Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
waterman771 schreef:Een banaan is mooi maar niet per sé noodzakelijk! Beide systemen zijn prima.
feit is wel volgens mij dat als de spanner verspringt met banaan de ketting inneens veel strakker zal staan 1mm verzetten aan de spanner ketting 3 millimeter strakker… en dat met de sachs spanner het 1:1 is niet?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
bogaard77 schreef:De banaan zit niet in de DS. Dat gaat 500.000 km goed.
das ook geen vergelijking de slagen die de ketting krijgt met een odd-fire motor is groter dan met een ds 4 cillinder motor + een ds draait geen 6500 tr/ min
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
waterman771 schreef:citroen23 schreef:Deze optie kende ik noch niet; ziet er wel robuust uit.
Maar nog steeds een zwakke, rechte, geleider. Daarbij komen er grote spankrachten op de ketting te staan waardoor deze oplossing alleen met de reynolds synergie II ketting aan te bevelen is. Overigens wil de spanhevel wel eens verbuigen.
klopt is een merak spanner maar ook van dit systeem is maserati snel afgestapt met originele kettingen ging het 35.000km goed daarna moest er een nieuwe ketting op. dus minder robust dan je zou denken.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bxsport schreef:bogaard77 schreef:De banaan zit niet in de DS. Dat gaat 500.000 km goed.
das ook geen vergelijking de slagen die de ketting krijgt met een odd-fire motor is groter dan met een ds 4 cillinder motor + een ds draait geen 6500 tr/ min
Dat ben ik zeer zeker niet met je eens! de ketting van een sm wordt namelijk veel gelijkmatiger belast, juist door het odd-fire! En waarom gaat het bij een ds wel goed? Omdat die ketting juist gesmeerd wordt en juist gespannen wordt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Toen al deze systemen ontwikkeld werden,waren er nog geen deugdelijke kettingen zoals er nu bestaan.
Dus sommige van de spansystemen welke toen ontwikkeld werden,zouden nu heel goed stand kunnen houden.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
waterman771 schreef:bxsport schreef:bogaard77 schreef:De banaan zit niet in de DS. Dat gaat 500.000 km goed.
das ook geen vergelijking de slagen die de ketting krijgt met een odd-fire motor is groter dan met een ds 4 cillinder motor + een ds draait geen 6500 tr/ min
Dat ben ik zeer zeker niet met je eens! de ketting van een sm wordt namelijk veel gelijkmatiger belast, juist door het odd-fire! En waarom gaat het bij een ds wel goed? Omdat die ketting juist gesmeerd wordt en juist gespannen wordt!
volgens wbogaerts krijgt de ketting 2 slagen kort na elkaar wat ongustiger is voor de ketting… nu met de renold synergie zal dat wel minder een rol spelen denk ik…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ja ik denk dat vooral de smering van belang is. als de ketting gesmeerd wordt op welke manier dan ook zal deze langer meegaan.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leg mij eens uit hoe een ketting belast word door slagen van de ontsteking aub…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
waterman771 schreef:Leg mij eens uit hoe een ketting belast word door slagen van de ontsteking aub…..
vermits de krukas met ongelijke schokken aangedreven krijgt de ketting het zwaarder te verduren. + dan nog dat die primaire ketting de hele handel moet draaiende 4 nokkenassen +water en olie pomp, airco, HP en alternator.
dat is niet het geval bij de ds dus dit alles bijeen maakt toch dat die ketting het harder te verduren krijgt dan de distributieketting van een ds.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben het er mee eens dat de keting zwaarder belast word door alles wat hij aan moet drijven, maar zeer zeker niet met de bewering dat hij door odd-fire ongelijkmatiger belast zou worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Die MERAC spanner breekt gewoon los door ops:
Tevens zet hij veel te veel druk ( kracht ) op je ketting door de ( te )grote hefboom. Ook is deze spanner “ECHT” een hydrauliche spanner , en als je weet dat een SM motor soms veel meer dan 10 kg oliedruk heeft ........
