Hoi techneuten.
Ik ben bezig met de restauratie van mijn ID19P uit 1964.
Weet iemand hoe ik de versnellingsbak van het blok los krijg?
Ik heb alle schroeven losgedraaid en zit nu alleen nog maar met de aandrijfas die het blok in gaat. Ik heb daar een borgpen losgehaald. Het lijkt erop dat ik schroefdraad zie en dat ik de gekartelde ring van aluminium eruit moet draaien. Ik heb dat met een waterpomptang geprobeerd maar toen brak er een klein stukje van de ring af, ik weet dus niet of ik verder moet gaan. Heb ik het wel goed gezien en moet de ring er linksom uitgedraaid worden of zit ik verkeerd?
Groeten Serge
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Weet je zeker dat je alle bouten los hebt?
In het vliegwielhuis zit er eentje verscholen, is die ook los?
Meen dat het er bij elkaar 7 zijn.
Het steunlager op de nokkenas zit met drie boutjes vast, zijn die ook los?
Bak moet gewoon los te schuiven zijn, welke borging bedoel je, trouwens?
Foto?
Heb je hier iets aan?
Ik ga morgen eens op zoek naar de bout in het vliegwielhuis, waar zit het vliegwielhuis? Ik weet over het algemeen wel waar ik mee bezig ben, maar hoe het allemaal heet….
Ook de drie bouten op het steunlager kan ik even niet plaatsen, waar moet ik die zoeken.
Ik zou graag een foto willen plakken in dit bericht maar ik kom er niet uit hoe dat moet..[/img]
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vliegwielhuis zit tussen motorblok en bak. De koppelingshefboom gaat het koppelingshuis in. Het steunlager voor de nokkenas zit vlak achter de poelie.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jantje, het is een oud model blok
enne… ik weet het niet meer ops:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Oeps!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De aandrijfas uit je motorblok is het verlengde van je nokkenas, ook wel meenemer genoemd. Om de bak van het blok te scheiden kan deze konstruktie blijven zitten, de meenemer schuift nl over de nokkenas via een zgn. splines-verbinding (vgl. prise-as/koppelingsplaat).
De meenemer kan er dan via de motorzijde van het koppelingshuis (=vliegwielhuis) uit. (als de bak los is van de motor)
De aluminiummoer ,waar nu een een stukje vanaf is , moet eigenlijk met een speciaalgereedschap gedemonteerd worden. Maar met beleid (drevel,tang) lukt het meestal ook. In die moer zit een labyrinthkeerring en er achter een lager wat door de moer wordt opgesloten.
Dit is een steunlager, bij de nieuwere types zit dat eenvoudiger opgesloten in een huis bevestigd met 3 bouten in dit geval dus niet van toepassing.
Als je alle verbindingsbouten tussen versnellingsbak en motorblok los hebt (9 totaal) dan moet het los kunnen komen. Maar er zijn 1 of 2 bouten wat lastiger zichtbaar ( met wielewaalkop).
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
WOW,
DriverD, goede link!
Ik heb een originele nederlandse versie van LaLeo kunnen lenen maar daar missen een aantal pagina’s in het afbeeldingen boek!
Hier kan ik later mooi op terugvallen..
Bedankt
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Geen dank, graag gedaan!
Citroen!