Ongeveer 1 1/2 jaar na aflevering van mijn C4 Picasso met alle elektronische toeters en bellen meldt het display ongeveer 10 minuten na het begin van de rit dat de “banden spanning niet is gecontroleerd”.
Bij controle blijkt alles goed.
Dit herhaalt zich bij elke rit. Eerst geeft hij steeds rechtsvoor aan, dan komt daar regelmatig ook rechtsachter bij en een paar weken later ook links voor en je raad het al, uiteindelijk zijn het steeds alle 4 de banden.
De garage weet het ook niet, eerst maar eens de computer opnieuw laden. Maar ondanks dat de garage zegt een proefrit gemaakt te hebben, na 10 minuten zelfde probleem.
Tweede bezoek. Nogmaals controleren, computer opnieuw programmeren.
Een derde bezoek is nodig. De ontvangen van de bandenspanning sensoren moet vervangen worden.
Vierde bezoek. De ontvanger wordt vervangen. Alles prima in orde meneer…. Totdat ik bij de garage wil wegrijden. PIEP SERVICE, bandenspanning controleren!!!.
Vijfde bezoek: Alle 4 de sensoren (in de ventielen van de wielen) worden vervangen.
Dat lijkt te helpen. Of hebben ze stiekem dat hele systeem uitgeschakeld, wie zal het zeggen, kan ik dat controleren?
Na 1 1/2 jaar al stuk? of de batterijen leegt?? Gelukkig is het garantie.
Maar is dat normaal dat je die dingen iedere, zeg maar 18 maanden, moet gaan vervangen? Naast dat ze (voor zover ik weet) €50 per stuk kosten zijn ze ook nog wel een uurtje zoet met banden afhalen, balanceren etc.
Dat gaat dan wel in de papieren zitten. Dat hebben ze mij niet verteld toen ik die gadgets aanschafte.
Oh ja, en dan zijn ze ook nog een uur of wat bezig met die computer. Ik heb erbij gestaan hoe ze alles uitlezen. Ik heb veel trage computers in mijn leven gezien, maar dit slaat alles. Minsten een half uur om de auto één keer uit te lezen. Gelukkig is het garantie, want dat is dan weer een 1/2 werkuur zonder dat er ook maar één vinger naar de auto is uitgestoken. Vaak mislukt het ook omdat die ‘stomme computer’ het niet altijd doet, zegt die gefrustreerde monteur. Je zult maar buiten de garantie iets aan de auto krijgen.
De vraag is dus:
Heeft iemand dezelfde ervaring met de batterijen van de bandenspanning sensoren?
C4GP 2.0 Exclusive Automaat
April 2007
Kleur: Gris Fer
Navidrive RT3
Controleren gaat eenvoudigweg door groot gedeelte lucht uit uw band te laten en te kijken of hij daarop reageert.
Alweer een typisch voorbeeld hoe bij Citroën dingen worden opgelost, helaas..
Of het euvel normaal is, weet ik niet. Of ze daardwerkelijk kapot waren, zullen we nooit weten, maar het zou me toch sterk verbazen.
Wees blij dat het nog in de garantieperiode gebeurt…
Groetjes
Heb precies hetzelfde gehad.
Correctie: IK heb nooit een aanduiding gezien welke band het betrof, achteraf kon de garage uitlezen dat het RA en RV betrof.
Na twee keer een kastje-naar-de-muur verhaal in november alle vier de sensoren vervangen.
Euvel opgelost…..
eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen
Telkens rechtachter. Is 1x naar gekeken. Niets gevonden.
Moet er nog mee terug.
C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto
Probleem bij mij was dat die sensoren vooral bij lage temperaturen de geest gaven (batterijen!). Als de auto wat warmer was (bijv. in de werkplaats) geen probleem. En wordt je logboek vaak ‘netjes’ weer geschoond door de boordelectronica….
eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen
Re: Bandenspanning sensor
De vraag is dus:
Heeft iemand dezelfde ervaring met de batterijen van de bandenspanning sensoren?
Ook ik had exact hetzelfde probleem bij mijn eveneens 1 1/2 jaar jonge GC4 Excusive. Telkens na 10 minuten rijden dezelfde melding “banden spanning niet gecontroleerd”. Na diverse dealer bezoeken en Lexia uitlezingen, werd uiteindelijk geconstateerd dat de RV en LA sensors niet correct werkten. Door Citroën Nederland werd daarop aan mijn dealer gemeld dat er een “foute” productie bandenspanning sensors in omloop waren/zijn. Of het de batterijen waren weet ik niet…maar dit zou best eens kunnen mede omdat het bij jouw ook na dezelfde periode optrad. Ze zijn alle 4 vervangen en sindsdien, nu zo’n 2000 km verder, geen meldingen meeer gehad.
Grand C4 Picasso, 2.0 16V, Exclusive. Gris Fer. Volautomaat.
Brink trekhaak.