




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik zit er al een tijdje aan te denken om de ventilatoren in de CX zelfdenkend te maken, zodat ze ook ná afgeschakeld contact door blijven draaien.
De CX is een warmlopend blok, en met stadsritten slaat(n) de ven(‘s) regelmatig in.
Wanneer ik in zo’n situatie kort de auto uitzet, en nadien weer instap en start, slaat de ven altijd aan.
De temperatuur loopt kortstondig op, omdat er geen rijwind is en de pomp niet loopt..
Heeft het zin om de ven’s dan zelfdenkend te maken; de waterpomp loopt immers niet door bij afgeschakeld contact…?
‘Spirit of avant-garde’





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik geloof dat de algemene wijsheid is dat het geen zin heeft als de waterpomp niet doorloopt. Je koelt dan immers alleen het water in de radiator, het blok blijft warm.
Overigens heb ik ook in augustus in Italie nooit gehad dat de temperatuurmeter in het rood komt als je na een korte tijd weer start, dus het lijkt er niet op dat de temperatuur echt te hoog wordt.
heeft weinig zin: het water wordt niet meer rond gepompt (deze wordt immer aangedreven door een riem/band/v-snaar). dus alleen het water in de radiateur wordt gekoeld terwijl het rondom het blok heet blijft.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.











Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Maar waarom koelt een xm of xantia dan wel na? Het lijkt mij ook dat je een natuurlijke circulatie krijgt in het blok, warmte wil immers omhoog. Je zou ook nog aan een elektrisch pompje kunnen denken.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Maar na het starten kan hij wel meteen met koud water beginnen pompen als de fan even blijft nablazen? Is dat niets?











Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dat is zeker iets, en tijdens het nakoelen gaat er ook wat wind over het blok.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
gewoon de voedingsspanning permanent schakelen, probleem opgelost.
Te warm, blijft blazen, bij draaiende of niet draaiende motor…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Waarom zou je daar aan gaan sleutelen? Niet een algemeen probleem dat die blokken overlijden. Zou zorgen voor een vers koelcircuit met goeie radiator en het verder zo laten.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980