Ik ken de exacte opzet van het hydrauliche stuk niet , maar een drukvermindering kan je alleen bereiken als je de aanvoer afdoende kan beperken in verhouding met de bijgemakte “sproei opening “
Bij ODD-FIRING krijg je twee arbiedsslagen 45 graden na elkaar en dan 75 graden niets en weer twee op 45 graden : dat noem ik ongelijke belasting
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Heren, dat moet zijn 90 en 150 graden voor die arbeidsslagen. 45 en 75 is wat de nokkenas doet. Ik vraag me dan af of er verschil is in impuls… als de impuls namelijk al lang voorbij is voor de volgende arbeidsslag 90 graden later, dan maakt het denk ik niet uit of ie 90-150-90-150-90-150- doet of 180-180-180-180 zoals in een DS.
Waar is EvilTwin eigenlijk? Die weet dat vast…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bxsport schreef:waterman771 schreef:bxsport schreef:bogaard77 schreef:De banaan zit niet in de DS. Dat gaat 500.000 km goed.
das ook geen vergelijking de slagen die de ketting krijgt met een odd-fire motor is groter dan met een ds 4 cillinder motor + een ds draait geen 6500 tr/ min
Dat ben ik zeer zeker niet met je eens! de ketting van een sm wordt namelijk veel gelijkmatiger belast, juist door het odd-fire! En waarom gaat het bij een ds wel goed? Omdat die ketting juist gesmeerd wordt en juist gespannen wordt!
volgens wbogaerts krijgt de ketting 2 slagen kort na elkaar wat ongustiger is voor de ketting… nu met de renold synergie zal dat wel minder een rol spelen denk ik…
Het grootste interval bij de odd-fire motor van de sm is 75 graden. Bij de DS is dat 90 graden (4-cylinder). Duidelijk minder gelijkmatig bij de DS dan bij de SM dus! Dus ik weet zo net nog niet of de ketting bij de SM zwaarder belast wordt. Tenslotte draait de DS ook 6000 rpm en drijft de ketting ook een alternator, waterpomp, hydr. pomp, centrifugaalregelaar en eventueel airco aan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
jantje1948 schreef:bxsport schreef:waterman771 schreef:bxsport schreef:bogaard77 schreef:De banaan zit niet in de DS. Dat gaat 500.000 km goed.
das ook geen vergelijking de slagen die de ketting krijgt met een odd-fire motor is groter dan met een ds 4 cillinder motor + een ds draait geen 6500 tr/ min
Dat ben ik zeer zeker niet met je eens! de ketting van een sm wordt namelijk veel gelijkmatiger belast, juist door het odd-fire! En waarom gaat het bij een ds wel goed? Omdat die ketting juist gesmeerd wordt en juist gespannen wordt!
volgens wbogaerts krijgt de ketting 2 slagen kort na elkaar wat ongustiger is voor de ketting… nu met de renold synergie zal dat wel minder een rol spelen denk ik…
Het grootste interval bij de odd-fire motor van de sm is 75 graden. Bij de DS is dat 90 graden (4-cylinder). Duidelijk minder gelijkmatig bij de DS dan bij de SM dus! Dus ik weet zo net nog niet of de ketting bij de SM zwaarder belast wordt. Tenslotte draait de DS ook 6000 rpm en drijft de ketting ook een alternator, waterpomp, hydr. pomp, centrifugaalregelaar en eventueel airco aan.
bij de ds moet de ketting wel niet de tussenas aandrijven met 4 nokkenassen + alle andere atributen zoals alternator hogedrukpomp en airco. bij renold zeiden ze dat het juist was dat een ketting bij een odd-fire motor het zwaarder kreeg…
ps een een ds draait echt niet met gemak 6000 tr…een redelijk mens zal dat nooit draaien met een ds.. met een sm is dat wel de bedoeling…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waardoor worden de attributen zoals airco, hd-pomp enz. dan wel aangedreven bij een DS? Juist, door de nokkenas en dus door de ketting.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.