bruine drab water in je koelsysteem wordt, echt om te janken is het.

Ja!

En de kvs was:

Als dat het geval is! goed spoelen met reinigingsmiddel!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook