3 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
diversen SM motorblok
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 januari 2009 06:06 PM
  [ # 31 ]

Inderdaad: het gaat er om dat ie véél robuster is. Dat hydraulische valt mee, feitelijk demp die oliedruk (volgens mij) alleen het ” slaan” van de ketting.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gjspan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-10-2008

- SM 2,7IE
Gepost: 23 januari 2009 06:09 PM
  [ # 32 ]

hoe dempt hij als er wel een terugslagblokkering op zit? De vertanding is robuuster dus daar zal hij toch wel achter blijven haken ipv dat het door de oliedruk gebeurt?

Al het goede duurt (heel) lang…..

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 januari 2009 06:34 PM
  [ # 33 ]

Ik weet , dit is een zwaar beladen discussie , maar nu wil ik toch wel even reageren .....

De DS spanner is een mechaniche spanner ( er zit al een veer in ) die door olie GESMEERD wordt .

druk ( dus kracht) kan hij NOOIT opbouwen daar de capilaire opening in het deel dat op het blok staat KLEINER is dan de opening vooraan op de geleidingsschoen . Bedoeling bij de DS is om daar de ketting te smeren !!!

Dus moet je in je “banaan” ook een gleuf maken opdat de olie aan de ketting zou raken .

Kan je volgens mij beter “gewoon ” droog de DS spanner monteren en de “Maserati modificatie” toepassen door een klein gaatje te boren in het hoofd oliekanaal dat dan olie op de ketting en geleidingsschoen spuit .

Dit doe je met een speciale boormal die ik wel bezit en dus wel even wil uitlenen Smile

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 januari 2009 06:44 PM
  [ # 34 ]

Volgens mij is het uitgaande gaatje kleiner dan het ingaande waardoor de olie weldegelijk de spanner een beetje aanduwt zodat ie niet terug kan doordat er een kolommetje olie achter staat.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 januari 2009 06:57 PM
  [ # 35 ]

En welke van de drie mogelijke DS spanners moet je nu gebruiken ???

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 januari 2009 07:05 PM
  [ # 36 ]

Ik zou , als ik moest kiezen (maar dat hoef ik niet) de Ds spanner met die originele aandrukunit monteren en daar een gat in maken voor olie.
Dan loopt de ketting mooi langs de spanner. De Yuri spanner zeg maar:

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
gjspan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-10-2008

- SM 2,7IE
Gepost: 23 januari 2009 08:21 PM
  [ # 37 ]
wbogaerts schreef:

Ik weet , dit is een zwaar beladen discussie , maar nu wil ik toch wel even reageren .....

De DS spanner is een mechaniche spanner ( er zit al een veer in ) die door olie GESMEERD wordt .

VRAAG 1: wordt de drukkracht van de spanner door de veer bepaald of door de hydraulische aansluiting?

Vraag 2 :Wat heeft de smering nodig? het inwendige (veer) of komt uiteindelijk de olie uit de kop waarmee het contactpunt met de ketting wordt gesmeerd?

 

druk ( dus kracht) kan hij NOOIT opbouwen daar de capilaire opening in het deel dat op het blok staat KLEINER is dan de opening vooraan op de geleidingsschoen . Bedoeling bij de DS is om daar de ketting te smeren !!!

Dus moet je in je “banaan” ook een gleuf maken opdat de olie aan de ketting zou raken .

Kan je volgens mij beter “gewoon ” droog de DS spanner monteren en de “Maserati modificatie” toepassen door een klein gaatje te boren in het hoofd oliekanaal dat dan olie op de ketting en geleidingsschoen spuit .

Zeg je hier dat de DS spanner dus op zichzelf werkt en voor zijn spanfunctie geen olie nodig heeft?

En als ik toch de banaangeleider plaats zoals Waterman771, heb ik ook geen contact tussen ketting en de kleine kop van de DS spanner en hoeft die dus ook niet gesmeerd te worden van binnenuit?

En als ik dus niet van binnenuit hoef te smeren hoeft er dus ook geen oliekanaal vanuit het Big End geboord te worden?

En als ik het 1 mm gaatje voor de olie op de spanner al in het blok heb laten boren dan heb ik dus nu alleen een zelfstandig werkende DS spanner nodig en moeten er alleen 2 gaatjes geboord worden waar de spanner gemonteerd gaat worden?

Dit doe je met een speciale boormal die ik wel bezit en dus wel even wil uitlenen Smile

Dank voor de mogelijkheid maar zoals gezegd heb ik reeds het gaatje in mijn blok zitten

Walter

W

Wat ik dus niet snap is dat er overal over hydrauliekolie wordt gesproken en dat de spanner niet spant op het moment dat er geen oliedruk zou zijn. wat ik van jou begrijp heb je dus alleen geen smering vanuit de kop van de DS spanner


Ik denk dat ik in een apart berichtje nog maar eens een samenvatting maak…......

