Ik heb een berlingo 19D uit 1999 en m’n wisser op de achterruit
doet niets meer. Het is een model met 1 enkele achterklep.
Eerst begon hij wat te haperen ( draaide met schokjes ) maar nu doet hij al een hele tijd niets meer. Ik veronderstel dat de motor stuk is.
Hoe krijg ik de binnenbekleding van de achterklep af. Ik denk dat het met van die klipjes erop geklikt is maar ik breek niet zo graag verder voor ik zeker ben
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
schop
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
aan de onderkant van de klep ( langs binnen ) zitten 2 handgrepen om de klep naar beneden te trekken.
Op deze handgrepen zitten afdekkingen die je er kunt afwippen met een kleine schroevendraaier.
Daaronder zitten Torxboutjes die je moet losdraaien.
De rest is inderdaad los te klikken.
Edit : zo is het toch bij onze partner eveneens van 1999.
Suc6
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
ahaaa Dat gaan we morgen eens bekijken
Thx
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Lang geleden dat ik hier nog iets gepost heb…
Ik heb de afdekplaat er idd gemakkelijk af gekregen. Vandaag
heb ik eindelijk een motor gevonden bij de autoafbraak.
Het probleem van het defect was duidelijk zichbaar…
Maar vandaag wanneer ik de oude motor wou demonteren stuitte ik toch op een probleem….
Hoe krijg je die “bouten” los?
En hoe haal de draadstang door de ruit? Het lijkt ook of die nogal stevig vast zit. Ik zou niet graag m’n achterraam slopen
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Niemand een idee?
Dit moet toch al iemand vervangen hebben ? (één van de meest vervangen onderdelen van een berlingo?!)
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Euhh, ik geloof dat er een seegerring aan de buitenkant zit.
Die zou er met zo’n punttang uit te lichten zijn.
Dan kan het asje voorzichtig naar binnen getikt worden.
Niet de schroefdraad van wisserbevestiging beschadigen.
Bij opnieuw in elkaar zetten een beetje lagervet gebruiken.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Bedankt voor de tip!
Weet er nog iemand hoe het zit met die bevestiging van de motor aan de binnenkant van de achterklep?
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Euhh, ik vermoed dat als alle boutjes eruit zijn, de achterwissermotor alleen nog aan de as door de ruit hangt.
Deze zou dan na verwijderen van de seegerring met enig beleid naar binnen getrokken moeten kunnen worden.
Ja, ik weet dat het een beetje wollig klinkt, maar ik heb het nooit bij een Berlingo gedaan.
Overigens zou ik eerst de achterwissermotor eruit gehaald hebben,
en even gedemonteerd om te zien wat er loos was, alvorens er een bij de autoafbraak te halen.
Er is altijd een kans dat hij eenvoudig gerepareerd kan worden..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Kijk… ik heb wat opzoekwerk gedaan om je trachten te helpen om het eea duidelijk te maken.
Zie hier.
Als je de tekening aanklikt wordt deze groter.
Nr 2 op de tekening wordt aangegeven als zijnde een moer….
Hoop dat je er wat mee bent.
Succes !
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Je hebt gelijk Charlie, een moer ipv een seegerring..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
BIG charlie schreef:Kijk… ik heb wat opzoekwerk gedaan om je trachten te helpen om het eea duidelijk te maken.
Zie hier.
Als je de tekening aanklikt wordt deze groter.Nr 2 op de tekening wordt aangegeven als zijnde een moer….
Hoop dat je er wat mee bent.
Succes !Greetz
BIG charlie
Heel erg bedankt !!
Die nr 6 dat zijn verdorie popnagels
Hoe komen ze nu daarbij om een motor met popnagels vast te zetten
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Ruitenwisser achter
popnagels gebruik je meestal, als je b.v. geen moertje op de achterzijde kunt monteren. En als ik het zo zag, kan dat wel kloppen op die plek.
Gelukkig is het uitboren van een popnagel + het trekken van een nieuwe nagel niet zo heel veel werk. Moet je vast lukken.
M’n ruitenwisser zit er in
Het ging allemaal veel makkelijker dan gedacht. Wanneer je de popnagels uitgeboord hebt en de bout losdraait die de ruitenwisser op z’n plaats houdt kan je de motor gewoon door de ruit halen. De montage verliep ook vlekkeloos. Maar… de stekker van m’n berlingo past niet op de motor.
Stekker van berlingo: 4 kabels. 2 x grijs = 12v permanent + 1xgrijs+geel= puls van +/- 10v
Stekker die nog op de huige motor zit:
Nu, moet dit toch aan te sluiten zijn met wat knip-en-plakwerk Maar heeft iemand een idee hoe? Ik heb geen idee over de kleurencodes.
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Er is een modificatie geweest bij het vervangen van de achterruitenwisser.
Van mijn Dealer kreeg ik een nieuwe steker en deze info:
Vervang de betreffende steker van de kabelboom van de achterklep, door een steker met referentie 6541P2 en verwijder de nok op deze steker om hem te laten passen in de aansluiting op de motor.
Voor de contactpennen in de steker gebruik referentie 6541E7 (3 stuks).
Monteer de pennen in de steker als volgt:
Oude steker———- Nieuwe steker
pen1 ———————- pen2
pen2 ———————- niet gebruiken
pen3 ———————- pen1
pen4 ———————- pen3
Succes
Groet
Jean
Bedankt voor de uitleg! Morgen gaan we dat eens fixen
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.