In andere topics wordt zo nu en dan geschreven over de koersvastheid van de C4GP. De één die zweert bij lagere bandenspanning omdat dan de koersvastheid omhoog gaat, anderen vinden de auto dan te springerig bij dwarsrichels. Anderen gooien de bandenspanning juist omhoog maar ik ben zo langzamerhand de draad een beetje kwijt. Ik weet wel dat ik de afgelopen dagen toch de hele rijbaan wel nodig heb om de auto op koers te houden.
Wie helpt mij, ik wi het nu wel eens weten, hoge(re) bandenspanning of juist lager ?
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Als je de koersvastheid wil verbeteren zal je het toch vooral in de geometrie van de ophanging moeten zoeken. Dingen als “toe-in” en “caster”. Maar dat regel je niet zelf eventjes. En dat regelt je garagist ook niet ‘eventjes’ want in de regel zit er geen verstelbare ophanging op consumentenvoertuigen voor caster.
Bandenspanning laag houden is in feite alleen maar meer brandstof verbruiken door de verhoogde rolweerstand.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Technoloog, jee doet je naam eer aan. Ook ik sta te boek als een technoloog alleen dan op een heel ander gebied, het lastige is dat ik vaak niet helemaal te begrijpen ben voor niet technologen.
Zou jij eens een poging willen doen om mij uit te leggen wat je bedoeld ?
Toe-in en caster zijn voor mij begrippen die ik niet dagelijks gebruik.
Graag je reactie
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Wiki doet wonderen…
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
tilanus schreef:Wiki doet wonderen…
google afbeeldingen anders ook…!
Verkocht, helaas schade gereden!
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
isook.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik heb al veel geprobeert met men bandenspanning. Bij hogere spanning verbruik je minder, slijten je banden minder snel en heb je een directer stuurgevoel.
Bij lagere bandenspanning (die ik nu heb 2.2 ongeveer) heb ik naar mijn gevoel veel MINDER last van zijwindgevoeligheid, MINDER last van springerigheid op dwarsnaden, BETERE filtering van kasseien (kinderkopjes in het nederlands, en hier ligt het vol in belgie)
Maar de auto stuurt wel iets waziger lijkt me.
Maar ik ben best tevreden over mijn lage bandenspanning. Toen ik terug kwam van onderhoud (dat erg slecht is gedaan, olie half vol ipv vol, zaken niet opgelost,...) voelde ik direct een groot verschil. Wagen was veel springeriger, mindere filtering,...) ze hadden de banden opgepomt tot 2.7 bar. Ik voelde direct het verschil. Dus het maakt wel degelijk iets uit.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik moet er nu aan denken, ik heb ooit eens gevolgd op het prius-forum.
En ook die wagen heeft enorm veel last van zijwind, daar kwamen ze ook tot resultaat dat de bandenspanning wat verlagen de moete kan zijn. Terwijl het meerverbruik beperkt bleeft tot 1-3 tienden van een liter.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Bedankt voor de antwoorden, ik zet hem aanstaande maandag maar eens op 2.2, ga ik kijken of me dat beter bevalt.
Dank je en ik laat horen wat mijn indrukken zijn.
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Probeer eens voor iets meer (2,5) dan achter (2,2)
Dat is de standaardinstelling op een C5 met 16”. Behalve als je beladen rijdt, dan wordt 2,5 achter aanbevolen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ik mis wel iets in deze discussie…...............bandenspanning is door de fabrikant voor geschreven…................dit is oa gedaan om het draagvermogen van een band te kunnen verzekeren, warm lopen bij hoge snelheden enz enz.
Maw je kan niet zo maar af gaan wijken van de waarde die de fabrikant heeft voor geschreven.
Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Hetgeen de fabikant voorschrijft is 1 zaak. Het is zeker niet altijd de optimale combinatie.
Ik zeg nu niet dat je je banden op 2 bar moet zeggen als de fabrikant 3 bar voorschrijft.
Maar in mijn geval staan ze op 2.2 bar en in men deur staat 2.4 bar.
Voor mij is er toch een duidelijk positief verschil. Ik heb nog geen enkel maar dan ook geen enkel nadeel ondervonden.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008
- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Te zachte banden zijn uiteindelijk nadelig voor de wegligging en verlengen de remweg
Dus niet gaan rijden onder de minimumspanning die op de portiersticker staat lijkt mij. Voor de GP met 17 inch is dat 2.5 rondom.
De optimale spanning voor mij met een gemiddelde belading is 2.8 rondom gebleken. Hierbij krijg ik de beste mix tussen comfort en wegligging en de minste last van windgevoeligheid
picassoke schreef:Hetgeen de fabikant voorschrijft is 1 zaak. Het is zeker niet altijd de optimale combinatie.
maar de voorschriften van een fabrikant zijn wel bindend…..............denk bv eens aan de product aansprakelijkheid
Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen
aerdt schreef:Te zachte banden zijn uiteindelijk nadelig voor de wegligging en verlengen de remweg
Dus niet gaan rijden onder de minimumspanning die op de portiersticker staat lijkt mij. Voor de GP met 17 inch is dat 2.5 rondom.
De optimale spanning voor mij met een gemiddelde belading is 2.8 rondom gebleken. Hierbij krijg ik de beste mix tussen comfort en wegligging en de minste last van windgevoeligheid
Volledig mee eens.
Het is gewoon zo, de auto is voor wind erg gevoelig.
In bezit van C4P Exclusive Gris Aluminium 2.0 automaat benzine.
215/50/r17” velgen type Scandola zomer.
205/55/r16” velgen type Dezent V winter.
Ach ja, we hebben in onds koude kikkerlandje zoveel voorschriften dat je daar toch niet altijd helemaal aan kunt voldoen. Een kleine afwijking is mijns inzienss geen probleem. als je de bandenspanning halveert of verdubbeld, tja dan kun je ongewenste en onverwachte effecten krijgen
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus