Goedenacht allemaal,
Sinds kort ben ik de trotste beztter van een cx 2,5 diesel uit 88. De ongeblazen variant dan.
Heb er al zelf een verwarming ingeknutseld en de gloeibougies vervangen. Ben zelf niet al te technisch en dit is mijn eerste diesel.
Probleem is nu tweeledig.
Bij een koude start rookt de auto erg veel. Nu weet ik dat je van een 20 jaar oude diesel wel een beetje rook mag verwachten, maar nu zet ik de hele straat blauw. Als de motor is opgewarmd komt dit niet meer voor.
De auto loopt niet altijd even netjes stationair, schommelt tussen de 1000 en 1200 rpm (niet altijd).
Tijdens rijden houdt de motor het ene moment in om daarna in 1 keer weer meer vermogen te geven (voelt bijna alsof een turbo die er niet is ineens genoeg druk opbouwt). Dit is een cyclisch verhaal, meer, minder, meer, minder etc.
Nu moet ik het hebben van zelf klussen wil ik de auto betaalbaar houden. Waar moet ik beginnen met zoeken naar de oplossing voor deze probleempjes?
Gr Wiebe
auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3
versneld het stationair draaien ook bij koude motor en dan bij vlagen? het kan namelijkzijn dat je lucht in je brandstofcircuit hebt zitten..
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
hoi,
die verwarming die je eringezet hebt, bedoel je dat ding met twee pijpjes aan de zijkant van de cilinderkop mee waar de diesel door opgewarmd wordt?
die gaan vaak stuk, met roken en slecht koud lopen als gevolg.
oplossing is dat ding by-passen, eventueel door een stukje buis.
succes
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
@xm’metje, Ja dit gebeurd zowel bij koude als warme motor. Het roken gebeurd echter alleen bij koude start.
@rudi2cv, Is dit een klus die ik thuis kan doen?? Of is het echt specialistenwerk? Zo ja, wat moet ik aan kosten verwachten ongeveer?
@erikkuiper, Nee ik heb het echt over de verwarming voor de passagiers als het ware, onder het dasboard. Kun je iets meer duidelijkheid verschaffen over locatie van het systeem waar jij op doelt?
Lijkt me iig geen kwaad kunnen om het systeem te ontluchten, hoe en waar kan ik dat doen?
Gr Wiebe
auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3
t’wil ook vaak gebeuren dat het brandstoffilter met opvoerpomp lucht veroorzaakt..
kosten van verstuivers heb ik vorig jaar ook bij mijn td2 laten doen maar de kosten weet ik niet meer.. ops:
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Het was de pomp,
Gistermorgen na werk wilde ze niet meer starten. ANWB bij geweest. Zolang je blijft pompen met de handpomp, start en draait ze gewoon zodra je stopt met de handpomp houd ze op.
Anwb oordeel: nieuwe pomp.
Wel dubbel pech, ik zou vanmmorgen eigenlijk met haar naar n- frankrijk rijden. Ze staat nu bij mij werkadres voor in leiden, plat op de grond. Geen idee hoe ik haar daar weg moet krijgen.
begint niet goed mijn hoofdstuk citroen
Gr wiebe
auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Misschien kun je hem door de ANWB naar een beter adres laten brengen? je krijgt haar gestart, zei het met handpompen, dus omhoog komt ze en ze kan dus een op een trailer geplaatst worden.
Vooral de moed niet opgeven nu, het is een oud beestje en ze zal even wat aandacht moeten hebben in het begin. Als de basis verder goed is zul je er nog zeker een hoop lol van hebben.
En ook op het vlak van het zelf sleutelen is het iig al heel goed dat je dat zelf aan wilt pakken allemaal, zorg iig voor een goede haynes en wat goed gereedschap, dat is alvast het halve werk.
Veel succes ermee!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
even voor de duidelijkheid: wat is er nu stuk de handpomp die op het filter zit of de brandstofpomp?
in het eerste geval moet dat echt wel snel te verhelpen zijn.
eventueel ook wel met een filter+hand pomp van een andere auto.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Meestal gaat dus die handpomp/filterhuis kapot
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dieselpomp
Volgens mij gaat de dieselpomp niet zo snel kapot
Je kunt je dieselpomp eraf halen en laten testen bij een dieselspecialist!
Dat schijnt ongeveer 150 euro te kosten.
Maar als je al zeker weet dat je dieselpomp kapot is dan kun je beter meteen een goede tweedehandse zoeken want reviseren is een dure grap.
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nogmaals; begin even met het wisselen / vervangen van het filterhuis met de handpomp daarop. Dat zal het probleem waarschijnlijk oplossen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Nogmaals; begin even met het wisselen / vervangen van het filterhuis met de handpomp daarop. Dat zal het probleem waarschijnlijk oplossen.
En een nieuw filter, ik denk dat je rook problemen dan ook weg zijn.
Groetjes Harry

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Even op een rijtje:
- koop een werkplaatshandboek van de CX van Haynes en lees…....
- word lid van de CX-club Nederland,
- om de CX weg te krijgen kun je de brandstofleiding zover verlengen dat je in de auto met de handpomp de boel op druk kunt houden,
- als je dan thuis bent ga je allereerst die handpomp vervangen door een nieuw exemplaar, ook al bouw je hier nog wel druk mee op, de krengen zijn altijd lek, ook in de XM.
- vervang je brandstoffilter,
- vervang je luchtfilter,
- koop een dieseladditief van Wynn’s, dit meng je met de helft van de brandstof die wordt aangegeven op de flacon, de werking versterkt hierdoor,
- ga kilometers maken met de CX, zorg dat je een dagje Duitse Autobahn kan doen of riskeer een bekeuring. Het additief reinigt je brandstofsysteem, je brandstofpomp en je verstuivers.
- houd je het probleem, meld je dan weer en dan komen de volgende tips…
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
GW-tje schreef:Even op een rijtje:
- word lid van de CX-club Nederland,
:
Wat word je hier wijzer van???
Gewoon een revisiesetje kopen voor de opvoerpomp,het roken van de motor is waarschijnlijk alleen valse lucht.
Gr Raymond
Het was een cx of niks

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
garagestmarien schreef:GW-tje schreef:Even op een rijtje:
- word lid van de CX-club Nederland,
:
Wat word je hier wijzer van???
Duh…...héél veel! Je krijgt er heel veel lotgenoten bij en een heel mooi clubblad en ........
Nou, ja, ik vond het in ieder geval een erg leuke club in de tijd dat ik nog in mijn CX-22 TRS langs ‘s heerenwegen zweefde….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991