zojuist nog even onder de bank gedoken en eindelijk de bewuste montagegaten gevonden ...
Wat een auto; er zit zelfs al schroefdraad in, dus gewoon de bouten erin en klaar is -Trees-
(naar de vorige eigenaresse).
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Nog even verder gezocht, op de site van het Ministerie van V&W:
Hoeveel kinderen mag ik op de achterbank vervoeren?
Vanaf 1 mei 2008 mag in auto’s die op alle zitplaatsen gordels hebben, niemand meer zonder gordel vervoerd worden.
In een auto zonder gordels achterin:
Zoveel als er op de bank of stoelen passen. Kinderen jonger dan drie jaar mogen in een auto zonder gordels niet worden vervoerd (behalve in een taxi of bus).
Ik ben in bezit van een oldtimer waarbij gordels achterin ontbreken. Mogen mijn kinderen van twee en vier jaar wel mee?
Het kind van twee jaar moet in ieder geval in een kinderzitje. Als dat achterin niet kan worden aangebracht en voorin wel, dan moet dit kind voorin zitten.
Lijkt me dus helder. Je mag de achterbank van je CX-zonder-gordels ook na 1 mei 2008 volstouwen met zoveel 18 plussers als je auto aankan. Een kinderzitje kan ook op de voorstoel worden bevestigd, dus gordels achterin zijn op zichzelf niet verplicht.
Nou komen ze er bij mij toch wel in, omdat anders mijn eega (of ik) de hele rit naar het zonnige zuiden op de achterbank zit, maar het ging me puur om de vraag of het ook verplicht is als ik volwassenen achterin wil vervoeren. En dat is dus niet zo.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
@Tinfoil: hoe zit het eigenlijk met de bevstigingspunten in de hoedenplank? Jij hebt van die mooie doppen op de plek waar de bouten door de hoedenplank moeten, zitten die gaten (incl schroefdraad) daar ook gewoon in de plaat onder de hoedenplankbekleding? Bij mij is de hoedenplankbekleding helemaal ‘dicht’ dus dat zoekt wat lastiger. Ik zal wel eerst van onderaf een gaatje op de juiste plek moeten maken en vervolgens van bovenaf doorschroeven.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
ik stel voor dat we een keer een SKODA (Samen Knutselen Onder De Auto)- sessie houden als jij de gordels hebt.
Ik geloof dat Bart Ebben nog wel een setje heeft ...
Inmiddels is ook het stoel-probleem opgelost;
3 weken kruipolie is genoeg gebleken om 3 van de bouten los te krijgen,
de 4e heeft geen inbus meer en zal op alternatieve wijze verwijderd moeten worden. Inmiddels ook van Dibert begrepen dat het een gewone M8 is, dus dat is ook snel opgelost.
Blijft nog over de buitenspiegel;
ik denk dat ik wel weer een zaterdagje vol krijg
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik kan je vertellen dat de gaten met schroefdraad er bij mijn GTi uit 1982 wel gewoon in de hoedenplank zaten toen ik gordels achter ging inbouwen
Mulder schreef:@Tinfoil: hoe zit het eigenlijk met de bevstigingspunten in de hoedenplank? Jij hebt van die mooie doppen op de plek waar de bouten door de hoedenplank moeten, zitten die gaten (incl schroefdraad) daar ook gewoon in de plaat onder de hoedenplankbekleding? Bij mij is de hoedenplankbekleding helemaal ‘dicht’ dus dat zoekt wat lastiger. Ik zal wel eerst van onderaf een gaatje op de juiste plek moeten maken en vervolgens van bovenaf doorschroeven.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dat de bevestigingspunten er bij mij hoogstwaarschijnlijk al inzitten wist ik. Kan het nog even niet controleren want de CX staat in de stalling. Ik heb begrepen dat de bevestigingspunten er vanaf de zomer van 1976 in zaten, de eerdere CX-en schijnen ze niet te hebben. Mijn CX is in 1976 gebouwd, dus ik gok (ook gezien het feit dat ze pas medio 1977 voor het eerst op kenteken is gezet) dat ze ze al wel heeft.
Ik ga eens rondvragen voor een setje rolgordels, kunnen we inderdaad eens een (mid)dagje met de SKODA’s aan de gang… Al zal dat wel ergens in maart worden, want eerder gaat ze niet naar buiten.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik betwijfel het eigenlijk of er cx’en zonder gordelpunten gebouwd zijn… De Ds had ze zelfs al namelijk….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
OK laat ik het anders zeggen. In de CX-brochures worden ze pas vanaf modeljaar 1977 (dus vanaf zomer 1976) genoemd bij de standaarduitrusting. Het kan goed dat ze er voordien ook al inzaten maar daar berichten in ieder geval de brochures niet over voor zover mij bekend. Maar het lijkt mij ook vrij logisch dat ze er vanaf het begin in zaten.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)