Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Daar begint het wel op te lijken….
Re: Koukleumen in de file?
TR6fan schreef:markil schreef:De laatste dagen had ik al het idee dat de kachel in casu de climate control wat raar werkte. Ik wist niet precies wat; tot vanochtend. De verwarming werkt goed als ik rij. Om precies te zijn boven de 20km. Rij ik langzamer of sta ik stil, verwijnt de warme lucht en wordt er koele/koude lucht naar binnen geblazen. Ook als ik om 28 graden vraag, wordt de lucht warm boven de 20km. Sta ik stil dan wordt de lucht weer koud.
Bijzonder lastig ook als je snel de voorruit niet alleen wil ontwasemen, maar ook ontdooien.
Mijn vraag is of ik de enige ben met dit verschijnsel of zijn er meer lotgenoten? En voor degene die het echt niet weten, wordt het testen.
Ik heb hier ook last van. Gelukkig sta ik niet dermate vaak in een file dat het me stoort. Ik rij ook op gas, is het wellicht alleen een probleem bij LPG rijders?
Heeft iemand enig idee hoeveel warmte de LPG drukregelaar=verdamper vraagt?
Het volgende scenario schoot me nl. door het hoofd: Door “rijden” in file in vrieskou met veel stationair draaiende motor daalt de watertemp vanwege 3 warmte verbruikers: interieur verwarming, warmte afgifte aan buitenlucht (convectie via motorblok, slangen, igv nog open thermostaat de radiator, etc.) en de LPG verdamper. Interieur verwarming bij C4GP in vrieskou zal ook wel wat warmte vragen! Als de watertemperatuur maar voldoende daalt zal de verwarming waarschijnlijk uitgeschakeld worden. Als de verdamper dan ook de nodige warmte vraagt is dan de warmte productie wellicht gelijk aan het gebruik. Met als gevolg dat de watertemperstuur niet meer stijgt en de interieur verwarming dus niet ingeschakeld wordt.
Misschien wordt de interieur verwarming ook wel zover geknepen (dus niet geheel uitgeschakeld) dat de temp niet verder daalt, maar ook niet stijgt! Pas wanneer er weer gereden wordt en er dus meer warmte geproduceerd wordt stijgt de watertemperatuur weer en kan de verwarming weer aan.
Wellicht wordt de watertemp ook wel op een ongelukkige plek gemeten, bv net bij instroom van koel water vanuit de verdamper. Waardoor gemeten temp lager is dan echte temp.
Jammer dat er geen watertemperatuurmeter in m’n C4GP zit . . .
Citroën C4 Grand Picasso 1.8 LB LPG