Ik heb geen “goed” tappensetje, als ik hem netjes uitboor en dan langzaam en secuur te werk ga met me tapset, dan komt het toch ook wel goed of moet ik echt een 3-fasen tapset gaan opsnorren?
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
jasper08 schreef:Ik heb geen “goed” tappensetje, als ik hem netjes uitboor en dan langzaam en secuur te werk ga met me tapset, dan komt het toch ook wel goed of moet ik echt een 3-fasen tapset gaan opsnorren?
Goed gereedschap is echt waar het halve werk!!
Zeker als je serieus gaat sleutelen.
Ja ik heb ook wel goed gereedschap, alleen als je van alles goed gaat halen dan word je sleutelhobby alleen al duur:P dus ik heb een wat minder duur tappensetje.
weet iemand naar welke maat op te boren? 6,8 of 7,2mm om M8 te tappen?
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Truc is dan ook om op te bouwen naar wat je nodig hebt….
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jasper08 schreef:....moet ik echt een 3-fasen tapset gaan opsnorren?
Ja, dat heb je wel nodig. één fase tappen geeft zwak draad, met name als je in aluminium gaat tappen..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hallo Jasper,
Boordiameter is 6.8mm.
Hier bijvoorbeeld kan je tabellen vinden:
Je hebt wel niet veel ” eten ” over en zeker niet als de bestaande schroefdraad erg beschadigd is.
vermoedelijk loopt het gat nu ook wat conisch uit, dus boren moet wel héél voorzichtig gebeuren, want aluminium is natuurlijk niet echt heel sterk.
Als de schroefdraad niet te erg beschadigd is, zou je eventueel ook nog met Loctite kunnen proberen.
Dit is natuurlijk maar een herstelling tot de volgende keer dat de inlaatcollector eraf moet…
Succes !
Peter
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
M8x1,25mm heeft een kerndiameter van 6,5mm.
Citroen!
Ik kan helaas niet 3 fasen tappen, mijn tapsetje loopt wel op van bod naar scherp. heb alleen een 6,5 boor of 7.
6,5 boren? of 6,8 kopen?
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
6,5 boren!
en beter écht een tappen doosje met M8 in 3 stapjes kopen. Dat is NIET DUUR!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hebben ze zoiets bij de formido
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Bij de formido hebben ze alleen maar troep!
Ga naar een gereedschapszaak waar ze echt spul verkopen!
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hmm dikke bummer,...
ga ik wel ff naar ijzerzaak morgen. kan ik meteen goede M8 boutjes en ringetjes halen.
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Sowieso (slightly offtopic) kun je vaak beter bij de specialisten kopen.
Is het vaak nog goedkoper ook…. (nieuw deurslot (huis) bij de bouwmarkten tegen de 80 euri, bij de slotenspecialist (dan niet in een plasticje met een instructie erbij maar uit een grote kist) drie tientjes).
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
jasper08 schreef:Ja ik heb ook wel goed gereedschap, alleen als je van alles goed gaat halen dan word je sleutelhobby alleen al duur:P
Zonder goed gereedschap valt er niet netjes te sleutelen.