3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Accu lampje licht zwakjes op: nieuwe diagnoses :
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 26 januari 2009 11:39 PM
  [ # 31 ]

Als de dynamo alle verbruikers tegelijk niet aan kan zakt de spanning. Als je wat gas geeft, loopt de spanning dan op?
Dan nog heeft de kabel weerstand, zeker als alles aan staat. Meet eens met een multimeter op de accu en vergelijk de waarden.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 januari 2009 12:03 AM
  [ # 32 ]

Als je dynamo een 70Ampere is en je verbruikt er 75 dan duikt je spanning in elkaar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 27 januari 2009 12:05 AM
  [ # 33 ]

idd.
Maar waarschijnlijk is die van jou dus 50a en bij stationair draaiende motor nog 20 tot 30. Dus reken maar uit.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 januari 2009 01:13 AM
  [ # 34 ]

75 * 12 = 900 watt. Wat ben je dan in vredesnaam aan het doen…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 januari 2009 01:14 AM
  [ # 35 ]
Visa Ventje schreef:

De dynamo is dus op het einde van zijn leven!

Of je hebt een overgangsweerstand.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 27 januari 2009 12:47 PM
  [ # 36 ]

precies, één van twee. En daar kom je achter door…....

te meten!

En meten doe je met een universeelmeter, en op plekken waarvan je precies weet waar je bent. Anders blijft het klungelen en kan je geen diagnose stellen.

Dus: even naar de bouwmarkt, uit de 5 eurobak en universeelmter, batterijtje er in en het meetschema volgen. Heel precies, stap voor stap. Wat je nu aan het doen bent is ook leuk, maar leidt niet tot een oplossing.

Groeten,Rob

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 27 januari 2009 01:01 PM
  [ # 37 ]
Visa Ventje schreef:

en van de - zou ik het niet weten eigelijk. Het ziet er uit als een degelijke kabel.

De min is net zo belangrijk!

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 27 januari 2009 08:02 PM
  [ # 38 ]
rob marklin schreef:

precies, één van twee. En daar kom je achter door…....

te meten!

En meten doe je met een universeelmeter, en op plekken waarvan je precies weet waar je bent. Anders blijft het klungelen en kan je geen diagnose stellen.

Dus: even naar de bouwmarkt, uit de 5 eurobak en universeelmter, batterijtje er in en het meetschema volgen. Heel precies, stap voor stap. Wat je nu aan het doen bent is ook leuk, maar leidt niet tot een oplossing.

Groeten,Rob

Heb n meter Rob, maar tijdens het rijden kan ik niet meten met een meetapparaat. T volt metertje zit er ook voor de leuk in. Laatst kwam ik er achter dat de dynamobekrachtiger niet werd bekrachtigd vanwege een defecte zekering. Ik dacht het opgelost te hebben. Dat leek dus even zo maar nu heb ik dezelfde vervelende lampjes.

Ik weet, maar dat moet ik nog doen, even de koolborstels eruit schroeven en kijken.

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 27 januari 2009 08:54 PM
  [ # 39 ]

oh, is dat het misverstand:
je hoeft die meting niet tijdens het rijden te doen!
Gewoon stilstaan, motorkap open, meten. Je kan het hele verhaal meten met stationair lopende motor (dan moet het eigenlijkal goed zijn) en met iets verhoogd toerental, zeg 2000 rpm


Groeten,Rob

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 28 januari 2009 02:44 AM
  [ # 40 ]

Met + en - contacten schoonmaken kom je al een heel eind richting de gratis…...
Accu moet voldoende buffer hebben, zeker tijdelijk. is misschien minder door slechte lading. Laad hem eens volledig op met een accu lader, en ga dan nog eens meten met stationair draaiende motor.
Accu heeft 6 cellen die bij volledig geladen toestand elk max 2,4 volt zijn, is dus 14,4 volt. 13,8 is zeker een gewone waarde met laden van de dynamo, je moet wel heel veel weg trekken aan stroomverbruikers.
Hoe doet het lampje het met je achteruitverwarming?
En met lampen aan+grootlicht + evt mistlampen v+a, ruitewissers v+a en kachel en achteruitverwarming. Dan ben je tenminste goed bezig, en weet je of de dynamo het laat afweten door het lampje te laten branden omdat hij dit niet kan leveren.
Kachel alleen trekt nooit zoveel stroom, zie de zekeringwaarde. Bij de action een 10 euro multimeter kopen, kan tot 20 a meten. + pool los, contact aan en eens kijken wat de auto verbruikt. Ruim onder 20 A, gooi nu eens de kachel langzaam aan. Kachel mischien een beetje dood aan het gaan, slechte contacten en je hebt je extreem hoge verbruik in Ampere’s.

succes

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 28 januari 2009 06:09 PM
  [ # 41 ]

De + en de - zijn goed schoon. En ingevet met een likje vaseline.

Een achterruit verwarming heb ik niet (ja is er wel) maar die is defect omdat er een contact stripje vanaf is gedonderd.

Doe ik echt alles aan, m.u.v achteruitverwarming dan mat ik laatst: 13,2 Volt. Dikke prima. Maar een 2 dagen later was het lampje er weer. Als ik de kachel op standje 3 (hoogste) zet.

Goeie tip het meten van de stroom en dan de kachel aanzetten. De ventilator piept wel erg als ie op gang moet komen of als ik door een bocht rijdt. Maar dat is mijn optiek meer een versleten as of lager.

Ik kan de stroom meten, maakt toch niet uit of je - of + gebruikt? En mijn meter gaat tot 10A. Heb ik kans dat de meter gaat smelten?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 29 januari 2009 02:48 AM
  [ # 42 ]

Jazeker, dat gaat je meter waarschijnlijk niet trekken. Je kachel is niet de enige stroomvreter en als de accu laadt na het starten is de stroom onvoorspelbaar.

Maar de stroom is ook niet zo boeiend, het gaat om de spanning.

Beter kun je heel precies de weerstand van een lang stuk van de accukabel meten en daar dan de spanningsval over meten. Met de wet van Ohm kom je er dan wel.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 29 januari 2009 03:09 AM
  [ # 43 ]

mijn kachel piept etc…....
je lampje gaat alleen maar branden met kachelmotor op max….....
er gaan meerdere lampjes branden en niet alleen de dynamo lijkt me zo. Anders heb je het licht nog niet gezien…....

Geintje, denk aan vuile contacten extreme weerstand door versleten kachelmotor etc.
Alle contacten even schoonmaken, voltage weet je wel is goed, amperage niet…... en ook niet de weerstand die de motor maakt.
Accu is idd niet overbemeten bij een 1.4 zodat je alles eerder merkt.
Veel korte ritjes, alles aan, en dan lever je snel in op je accutje, en een versleten kachelmotor die een (te) hoge weerstand heeft.

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 29 januari 2009 11:39 AM
  [ # 44 ]
Visa Ventje schreef:

De + en de - zijn goed schoon. En ingevet met een likje vaseline.

Een achterruit verwarming heb ik niet (ja is er wel) maar die is defect omdat er een contact stripje vanaf is gedonderd.

Doe ik echt alles aan, m.u.v achteruitverwarming dan mat ik laatst: 13,2 Volt. Dikke prima. Maar een 2 dagen later was het lampje er weer. Als ik de kachel op standje 3 (hoogste) zet.

Goeie tip het meten van de stroom en dan de kachel aanzetten. De ventilator piept wel erg als ie op gang moet komen of als ik door een bocht rijdt. Maar dat is mijn optiek meer een versleten as of lager.

Ik kan de stroom meten, maakt toch niet uit of je - of + gebruikt? En mijn meter gaat tot 10A. Heb ik kans dat de meter gaat smelten?

Kijk, meetwaarden!!!
13.2 V met alle gebruikers aan is een prima meetwaarde. Dus: Dynamo is goed. Toch gaat het lampje aan als je de kachelmotor aanzet.
Kan je nog een keer de spanning op de accu meten met de kachelmotor in de hoogste, piepende, stand?? Als de spanning dan in elkaar zakt, gebruikt je kachelmotor te veel stroom. En moet je die schoonmaken of vernieuwen. (heb je een goede diagnose zonder een nieuwe meter te kopen)
Omdat je met draaiende motor meet is de accucapaciteit niet van belang.


Een electromotor bestaat uit een magneet met een spoel er om heen. Als je de motor aanzet, loopt er een stroom die afhankelijk is van de ohmse weerstand van de spoel. Dat is bij de meeste motortjes een behoorlijke hoge stroom.
Gaat het motortje nu draaien, dan werkt hij weer een beetje als een dynamo. De spanning die opgewekt wordt is tegengesteld aan de spanning die je er van buiten opzet. Daardoor lijkt het net of er over de spoel minder spanning staat, en gaat er veel minder stroom lopen. Een onbelaste electromotor gebruikt daardoor weinig stroom.

Ga je nu die motor afremmen (of belasten) dan draait hij minder snel, wekt zelf minder spanning op, spanningsverschil tussen aangeboden- en opgewekte spanning wordt groter en er gaat meer stroom lopen. Waardoor ie weer harder wil.

Als je lager versleten is, of de kachelfan loopt ergens tegenaan, rem je de motor heel behoorlijk af. Gevolg: hoge stroom. Dat kan je dynamo schijnbaar niet leveren (is ie niet eens voor gemaakt) en het rode lampje gaat aan. En verdenkt jij de dynamo.
Blijven meten, vooral blijven meten…..

Groeten, Rob

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 januari 2009 11:44 AM
  [ # 45 ]
karel schreef:

75 * 12 = 900 watt. Wat ben je dan in vredesnaam aan het doen…

een achterruit verwarming, twee blowers, interne blower, 4 koplampen, achterlichten. Radio, dashbord, stroom naar de airco, injectie ecu, ontsteking, stroom is zo op hoor…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook