Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Beste mensen,
Ik ben bezig mijn DS te restaureren (een meerjarenproject). Ze is al behoorlijk gestript; momenteel haal ik alle oude vieze bekleding van het passagierscompartiment en de kofferbak af om het daaronder kaal te maken, te controleren op roest en weer in de RX te zetten.
Alles wel, maar tijdens het wegschuren van alle oude zooi (lijmresten e.d.) vroeg ik me af of hier nog ongezonde materialen zoals asbest in de DS verwerkt zijn, die je dus liever NIET wilt wegschuren. Ik weet dat de originele remblokken van asbest zijn, maar verder?
Um, het oude type hitteschild om de startmotor..
.komma
Interessante vraag fluidfreak,
ik heb me daarover ook weleens zorgen gemaakt bij DS restauraties. Vond bv de motorkapbekleding verdacht (waarvan je bij vervangen de restanten eraf schuurt….jee wat een stofbende), alsook de geluidsisolatie matten achter de alu platen in het motorcompartiment (alleen bij DS pallas geloof ik) en de uitlaatspruitstukpakkingen. O ja, en de oude koppelingsplaten.
Echter geen idee of hierin daadwerkelijk asbest in verwerkt is destijds.
Wie weet er meer van?
In oude remvoeringen en koppelinsplaten zit zeker asbest. Het slijtage stof wat hier vanaf komt is zo fijn dat je je daar niet te veel zorgen over hoeft te maken. Het gevaar van asbest zij de vezels.
Oude pakkingen bevatten ook asbest, daar zit meer gevaar in, want bij het breken daarvan komen de vezels wel vrij. Dus pakkingen proberen heel te houden. Ook helpt het om goed nat te houden met water.
Het materiaal van de wamte schilden weet ik niet, maar grote kans bij oude modellen dat daar asbest in zit.
Zolang je niet regelmatig in asbest stof zit, moeten we het gevaar ook weer niet overdrijven. De mensen die zijn overleden aan asbest, gaat mn om arbeiders in de scheeps industrie, die dus de hele dag in het stof zaten.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Egbert schreef:In oude remvoeringen en koppelinsplaten zit zeker asbest. Het slijtage stof wat hier vanaf komt is zo fijn dat je je daar niet te veel zorgen over hoeft te maken. Het gevaar van asbest zij de vezels.
Dit is niet waar: asbesthoudende remvoeringen (en i.h.a. frictiemateriaal) bestaat uit 40% asbest en bindmiddel (om de vezels vast te houden). Bij slijtage zullen de vezels en het bindmiddel vrijkomen. Dit zal een combinatie zijn van bindmiddel en asbestvezels. Deze vezels zullen dus bij remmen geen fijn stof worden, laat dit duidelijk zijn. De treksterkte van asbestvezels is drie keer zo groot als staal en ze zijn zeer klein, dat gaat dus niet zomaar kapot. Dus integendeel: ik zou willen beweren dat frictiematerialen vervangen (losse vezels aanwezig) gevaarlijker is dan een pakkingplaatje breken.
Overigens in firctiematerialen zit alleen maar Chrysoliet (witte asbest) verwerkt; dit is de minst schadelijke vorm. Blauwe- en bruine asbest zijn veel gevaarlijker. Het gevaar van de asbestvezels zit hem in de sterkte gecombineerd met de zeer grote lengte/diameter verhouding. Het menselijk lichaam is niet in staat deeltjes van deze dimensies tegen te houden voor het diep in de longen terecht komt cq te verwijderen als het zover is. Het immuumsysteem is vooral ingesteld op bolvormige verontreinigingen.
Egbert schreef:Zolang je niet regelmatig in asbest stof zit, moeten we het gevaar ook weer niet overdrijven. De mensen die zijn overleden aan asbest, gaat mn om arbeiders in de scheeps industrie, die dus de hele dag in het stof zaten.
Klopt, maar het is wel zo dat alles afhangt van kans en ook aanleg: één vezel zou al mesothelioom (longvlieskanker) kunnen veroorzaken. Het is inderdaad wel zo dat de meeste slachtoffers mensen zijn die gedurende lange tijd aan asbest hebben blootgestaan. De kans neemt toe met hogere concentratie en langere duur. Maar het is ook bekend dat in de buurt van Goor (Eternit) oud-arbeiders nog steeds nergens last van hebben terwijl er voorbeelden zijn van mensen die mesothelioom kregen jaren nadat een weg of oprit in de buurt verhard was met asbesthoudend afval.
Kortom: asbest is een materiaal waar je niet mee moet spotten. Zorg bij twijfel in ieder geval dat je in de buitenlucht werkt. Mondkapjes houden trouwens geen asbestvezels tegen.
In mijn ID19 uit 1966 zat in ieder geval asbest isolatiemateriaal verwerkt in de hitteschilden.
ted.kampen schreef:Dit is niet waar: asbesthoudende remvoeringen (en i.h.a. frictiemateriaal) bestaat uit 40% asbest en bindmiddel (om de vezels vast te houden). Bij slijtage zullen de vezels en het bindmiddel vrijkomen. Dit zal een combinatie zijn van bindmiddel en asbestvezels. Deze vezels zullen dus bij remmen geen fijn stof worden, laat dit duidelijk zijn.
Klinkt plausibel. Zo te lezen weet jij er echt iets van ( ik heb mijn kennis gebaseerd op mijn basis opleiding tot arts en heb mij verder niet specifiek in deze materie verdiept)
Maar voor zover mij bekend is het risico van een mesothelioom bij automonteurs van het oude stempel ( immers voor ik denk 1970 of iets in die buurt zat in al het voeringsmateriaal asbest) verwaarloosbaar. Weet jij daar iets over Ted?
Natuurlijk moeten we niet lichtvaardig met asbest omgaan, maar ik wil ook de grote paniek die er om asbest bestaat iets relativeren.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert schreef:Maar voor zover mij bekend is het risico van een mesothelioom bij automonteurs van het oude stempel ( immers voor ik denk 1970 of iets in die buurt zat in al het voeringsmateriaal asbest) verwaarloosbaar
Het laat mij nnu niet los:
Laden F, Stampfer MJ, Walker AM. Lung cancer and mesothelioma among male automobile mechanics: A review. Reviews on Environmental Health 2004; 19(1):39–61.
Dit artikel geeft aan dat er geen verhoogd risico op mesothelioom is bij automonteurs
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik heb tijdens mijn studie chemische technologie een keer een veiligheidsstudie uitgevoerd m.b.t. asbest, vandaar.
Ik heb nog nooit statistieken van mesothelioom bij automonteurs gezien maar ik kan wel gissen waarom (t.o.v.) ze minder risico liepen dan andere beroepsgroepen.
Mensen die met b.v. scheeps-, gebouw- of treinisolatie of in de chemische industrie hebben gewerkt hebben vaak met z.g. “losgebonden” asbest gewerkt zoals spuitasbest. Daarbij kwam nog dat in deze spuitasbest vaker het gevaarlijke blauwe asbest was verwerkt. Deze mensen waren vaak ook de hele dag blootgesteld.
Automonteurs hebben weliswaar vaak met frictiematerialen gewerkt maar in principe zijn dat systemen waarin de asbest “gebonden” is en dus niet loskomt zonder fysische bewerking. Alleen het verwijderen en schoonmaken van versleten voeringen bracht risico met zich mee door de losse vezels. De monteurs waren hier echter zeker niet de hele dag mee bezig, dus waren ook minder blootgesteld dan eerder genoemde arbeiders.
Daarbij is in frictiematerialen vrijwel zeker alleen het minder gevaarlijke Chrysoliet (witte asbest) verwerkt.
Je hebt helemaal gelijk: de paniek om asbest moet gerelativeerd worden.
Ik heb een keer tijdens mijn studie als vrachtwagenchauffeur bij de Campina gewerkt en zag een groep mensen in een cirkel om iets heen staan voor het koelcelgebouw. Ze hielden zeker 3 mtr afstand. Er was een stuk asbestisolatie vrijgekomen bij een aanrijding. Toen ik het stuk asbest opraapte om naar de afvalstoffen opslag te brengen stoof de groep uiteen van angst.
Asbest is gewoon 1 van de schadelijke stoffen die je bij het sleutelen aan je auto kunt tegenkomen, net zo goed als benzine, remvloeistof, LHS, LHM en gebruikte motorolie (ook verdacht kankerverwekkend trouwens). Gewoon verstandig mee omgaan.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Egbert schreef:Egbert schreef:Maar voor zover mij bekend is het risico van een mesothelioom bij automonteurs van het oude stempel ( immers voor ik denk 1970 of iets in die buurt zat in al het voeringsmateriaal asbest) verwaarloosbaar
Het laat mij nnu niet los:
Laden F, Stampfer MJ, Walker AM. Lung cancer and mesothelioma among male automobile mechanics: A review. Reviews on Environmental Health 2004; 19(1):39–61.
Dit artikel geeft aan dat er geen verhoogd risico op mesothelioom is bij automonteurs
Is dit ook het geval bij automonteurs van voor pakweg 1970?
De statistieken zouden gebaseerd moeten zijn op het aantal gevallen dat oud-automonteurs daadwerkelijk mesothelioom ontwikkeld hebben.
Dit zal nu ongeveer pas een compleet beeld op kunnen leveren omdat de ziekte 10-60 jaar na blootstelling kan ontstaan. Dus het zou goed kunnen zijn dat in 2004 wereldwijd nog maar 2 ex-automonteurs deze ziekte ontwikkeld hebben: nou, dat is dan verwaarloosbaar…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In de jaren 70 heb ik als jongetje van 10 jaar wel eens 2 dagen lang het asbesten golfplaten dak van de schuur thuis met de staalborstel van mos en korstmos ontdaan. Heb ik nu een verhoogd risico opgelopen?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Asbest is voornamelijk gevaarlijk bij bewerking er van, en dan voornamelijk waarbij asbest in (fijn)stof in de lucht komt. Dus het asbest warmte verdeelplaatje van het fornuis, of de hitteschermpjes onder de motorkap zijn op zich niet gevaarlijk totdat je er aan gaat zagen/slijpen/schuren. Daarentegen is remvoeringstof dus wel gevaarlijk lijkt mij.
Uit voorzorg is van overheidswege alle asbest als gevaarlijk bestempeld om elk risico (= mogelijke schadevergoedingen) te vermijden.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Leuke discussie! De conclusie is dus dat je alleen voorzichtig moet zijn met remvoeringen, pakkingen, en hitteschilden?
ik heb een paar jaar terug eens naar een programma gekeken over de asbestgevaren, wat en hoe is me niet bijgebleven. Wél een oude opname die ze toen lieten zien over een asbestfabriek. De gids liet alle procductieprocessen zien, en trok een kap van een machine open wat gepaard ging met een stofwolk graaide met zn hand door de machine en liet aan de omstanders de asbestvezels op zn hand zien geen handschoenen of stofkapjes te zien
als we toen wisten wat we nu weten…....
Ach, over 10 jaar komen we er achter dat chocopasta óók kankerverwekkend is