Oh ja, alles in het rood heb ik (Gert-Jaap) erbij geschreven

Al het goede duurt (heel) lang…..

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 januari 2009 09:25 PM
  [ # 38 ]

Ik ben en blijf van mening dat er weldegelijk oliedruk nodig is om de DS spanner haar werk goed te laten doen, want het veertje heeft maar beperkte kracht. Daarbij is het zo dat als bij een ds met ranzig blok de olietoevoer naar de spanner geblokkeerd raakt de ketting behoorlijk gaat rammellen. Daarmee is (naar mijn bescheiden mening) toch wel wat bewezen.

Overigens heeft de binnenzijde van de banaan op mijn motor een geul en een gaatje waar de olie vanuit de spanner mee op de ketting terecht komt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 januari 2009 09:36 PM
  [ # 39 ]
wbogaerts schreef:

En welke van de drie mogelijke DS spanners moet je nu gebruiken ???

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 januari 2009 09:55 PM
  [ # 40 ]

Die van Sachs. De enige goede, van het model zoals op mijn motor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 23 januari 2009 10:27 PM
  [ # 41 ]

Halo,
De Yuri spanner gaat niet op elk blok.
Die gaat enkel maar op het nieuwe blok.
Ik bedoel met die bannaan er tussen.
Ik heb geassisteerd bij het boren van mijn(oud blok) en als ik de banaan gemonteerd had,kon de sachs spanner maar gedeeltelijk meer op het platte vlak.Dus bij mijn blok en bij dat van citrods, is enkel de spanner gemonteerd zonder de banaan,want dat gaat niet. trouwens die van citrods,is geplaatst door VDL,en die heeft het al dikwijls genoeg gedaan,dacht ik!
Verder heb ik mijn sachs spanner in mijn handen gehad, en kan ook niet geloven dat dat veertje alleen de ketting gespannen houd. Wink

Profiel  
 
gjspan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-10-2008

- SM 2,7IE
Gepost: 24 januari 2009 04:40 PM
  [ # 42 ]

Is er iemand die wellicht een oude versleten DS spanner heeft liggen en hem anders weggooit? Heb toch inspiratie gekregen Very Happy Very Happy maar moet dat eerst maar eens op een oude spanner testen. Wink

Al het goede duurt (heel) lang…..

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 24 januari 2009 07:47 PM
  [ # 43 ]

Prijs van zo een sachs spanner is hier bij ons 36 €!
zie hier een beeld van een montage op mijn type 1 blok.

En nhier de spanner van sachs.

Profiel  
 
gjspan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-10-2008

- SM 2,7IE
Gepost: 25 januari 2009 10:44 PM
  [ # 44 ]

Ben even op de sneup geweest naar een DS spanner en eentje gedemonteerd (viel nog niet mee met ingebouwde motor, en ik kon alleen van boven bij) uiteraard met toesteming van de eigenaar.  Kan ik in ieder geval even passen…....

Hierbij de spanner, merk BRAMPTON, is dit eentje die minder goed is dan de SACHS Confused:

Zwakste schakel bij deze spanner lijkt mij het bodemplaatje van het binnenbusje, deze zit geklemd in de bus en kan in principe bij grote druk van de veer er uitschieten en dan werkt het ratelmechanisme niet meer…....


Waterman, wat maakt de Sachs de betere Confused:
Waterman, heb je wellicht nog foto van spanner los,met inkijk in de openingen van het basisblok Confused:  De blokkeerpen van de Sachs is apart, dan kan ik even zien hoe het er uit ziet. BVD.

Ik ga eens kijken of er zwaardere veren te verkrijgen zijn

bogaard77 schreef:

Volgens mij is het uitgaande gaatje kleiner dan het ingaande waardoor de olie weldegelijk de spanner een beetje aanduwt zodat ie niet terug kan doordat er een kolommetje olie achter staat.

In de spanner die ik gedemonteerd heb is dit niet het geval. Hier is de inlaat kleiner dan de uitstroomopening

Al het goede duurt (heel) lang…..

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 25 januari 2009 11:13 PM
  [ # 45 ]
bogaard77 schreef:

Volgens mij is het uitgaande gaatje kleiner dan het ingaande waardoor de olie weldegelijk de spanner een beetje aanduwt zodat ie niet terug kan doordat er een kolommetje olie achter staat.

dit klopt niet heb zo’n spanner gezien… en het uitgaande gaatje is wel degelijk groter dan het ingaande.

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
 
3 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook