Hallo.
Na zelf al een eindje te zoeken op het probleem roep ik jullie raad in. Mijn 2 zussen hebben samen een Visa om te leren rijden, met dé 2-cilindermotor in. Heel fijn, alleen verbruikt ie sinds het begin 9 liter/100km en durft hij sinds kort wel eens stilvallen, niet echt ideaal om te leren rijden dus.
Autootje had 5 jaar stilgestaan, slechts 35.500km op de teller, net 25 jaar geworden deze maand. Benzinepompje was niet goed meer, eentje op gezet van 2CV dat bijna nieuw was, en rijden maar, 4000 km zonder grote problemen, alleen het verbruik was wat hoog, CO-waarde staat op 1,2 ongeveer, dus geen te rijk mengsel.
Het stilvallen gebeurt willekeurig, tijdens afremmen om bocht te nemen, tijdens berop rijden, tijdens gewoon rechtdoor rijden aan constante snelheid. Soms start hij met paar keer proberen direct, 1 keer moesten we hem naar huis slepen en starte hij maar de dag erna.
Wat ik al gedaan heb:
-carburator gedemonteerd en uitgekuist (in 1 sproeier zat klein vuiltje, vlotterkamer was helemaal proper
-andere ontstekingsmodule gemonteerd
-Hall-voelers op de bak verwisseld (3-draadstype)
-Signaal Hall voelers gemeten met een oscilloscoop (mooi beeld, allebei hetzelfde signaal, motor draaide op dat moment ook wel als een zonnetje)
-nieuwe bougie’s gemonteerd
-werking chokeklep en carburatorkleppen bekeken tijdens het draaien op stationair—-> alles zit mooi los en beweegt zoals het moet
-werking vacuümschakelaar gecontroleerd (schakelaar geeft door als je gas geeft, op stationair niet, dus werking ok)
-bougiekabels hebben geen scheurtjes, zitten goed vast op bobijn en bougie
Verder durft de Visa op constante snelheid in zijn 3de en 4de wel een klein beetje schokken ook
Zag wel dat op de luchtaanzuig die klep zit voor warme en koude lucht, naar warme lucht zit geen slang, is dit normaal en zou dit er iets mee kunnen te maken hebben?
Wat kan ik nog eens controleren?
Heb geen zin om direct alles te vernieuwen, dat kan iedereen, wil gericht naar het probleem zoeken.
Help-o-help specialisten
Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage
Ze zeggen wel dat als het kouder dan 7 graden celsius is, je de winterstand moet gebruiken. Als daar geen slang zit werkt die stand dus niet.
Zelf heb ik ook een 2 cilinder Visa gehad die niet stationair meer wilde draaien. Bleek er een, als ik mij niet vergis, een afsluiter van de stationairsproeier stuk te zijn. Het draad was afgeknapt en het zat aan de voorkant van de carburateur.
Slecht starten kan ook liggen aan een slecht functionerende bobine liggen. Misschien moet je vacuumslangen controleer op scheurtjes. En wordt er geen vals lucht aangezogen? Of de een verstopte benzine filter. Soms zitten die krengen ook wel achter bij de tank en worden ze nooit vervangen.
Een kwestie van zaken uitsluiten!
Valse lucht zou ook het eerste zij dat ik bij deze zou testen, is de carb luchtdicht op het spruitstuk geplaatst?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Valse lucht heb ik al gecontroleerd door met siliconenspray rond carburatorvoet en slangetjes te spuiten. Als hij daar valse lucht trekt hoor je dat direct aan het draaien van de motor en hij draait nog net hetzelfde.
Wat de afsluiter betreft waar het draadje op zit, ofwel is deze helemaal open of helemaal toe dacht ik, kan het zijn dat die de ene keer wel opentrekt en de andere keer niet? Of dat die maar half open gaat?
(Heeft ook enkel met stationair te maken, eens je wat speelt met het gaspedaal zou deze toch ook moeten blijven draaien, niet?
Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage
Kleppen stellen en het winterhoesje achter de grill monteren.
Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met een ander merk auto. Toen bleek de relais van de brandstofpomp kapot te zijn.
david1980 schreef:Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met een ander merk auto. Toen bleek de relais van de brandstofpomp kapot te zijn.
Het is een visa tweecilinder, met carburateur en mechanische benzinepomp, uitvinder!
B.elgi.X schreef:Valse lucht heb ik al gecontroleerd door met siliconenspray rond carburatorvoet en slangetjes te spuiten. Als hij daar valse lucht trekt hoor je dat direct aan het draaien van de motor en hij draait nog net hetzelfde.
Wat de afsluiter betreft waar het draadje op zit, ofwel is deze helemaal open of helemaal toe dacht ik, kan het zijn dat die de ene keer wel opentrekt en de andere keer niet? Of dat die maar half open gaat?
(Heeft ook enkel met stationair te maken, eens je wat speelt met het gaspedaal zou deze toch ook moeten blijven draaien, niet?
Dan moet er wel een afsluiter in de carburateur zitten. Dat moet je even nagaan. Een stekkertje gaan slecht zijn (o.i.d) zodat dat klepje vervelend gaat doen. Nogmaals: moet ie er wel zitten!
Het heeft enkel met stationair te maken ja. Trap je het pedaal verder in of trek je flink de choke uit dan wilt de motor wel blijven gaan tot dat het toerental afneemt en over gaat naar het stationair en dan valt de motor uit.
Trouwens, luchtregel schroeven zitten ook wel op carburateurs. Ik weet als je daar aan zit de motor direct uitvalt. Maar ik heb mij er nog niet in verdiept. Misschien kan iemand anders dit uit te leggen?
Ja, in dat stationairsproeierverhaal zit wel iets, zal hem eens uithalen en zorgen dat ie altijd open staat. Het doet zich inderdaad wel voor eens de choke afstaat en toen ik het voorhad was het toen ik een bocht nam, dus eigenlijk bijna geen gas gaf..
Qua luchtregelvijzen weet ik niet zoveel, er is in ieder geval niets aan de afstellingen veranderd net voor het probleem begon. Stationairregelvijs en CO-vijs weet ik dan wel weer zitten.
Groet.
Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage
Update van het probleem,
deze week panne met mijn Jeep (mijn werkpaard en kan-het-alles) en dus zelf een paar dagen met de Visa rondgereden. Stilvallen deed hij 2 keer, 1 keer gewoon al rijdende aan een redelijke snelheid, andere keer toen hij gewoon stond te draaien met de choke een beetje open, dus licht verhoogd toerental. Beide keren stilvallen hadden wel gemeen dat ik telkens een 2 kilometer gereden had met koude start. En met 2 in de auto, was geluk hebben. Totaal geen vonk aan de bougie op dat moment, wel 20 keer proberen starten. Visa op een parking geduwd, nog eens geprobeerd en dan hop, start. Daarna meer dan 60km gereden en niets meer voorgehad, telkens is het zo, eens je opnieuw start mag je zo ver rijden als je wil, hij sputtert totaal niet, ook niet net voor hij stilvalt. Onder de motorkap ruikt het naar benzine als je enige keren vruchteloos proberen starten hebt, dus benzine krijgt hij ook (nee, geen lek in een leiding).
Kunnen de 2 sensoren beetje dom doen op sommige temperaturen of kan het de bobijn zijn?
Computer had ik mee en door te wisselen op moment van het probleem bleef het probleem, met freeze-spray bespuiten doet hem ook niet uitvallen, dus zeker geen computerprobleem.
Ben nu toch al zeker dat het een ontstekingsprobleem is.
Help!
Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage
De bobijn, of bobine, kan een oorzaak zijn. Een bobine kan over verhit raken. In een bobine zit namelijk olie die alles koelt.
Al surfend op het net:
Automatische contacthoekregeling
Een mechanische ontsteking heeft een vaste ontsteekhoek. Het gevolg hiervan kan zijn dat de bobine bij lage snelheden oververhit, en bij hoge snelheden een zwakkere vonk geeft en ´ploft´. Dit komt omdat de bobine een korte tijd nodig heeft om op te laden. Bij een vaste ontsteekhoek is deze tijd bij stationair lopen te lang waardoor de bobine oververhit kan raken. Bij hoge snelheden kan de laadtijd van de bobine te kort worden waardoor u een zwakkere vonk krijgt en zelfs het bekende ´ploffen´.
te vinden op http://www.leenapk.nl/page.php?page=123ignition
Later lees ik op het ds forum dat als de punten slecht staan de bobine oververhit kan geraken.
Controleer de sensoren maar eens opnieuw. Voel of de bobine heet wordt. Stationair sproeier zit er niet op/was het niet????????
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Als je de voorverwarmingsslang niet op het luchtfilterhuis hebt zitten en je schuift je winterklepje niet in de grille is het ook zo dat je carburateur op slag bevriest.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Euh heeft dat ding een condensator? Het feit dat ie na een bepaalde afstand er mee op houdt komt mij namelijk zeer bekend voor uit de tijd dat ik nog Fiat 500 reed…
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Zit niet los op het ontstekingshuis zoals bij de fiat 500, als er al zo`n ding zit dan zit ie in de computer…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Nee het heeft geen condensator. Heb weer de visa boek erbij gehaald, maar de ontsteking wordt door 2 sensoren, 1 metalen pen op het vliegwiel en een computertje geregeld. Stationair geeft de metalen pen een signaal aan sensor 1 af die 8 graden (dacht ik zo) voor het bdp de benzine/lucht mengsel ontsteekt. De computer berekend snel de tijd als het toerental hoger is dan 1000, zodra het toerental nog meer toeneemt schakelt een vacuumdoos de 2e sensor in zodat de het tijdstip wordt vervroegd naar max. 30 graden voor bdp. (Als ik het goed begrepen heb)
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Dat klopt…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist